• eeisor

Hur ofta till BVC?

Jag känner mig lite korkad som ställer den här frågan, men jag vet inte riktigt var informationen kan hittas annars.

Min kille (född v28+2) är snart 4 månader/1½ korrigerat. Hittills har vi varit på BVC för viktkontroll varje vecka, men nu har vi flyttat till ny stad/nytt landsting och här verkar det som om man bara går på de "vanliga" månadskontrollerna även om man är prematur.
    Är det någon som har någon aning om vad som är vanligast för våra små?
    Gå ofta i början för att sedan glesa ut besöken varefter han närmar sig normalvikt eller vad är "standard"?

• Svar på tråden Hur ofta till BVC?
  • Nyfiken gul

min son är också prematur även om det inte är så mycket som med ditt barn..

Men vi utgick ifrån hur sonen mådde helt enkelt och om han följde sin kurva i vikt o längd. Så länge han mådde bra o växte fanns ingen anledning att gå dit oftare. VI började med en gång i veckan o sen tyckte bvc att vi kunde ta varannan vecka o när han var ca 5 månader gammal gick vi var tredje vecka då jag ändå deltog i en mammagrupp med just prematurbarn.

Så jag skulle tro att man utgår för det mesta ifrån barnet själv o hur mycket det behöver kontrolleras.

Men är du tveksam så tycker jag du ska ringa till bvc o höra hur deras policy fungerar med just prematurbarn.

• Bäbis 2008

Min son är född i vecka 26+3. Är tre månader idag, eller egentligen nyfödd. Har varit hemma i tre veckor och får gå till BVC 2 gånger i veckan. Förstår egentligen inte meningen med det utan ska fråga om vi inte kan få komma en gång i veckan istället.

• knäppisen

Vi fick gå så ofta vi ville, min bvc sköterska har varit väldigt flexibel och väl insatt i prematurfödda barn.

• cloudberry79

Jag skulle vilja gå oftare, är orolig över Vidars kurvor (han verkar gå upp lite väl mycket). Min BVC-sköterska är jättetrevlig, men tyvärr vet hon inget om prematurbarn, ofta känner jag att jag vet mer än henne.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • eeisor

BVC-sköterskan vi gick hos tidigare var hur bra som helst och hade koll på det mesta, hon var väldigt mån om att jag skulle ringa för minsta lilla. Den som ringde upp från BVC här däremot, hon lät som om jag kom från en annan planet när jag sa att barnet är en prematur. Hoppas jag har fel, men jag fick känslan av att hon knappt sett ett prematurbarn tidigare och pratade bara om månadskontroller, det var därför jag undrade om någon visste vad som var normalt antal besök.

Cloudberry79; lite känsligt, jag vet, men kan du inte fråga om det finns någon på ditt BVC som kan mer om prematurer än hon? Eller om det finns något annat BVC i närheten där man har mer erfarenhet? Det tänker jag göra om det visar sig att hon vi ska till inte riktigt vet vad hon pratar om.

• cloudberry79

Tyvärr bor vi på en liten ort där det bara finns ett BVC med tre sköterskor. Ingen av dem har någon större erfarenhet av prematurbarn så vitt jag vet. Både jag och en annan mamma som har en prematur går hos samma just nu, så kanske hon lär sig lite av oss

Redan här! Vidar ~~20071018~~
Svar på tråden Hur ofta till BVC?