-
-
Svar på tråden Vad heter filmjölk på engelska?
-
Sour milk eller curdled milk.
-
finns inte filmjolk, iaf inte har i england..
inte usa heller. men tydligen ska buttermilk vara liknande, men min syster som provat sager att det ar det verkligen inte. -
-
Mamma tar alltid med filmjölk i present när hon hälsar på sin kusin i England
.
-
tipsa din mamma att tipsa sin kusin att ga in i en polsk affar o kopa kefir :) jag ater numera filmjolk varje morgon :)
-
Tack så mycket.
-
Det finns inte i Australien heller. Folk äter yoghurt!
-
Är det bara i Europa det finns filmjölk?
-
Svar på #5Ska göra det. Tack!
-
destiny391 skrev 2008-02-09 12:26:32 följande:
tydligen ska buttermilk vara liknandeSoured milk blir det på engelska. Buttermilk heter kärnmjölk på svenska och är inte alls samma som filmjölk.
Wikipedia: "Kärnmjölk är det som blir kvar utöver smöret när man kärnat smör av grädde. Kärnmjölk innehåller mycket lite fett och har en syrlig smak. Konsistensen är något tjock, men mycket tunnare än filmjölk."
Samt:
"Filmjölk är samlingsnamnet för ett flertal sorter av trögflytande kulturmjölk vanlig i norra Europa. Kulturmjölk = mjölk som har syrats med hjälp av mikroorganismer." -
ja, det kan stamma, jag ar inte sa insatt i det. det jag vet, ar att nan sa att det ar ungefar samma. men som sagt var det inte alls det.Ruby skrev 2008-02-09 19:25:55 följande:destiny391 skrev 2008-02-09 12:26:32 följande:Soured milk blir det på engelska. Buttermilk heter kärnmjölk på svenska och är inte alls samma som filmjölk. Wikipedia: "Kärnmjölk är det som blir kvar utöver smöret när man kärnat smör av grädde. Kärnmjölk innehåller mycket lite fett och har en syrlig smak. Konsistensen är något tjock, men mycket tunnare än filmjölk."Samt:"Filmjölk är samlingsnamnet för ett flertal sorter av trögflytande kulturmjölk vanlig i norra Europa. Kulturmjölk = mjölk som har syrats med hjälp av mikroorganismer."
o att filmjolk inte finns har.. -
Verkar inte så, iom att det inte finns i England.lokacitron skrev 2008-02-09 12:45:35 följande:Är det bara i Europa det finns filmjölk?
-
Håller med om att det inte finns någon vettig direktöversättning. Däremot vet jag att om det står buttermilk i ett recept så får man ett liknande resultat om man använder filmjölk och vice versa. Ska man äta produkten som den är funkar substitutet sämre.
-
I recept rekommenderas det ofta att man tar filmjölk och citron för att ersätta kärnmjölk, som ju inte längre går att köpa i den vanliga handeln i Sverige.
-
...skorpionen80 skrev 2008-02-09 19:44:20 följande:Verkar inte så, iom att det inte finns i England.
-
Finns Kefir att köpa på östeuropeiska Skleps om man nu har filmjölksabstiens
-
Men vem som helst kan skriva vad som helst på wikipedia.