• majyra

Skrik och kalabalik vid hårtvätt, finns det någon BRA badskärm

Skrik och fobi för hårtvätt. Jag känner mig skyldig som "duschar på" och det blir massa vatten och schampo i ögonen. Men den badskärm, en ovalformad av något skumgummi-material (finns på Babyland med Nalle Phu på) är ju helt värdelös. Är inte en sån där lampskärmsmodell (förstår någon vad jag menar) bättre? Hur gör NI som har skrikiga barn vid hårtvätt??

• Svar på tråden Skrik och kalabalik vid hårtvätt, finns det någon BRA badskärm
  • Hannahs mamma

jag håller i hannah under hakan och pratar med henne och ber henne titta i taket så tvättar jag ur med andra handen... funkar bra för oss... Hannah hatar oxå och få vatten i ansiktet...

• Mamali

Lampskärmsmodellen är nog inte bättre, den är för stor. Jag gör ungefär som Hannahs mamma men mycket skrik blir det.

• AnnaGBG

Min kompis sätter på sina barn cyklop när de ska tvätta håret. Det tycker de är jättekul! ( De är 2 och 4 år, din kanske är för liten....? )

• MiaL

min dotter är likadan, hon aldrig gillat att få vatten i ansiktet, förut så höll hon för ansiktet med armarna o luta huvudet lite bakåt, men det blev alltid skrik o gap ändå, så jag gick till en "baby" butik o fråga om det fanns nåt att sätta runt huvudet o JIPPIE! det fanns, så jag köpte en "ring" med resår i som man sätter runt huvudet o pannan så är det som ett brette på typ 10 cm så det inte rinner ner lr skvätter vatten i ansiktet, SVIN BRA! kosta bara 49:-
    kolla i en välsorterad babyaffär, borde finnas på de flesta sånna, den finns med i babyproffsens katalog oxå för övrigt...

• Tin o Trolls mamma

MiaL: Det är väl den de andra menar när de säger "lampskärm"?

Jag brukade låta sonen hålla en handduk framför ansiktet och luta huvudet så långt bak som möjligt och sen tvättade jag håret så fort jag kunde. Han gillar än idag inte att få vatten i ansikte och ögon och då är han ändå 9 år..

Kan du inte lägga henne (?) ner i badkaret och liksom "döpa" henne? Det funkade bra på dottern, med hennes lite längre hår..

Lycka till! Ekorren.

• Emma mamman

Den här MiaL pratar om tycker jag personligen är värdelös. Det rann ju vatten rätt igenom, o ändå har min dotter normalstort huvud... Det är så olika!!

• majyra

OK (Emma mamman)! Det är det som händer även med den variant jag köpt. Den där "lampskärmen" kanske inte är så mycket bättre! Men MiaL, tack för tipset, jag kanske testar den. Det är jättesvårt att få henne att vara still och titta uppåt, så hur jag än gör, så blir det tvål och vatten i ögonen för henne. Jag får dåligt samvete för det!
    Jag tänker att de kanske kommer över det här med hårtvättningen ändå...trots hysterin av schampo och vatten i ansiktet. Tror ni det?

• Venus

Min dotter avskyr allt som har med vatten att göra förutom att diska och borsta tänderna...

Så här skriks det friskt när vi tvingar henne att bada och tvätta håret...
    Fullt krig för att få henne att sitta ner i badkaret, hon ställer sig upp så fort det kommer vatten på huvudet och försöker ta sig ur...
    Finns inget som funkar hos oss oavsett vad det kostar och smakar...

Slutade med att jag nu äntligen hittat ett schampoo som inte gör ont i ögonen och det har fått mitt samvete att bli lite bättre för då behöver jag inte oroa mig för att hon ska få svidande ögon oxå...
    Dessutom så tycker jag att det luktar godis *s*

Wellas schampoo "for Kids" extra milt barnschampoo om någon annan vill testa =))
    Använder det själv oxå... Tvivlar ni på mig så testa det själva först...

• Ankis71

Jag gav mina en handduk att själva hålla för ögon och ansikte så hårt de själva ville. Sen "blaskade" jag av håret så snabbt som möjligt. Det var en jobbig tid men det går över...Nu har jag två som kan stå HUR länge som helst i duschen...

• IMagine

När jag var liten tvättad min mamma håret på mig i handfatet precis som man gör på hårsalong! Inte en droppe i ögonen! Sen duschar/badar man med lös duschslang så man inte stänker vatten ovan halsen, funkade jättebra för oss!

• MiaL

kanske är bättre på större barn, den där skärmen, min dotter är 4 år, vet inte hur stora era barn är, men jag tycker att den funkar på min dotter, hon har normalstort huvud o tycker att det är lite kul att ha en skärm på sig när hon duschar!

Svar på tråden Skrik och kalabalik vid hårtvätt, finns det någon BRA badskärm