• Vifsla

Är det fult att ringa/maila till facket fast man inte är medlem?

Jag har precis kommit på att jag ska sluta mitt jobb eftersom min chef är en skit utan social kompetens. Jag har lite saker jag skulle vilja fråga någon kunnig och det första jag kommer på är att ringa till facket fast jag inte är medlem. Är det fult att göra så? Det gäller inget stort jag vill driva vidare utan bara två frågor som jag bara vill ha ett snabbt svar på.

• Svar på tråden Är det fult att ringa/maila till facket fast man inte är medlem?
  • biaw

absolut inte! ring dem! frågar någon be att få reda på hur man går med ifacket...(även om du inte gör det sen..)

• JAG är BÄST

Svar JA du kan ringa!. Men dom KAN kräva eller övertala dig att gå med i facket.

En nyfiken fråga bara

Varför är du intemed i facket??

Med atanke på alla fördelar samt försäkringar du har via facket!!!

(är själv egen företagare och "chef ).

Ingen får arbeta hos mig som inte är med i facket. Många andra företagare tycker jag är blåst ang detta . Men detta är mitt krav. Ska dom jobba hos mig så ska dom vara medlemmar!!!
    Annars så kan dom söka annat!.

• biaw

tänkte på en sak till.. fackets hemsidor brukar kunna hjälpa till och de flesta avtal brukar finnas på nätet...

• Novus

Jag har ringt facket några gånger och de har aldrig frågat om jag vart medlem, så visst kan du ringa

• Vifsla

Jag har haft världens bästa chef tidigare och har aldrig haft behov av facket. Men nu har jag bytt arbetsgivare och det blev inte alls bra. Det är transport det gäller.

• Queen70

Och HUR kan du tvinga nån att vara med i facket? Det är ett fritt land. Om en av dina anställda går ur facket får hon sparken då?
    Som facket ser ut i dag suger det stort.

JAG är BÄST skrev 2008-02-09 20:29:47 följande:

Svar JA du kan ringa!. Men dom KAN kräva eller övertala dig att gå med i facket.En nyfiken fråga baraVarför är du intemed i facket??Med atanke på alla fördelar samt försäkringar du har via facket!!!(är själv egen företagare och "chef).Ingen får arbeta hos mig som inte är med i facket. Många andra företagare tycker jag är blåst ang detta . Men detta är mitt krav. Ska dom jobba hos mig så ska dom vara medlemmar!!!Annars så kan dom söka annat!.
  • snillis

tycker personligen att det är "fräckt" att vilja ha deras hjälp men inte vara beredd att betala för det.

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

nej slugt och fiffigt, ring!

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Vifsla
    snillis skrev 2008-02-09 21:25:26 följande:
    tycker personligen att det är "fräckt" att vilja ha deras hjälp men inte vara beredd att betala för det.
    Det är ju inte så att jag sitter och ringer till facket varje dag och frågar om saker. Jag vill ha svar på två frågor, den ena besvaras med en siffra och den andra med ja eller nej.
    Och jag funderar ju på att gå med i facket, men det verkar ju onödigt att gå med i transport om jag ska sluta köra taxi.
Svar på tråden Är det fult att ringa/maila till facket fast man inte är medlem?