• Gravid o Lycklig

När gav ni ert barn napp för första gången?

Det pratas mycket om huruvida napp är bra eller ej och att man helst ska vänta med napp så länge som möjligt. Att undvika napp sägs vara det bästa för barnet.. etc.

Av ren nyfikenhet: när gav ni ert barn napp för första gången?

• Svar på tråden När gav ni ert barn napp för första gången?
  • kixan

När hon var 1 år ungefär snodde hon sin kompis napp.. Det var nog första gången hon hade en sån i munnen..

• Julias mamma

Vi började och "lyckades" med napp till dottern då hon var 5 veckor.
    Hon hade ett enormt snuttbehov, så vi hade inget problem med att välja huruvida hon skulle få napp eller inte.

Ville egentligen inte att hon skulle få napp...men se så det slutade.

• miafelix

när han var 3 veckor....

• Alec

När vi kom hem från BB.
    Nappen, vår räddare i nöden ;)

• Gravid o Lycklig

Tack för svaren.

Glömde dock en fråga: varför gav ni napp? Blev snuttandet vid bröstet outhärdligt eller av vilken anledning?

• Vitsippa

Vi försökte vid någon veckas ålder, men det var aldrig något intresse från sonen. Och med facit i hand så var det lika bra. Nu slipper vi en jobbig nappavvänjning, och slipper hålla ordning på en massa nappar. Dessutom har jag aldrig upplevt att mjölken verkar minska, och det tror jag delvis beror på att vi inte har använt napp.

• MrsHawkins

Mitt barn sög sänder mig totalt redan på BB o hade ett väldigt stort sugbehov......

• Mamma Lisa

min lille var prematur och fick därför napp nästan direkt efter födseln, för att han skulle träna att suga..Han orkade inte amma så därför skulle hans muskler kring munnen tränas upp...Nu får han nappen för att han blir suttig..men han kan lika grna klara sig utan den=)

• Lilla K

Har också en prematur som fick napp på sjukhuset, men när vi skrevs ut efter drygt 2 veckor så fortsatte vi inte inte med nappen. Vet inte varför, det bara blev så. Nu är hon 5 månader, och har fortfarande ingen napp.

Svar på tråden När gav ni ert barn napp för första gången?