• lokacitron

Vad heter filmjölk på engelska?

• Svar på tråden Vad heter filmjölk på engelska?
  • emejo128

Sour milk eller curdled milk.

• destiny391

finns inte filmjolk, iaf inte har i england..
    inte usa heller. men tydligen ska buttermilk vara liknande, men min syster som provat sager att det ar det verkligen inte.

• carola1977

Mamma tar alltid med filmjölk i present när hon hälsar på sin kusin i England .

• destiny391

tipsa din mamma att tipsa sin kusin att ga in i en polsk affar o kopa kefir :) jag ater numera filmjolk varje morgon :)

• fairyfloss

Det finns inte i Australien heller. Folk äter yoghurt!

• lokacitron

Är det bara i Europa det finns filmjölk?

• carola1977
    Svar på #5
    Ska göra det. Tack!
  • Ruby

destiny391 skrev 2008-02-09 12:26:32 följande:

tydligen ska buttermilk vara liknande
    Soured milk blir det på engelska. Buttermilk heter kärnmjölk på svenska och är inte alls samma som filmjölk.

Wikipedia: "Kärnmjölk är det som blir kvar utöver smöret när man kärnat smör av grädde. Kärnmjölk innehåller mycket lite fett och har en syrlig smak. Konsistensen är något tjock, men mycket tunnare än filmjölk."

Samt:
    "Filmjölk är samlingsnamnet för ett flertal sorter av trögflytande kulturmjölk vanlig i norra Europa. Kulturmjölk = mjölk som har syrats med hjälp av mikroorganismer."
  • destiny391
    Ruby skrev 2008-02-09 19:25:55 följande:
    destiny391 skrev 2008-02-09 12:26:32 följande:
    Soured milk blir det på engelska. Buttermilk heter kärnmjölk på svenska och är inte alls samma som filmjölk. Wikipedia: "Kärnmjölk är det som blir kvar utöver smöret när man kärnat smör av grädde. Kärnmjölk innehåller mycket lite fett och har en syrlig smak. Konsistensen är något tjock, men mycket tunnare än filmjölk."Samt:"Filmjölk är samlingsnamnet för ett flertal sorter av trögflytande kulturmjölk vanlig i norra Europa. Kulturmjölk = mjölk som har syrats med hjälp av mikroorganismer."
    ja, det kan stamma, jag ar inte sa insatt i det. det jag vet, ar att nan sa att det ar ungefar samma. men som sagt var det inte alls det.
    o att filmjolk inte finns har..
  • skorpionen80
    lokacitron skrev 2008-02-09 12:45:35 följande:
    Är det bara i Europa det finns filmjölk?
    Verkar inte så, iom att det inte finns i England.
  • Mornie Alantie

Håller med om att det inte finns någon vettig direktöversättning. Däremot vet jag att om det står buttermilk i ett recept så får man ett liknande resultat om man använder filmjölk och vice versa. Ska man äta produkten som den är funkar substitutet sämre.

• Ruby

I recept rekommenderas det ofta att man tar filmjölk och citron för att ersätta kärnmjölk, som ju inte längre går att köpa i den vanliga handeln i Sverige.

• Christian001
    skorpionen80 skrev 2008-02-09 19:44:20 följande:
    Verkar inte så, iom att det inte finns i England.
    ...
  • USA111

Men vem som helst kan skriva vad som helst på wikipedia.

Svar på tråden Vad heter filmjölk på engelska?