• makamajo

Avslag från Socialen angående kontaktfamilj

Jag är ensamstående med 2 barn på 3 år (tvillingar)Ingen kontakt med pappa alls.
    Jag har ingen som kan "avlasta" mig, eller mormor och morfar här.
    Anledningen till jag sökt är ju främst för barnens skull, att de ska få en manlig förebild, samt att det är nyttigt att vara från mig + att jag skulle orka vara en engagerad förälder.
    Enligt soc så har barnen det så bra med mig, och det håller jag med om...Men dock skulle vi behöva det!
    Jag har nu överklagat till länsrätten, sedan får vi väl se hur det går...(svårt att få igenom, tror jag)
    Någon som varit med om detta och överklagat?
    Hur länge fick ni vänta med svar från länsrätten?
    Verkar vara så olika vilken kommun man tillhör, för att få kontaktfamilj.
    Känner att jag snart inte orkar vara en possitiv mamma.
    Hur ska jag kunna ändra min livsituation, när jag aldrig får andrum att göra något utan mina barn?
    Träffa en man?
    Ja, suck behövde skriva av mig lite.
    Älskar mina barn av hela mitt hjärta.

• Svar på tråden Avslag från Socialen angående kontaktfamilj
  • Fairy77

har själv tvillingar på snart 3 år ,vet hur de är .. har fått lite mer tid på dagis bara för att få egen tid  ..
    har du dom på dagis??

Gud så irriterande de är när folk kikar in ,sen så kikar man tillbaka och så har dom ingen presentation,
  • iloniz

låter ju helt sjukt.. jag var/är i samma sitts som du... jag fick familj direkt.. min son har varit där sen han va tre... och de tog min dotter oxå.. mer o mer och nu är hon lika ofta som min son!

• makamajo

Ja, jag har dom på dagis, men då jobbar ju jag.
    Känns inte som egen tid direkt!
    Drömmer att kunna gå på bio någon gång, kanske bara få handla ensam. Kunna strosa på stan, ta en fika...Men det kan jag nog glömma de närmsta åren verkar det som.
    Jag hoppas verkligen att länsrätten dömmer till min förmån.

• makamajo

Är du också ensmastående?
    Har du någon hjälp?

• Maria40

Jag är inte så insatt i sådana här frågor men tänkte när jag läste tin tråd att soc. agerande kanske har något att göra med att de saknar avlastningsfamiljer, eller de har mycket få som de måste spara till "akuta" ärenden. Varje vecka läser jag i olika tidningar annonser om att kommuner söker familjer som kan hjälpa till med barn/avlastning mm.

Menar, de kanske förstår ditt problem men har helt enkelt inte resureser att hjälpa till för att vi alla andra inte "hjälper" dem i sin tur.

• makamajo

Ja, det är mycket möjligt att det är så. Att resurser finns inte. Men jag har erbjudit mig att "hjälpa" till att söka, tänkte att man kunde kanske sätta ut lappar i kyrkan. Sätta annons kanske? Svaret jag fick att det kan du göra privat! Men jag vill de ska gå genom sociala, så familjen är utredd och kollad. (kriminalregister etc) Jag vill känna mig trygg, vart barnen ska vara etc.

• Längtar efter tredje

Jag var ensamstående med min nu 7åriga dotter och sökte stödfamilj när hon var ett år. Anledningen var dubbel. Jag behövde avlastning och hon behövde ett större nätverk med vuxna människor och specifikt manliga förebilder. Jag blev beviljad detta och har lyckats få bistånd i form av stödfamilj hela tiden fram tills nyligen. Nu är jag inte längre ensamstående och situationen ser annorlunda ut.
    Vad jag var tvungen att göra var att beskriva hur "fattigt" nätverk jag hade och lyfta fram mina "brister" som förälder. Att jag kunde se att hon faktiskt behövde andra vuxna också. Att jag har en tendens att isolera mig vilket drabbar henne. Att hon behöver träna på att det sätts gränser osv.
    Det har aldrig varit några problem att få detta beviljat faktiskt. Först i Malmö och nu i Kramfors.
    Du behöver lyfta fram behovet.
    Lycka till och hör av dig om du undrar något. (Jag är dessutom socionom så jag kanske vet lite om hur socialtjänsten tänker.)

• gizzla

Du kan ju annonsera privat i lokaltidningen efter ngn extra mormor/morfar eller så som kanske kan ta barnen då och då? Läser ofta sånna annonser och jag har hört många fall där det verkligen blivit lyckat- barnen har verkligen fått en barnbarns ralation till det äldre paret! Testa ngt sådant kanske?

• makamajo

Jag tycker jag lyft fram behovet, men kanske inte tillräckligt. Känner mig så maktlös!
    Men ska vänta på beslutet från länsrätten, sedan får jag väl överklaga till Kammarrätten.
    Eller vad ska jag göra?
    Ringa till soc, tills de tröttnar på mig?

• makamajo

Jag har haft annons om extra mormor/morfar men fick inget svar.
    Tror kanske inte orkar med 2 barn kanske?
    3-åringar har ganska mycket energi
    Sedan skulle jag vilja att det var regelbundet, att de kanske fick vara en helg i månaden hos dem.
    Tryggt både för mig och barnen.

Svar på tråden Avslag från Socialen angående kontaktfamilj