• Winnie

Hur bada i simhall med 2-åring? (Blöjbadbyxa? Simringar?)

Hej!

Ska snart gå till simhallen med min 2-åring och funderar på hur ni andra gör med ett par saker.

1)Badbyxor? När sonen var liten och gick på babysim hade man ju såna där "blöjbadbyxor" men det finns kanske inte ens för 2-åringar? De flesta 2-åringar är ju inte blöjfria än, så hur gör man? Chansar man? Sonen har ett väldigt bra språk och kan berätta om han är kiss- och bajsnödig, samt kissar en del på pottan hemma. Inbillar mig dessutom att jag borde märka om han skulle bli/vara bajsnödig.

2)Hur gör ni med simringar/flytredskap? Vår simhall har ingen barnbassäng utan den är ca 1 m djup på det grundaste stället. En dag i veckan har de reserverat en timme för småbarn som får gå dit med sina föräldrar, men håller man dem hela tiden eller skaffar man nåt som de flyter på? Är helt nollställd ang. att bada med ett barn i denna ålder, så jag vore glad om nån ville tala om hur ni gör.

• Svar på tråden Hur bada i simhall med 2-åring? (Blöjbadbyxa? Simringar?)
  • jessicax

När det gäller badbrallor kan han nog ha vanliga om han säger till om han är bajsnödig. Kiss läcker ju ut från "blöjbadbyxor" också och de riktiga blöjorna (som man kan bada i) är säkert täta men det spelar ju ingen roll det är bajset man vill undvika :D

Min Joel är 2 år och han har armpuffar när han bada där han inte bottnar och det funkar super :D. Han simmar på som bara den och jag står mitt i bassängen och kollar på :D

Hoppas ni får kul!!!

• jessicax

När det gäller badbrallor kan han nog ha vanliga om han säger till om han är bajsnödig. Kiss läcker ju ut från "blöjbadbyxor" också och de riktiga blöjorna (som man kan bada i) är säkert täta men det spelar ju ingen roll det är bajset man vill undvika :D

Min Joel är 2 år och han har armpuffar när han bada där han inte bottnar och det funkar super :D. Han simmar på som bara den och jag står mitt i bassängen och kollar på :D

Hoppas ni får kul!!!

• Manchester

Vi har badbyxor med en speciell sorts foder, lite som plastad frotté, fast tunnare. Det hjälper nog inte om barnet kissar, men vid bajs tror jag att det skulle stanna i byxan, även om vi har haft tur och aldrig behövt testa i praktiken. Vi har ett par olika sådana badbyxor. Åtmisntone ett par är köpt på Babyland, tror att de brukar finnas på alla babybutiker.

Som flytredskap använder vi små armpuffar eller en speciell badring med en "stol" i mitten. Man sätter ned barnet i stolen och då går vattnet en bit upp på överkroppen. Barnet kan plaska omkring i vattnet. Det krävs förstås ändå total koll från föräldrarna, men man behöver inte hålla i barnet och barnet känner sig nog ganska fri att röra sig lite hit och dit. Min dotter älskade den när hon var runt två. Sonen fick testa i somras när han var 1,5 år, men tyckte att det var lite läskigt. Han föredrog armpuffarna och att någon av oss höll i honom. Både armpuffar i liten storlek och specialbadringar brukar finnas på babybutiker. Armpuffarna kan även finnas i butiker i anslutning till större simhallar.

• Cassanna

Min dotter på lite mer än 2 år använder vanlig baddräkt och armpuffar. Hon har blöja i vanliga fall o har aldrig gjort på pottan eller toalett än så det är ren chansning
    Vi har varit o badat med henne många gånger och hon har faktiskt aldrig bajsat ens i närheten av badhuset sån tur är

• Helene m Olivia o Sigrid

Mina barn har alltid haft antingen vanliga bomulls trosor eller vanliga badbyxor när de badat. Även när de var bäbisar. Det har aldrig hänt en olycka!

Nog tycker jag att en tvååring ska klara av att vara utan blöja!!

Jag håller alltid i dem när vi badar! (iaf när de är så små)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Barntillverkning pågår

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-09 18:35:21 följande:

Mina barn har alltid haft antingen vanliga bomulls trosor eller vanliga badbyxor när de badat. Även när de var bäbisar. Det har aldrig hänt en olycka! Nog tycker jag att en tvååring ska klara av att vara utan blöja!!Jag håller alltid i dem när vi badar! (iaf när de är så små)
    Även om man håller i barnet så kan det glida ur greppet så armpuffar är att rekommendera...

Ni som inte har badblöjor på era småbarn:
    Även om era barn inte bajsat i bassängen så tycker jag att det är oansvarligt att inte ha på dem de speciella badblöjorna o. dyl. som finns för nästa gång händer det kanske, hur tänker ni göra då? Bekosta reningen av badet eller låtsas som ingenting??

Men det är min åsikt... Ni gör väl som ni vill
  • Helene m Olivia o Sigrid
    Barntillverkning pågår skrev 2008-02-09 20:19:01 följande:
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-09 18:35:21 följande: Även om man håller i barnet så kan det glida ur greppet så armpuffar är att rekommendera...Ni som inte har badblöjor på era småbarn:Även om era barn inte bajsat i bassängen så tycker jag att det är oansvarligt att inte ha på dem de speciella badblöjorna o. dyl. som finns för nästa gång händer det kanske, hur tänker ni göra då? Bekosta reningen av badet eller låtsas som ingenting?? Men det är min åsikt... Ni gör väl som ni vill
    Ja men man håller ju ordentligt!! (tro mig, med mina vildingar får man hålla rejält!)

En vattenringsjal är också jättebra om barnet är ovant vid vatten!

Tycker inte att jag är ett dugg oansvarig som inte tar på ungarna badblöjor!
    Jag ser alltid till att de har bajsat innan. (ja, även småbäbisar! Vi kör EC!)
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Esperando

Oj..hårda bud för en tvååring..Nog tycker jag att en tvååring ska klara av att vara utan badblöja..bra att du tycker det..tyvärr är det nog många tvååringar som inte håller med.
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-09 18:35:21 följande:

Mina barn har alltid haft antingen vanliga bomulls trosor eller vanliga badbyxor när de badat. Även när de var bäbisar. Det har aldrig hänt en olycka! Nog tycker jag att en tvååring ska klara av att vara utan blöja!!Jag håller alltid i dem när vi badar! (iaf när de är så små)
  • Russinkastrull

Vad är EC?

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-09 20:30:47 följande:

Ja men man håller ju ordentligt!! (tro mig, med mina vildingar får man hålla rejält!)En vattenringsjal är också jättebra om barnet är ovant vid vatten!Tycker inte att jag är ett dugg oansvarig som inte tar på ungarna badblöjor!Jag ser alltid till att de har bajsat innan. (ja, även småbäbisar! Vi kör EC!)
    §
Svar på tråden Hur bada i simhall med 2-åring? (Blöjbadbyxa? Simringar?)