• ezzy

Någon som skadat/brutit sin svanskota under sin förlossning?

Är jätteorolig att jag ska bryta min svanskota under förlossningen. Den är redan skadad sedan många år tillbaka och jag har besvär av detta ännu idag...kan inte göra situps, sitta som skrädda tex. har dock inte ständig värk.
    Jag undrar om de undersöker ens nedre regioner innan förlossningen för att kolla om det faktiskt är vaginal förlossnign som är det bästa...eller om kejsarsnitt vore att fördra? Min svanskota är väldigt lång och ligger ytligt...
    Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som skadat/brutit sin svanskota under sin förlossning?
  • Me o Mike

Oj det där får du nog fråga en läkare om..
    Jag har dock AAAALDRIG hört om nån som skadat sin svanskota under en förlossning....

• Joje

Prata med din BM om det. Du kan ju nämna det i ditt förlossningsbrev, så kanske du kan få använda andra ställningar under förlossningen så att inte svanskotan blir så belastad, det är ju störst risk i gynställning.

Jag fick antagligen en spricka i svanskotan när sonen föddes. Jag födde i gynställning eftersom sonens hjärtljud sjönk och de ville ha mer koll. Hade skitont och fick knapra Alvedon i ett par veckor efteråt tills den mest akuta smärtan gick över. Nu snart 10 månader senare kan jag fortfarande få ont om jag sitter i en viss ställning eller för länge.

Hoppas förlossningen går bra och att du slipper problem med svanskotan!!

• WimZy

En kollegas syster bröt sin svanskota när hon födde sin dotter. Hon vägde över 5 kg och förlossningen var väldigt komplicerad.

• CeeJay

Jag gjorde illa svanskotan vid första förlossningen. Röntgade vid senare tillfälle och då syntes inget brott eller så - kan hända att det "bara" var en förskjutning. Har efter snart 4 år fortfarande lite problem med att sitta längre stunder.

Det ÄR mycket kraft som svansen utsätts för och om du är orolig och har såna problem redan innan kanske du ska ta upp det med BM eller en förlossningsläkare och höra vad de kan råda dig till.

• Saandraa

jag skadade min svanskota under förlossningen.. märkte ingenting direkt, men lite efteråt förlossning så behövde jag alvedon konstant för molande smärta och kunde aldrig sitta ordentligt.. har samma sak nu, men inte lika smärta! mycket får man vara med om..

men fråga din BM om det, hon borde veta!

♥ → Isadora 070501 ← ♥
  • Hannajo

Jag har hört att det kan vara besvärligt att föda om man har skadad svanskota, men jag vet inget om vad läkarna gör för bedömning eller så.

Själv skadade jag svanskotan för många år sedan, hade besvär länge men har inte haft besvär de senaste åren och hade inga besvär när jag födde.

Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp!

• Dew

Min mor bröt svanskotan då min lillebror föddes. Hon kunde inte sitta på rätt lång tid. Hon var väldigt rädd inför sin nästa förlossning då min syster föddes. Då fick hon epidural och hon upplevde den förlossningen som väldigt positiv. Hon tom kollade i spegel när syrran kom ut. Hon fick inga problem med svanskoten den gången och det var bara 2 år efter den gått av. Mitt råd är du talar om din rädlsa för BM och läkare så kan ni gemensamt komma fram till en lösning som känns bra för dig. Lycka till.

• ezzy

Tack för alla era svar! En liten fråga bara...ni som skadade er svanskota under förlossningen...vilken förlossningsställning hade ni...var det gyn.ställning?

• CeeJay

Jag födde i gynställning med yttre presshjälp, dvs att en bm tryckte hårt flera gånger på min mage för att få ut barnet då jag krystat i över en timme och ingenting hände.

ezzy skrev 2008-02-09 21:45:24 följande:
    Tack för alla era svar! En liten fråga bara...ni som skadade er svanskota under förlossningen...vilken förlossningsställning hade ni...var det gyn.ställning?
  • Emsingen76

Jag hade problem med min svanskota innan förlossningen. Hade ramlat på rumpan när jag dansade...

Efter förlossningen har jag inga problem alls. Som om bebisen rättade till det på vägen ut.

Jag födde knästående mot uppfälld huvudända på sängen.

Svar på tråden Någon som skadat/brutit sin svanskota under sin förlossning?