• Lenagbg

stoppande koltabletter

jag ska ju köpa stoppande tabletter mot diarre så vi har om man skulle få magsjuka när är i turkiet i augusti .. men jag undrar kan en nioårig äta dem eller???

finns det särskilda tabletter för henne? det enda jag hittade för barn på apoteket var vätske ersättning för två månaders bebisar inte riktigt så liten är hon, hon är 9 år men ser ut som 13 år

• Svar på tråden stoppande koltabletter
  • Aquilon

Koltabletter har jag inte hört talas om. Däremot finns kolsuspension att köpa receptfritt på apoteket. Skulle dock inte rekommendera det. Smetigt, jobbigt och effekten är tveksam. Blir hon magsjuk så kör med vätskeersättning. De flesta blir bra på ett par dagar. Varar det längre och/eller är kombinerat med feber och väldigt ont i magen så kan det vara dags för antibiotika men då är det bara att söka på plats. Turkiet är ganska civiliserat i det avseendet. (Finns ofta någon på sjukhuset som pratar svenska/norska/danska så man kan göra sig förstådd.)

• Lenagbg

men kan hon äta dem stoppande tabletter som finns att köpa på apoteket??

• giz

fråga dom på apoteket.......tror det finns spec för barn under 12.....

• andypandy

jag tror inte det. ja köpte travello nu när jag åkte med dem var från 12 år. koltabletter fanns för många år sen , är inte säker på om dem fortf. säljs ?

• Lenagbg

stoppande tabletter menade jag trodde ni skulle ta det bokstavligt med koltabletter....

ja men beror det inte på vikten hos barn ? hon är nio år men ser ut och beter sig som 13 år

• Aquilon

Tråkigt men sant: Imodium och liknande (loperamidpreparat) kan minska diarrén men tyvärr tar det också längre tid för tarmarna att bli kvitt det som retar dem... Sedan finns det ju mindre lämpliga tillfällen (typ hemresan) att vara lös i magen

• kazzer

Bättre skita ut bakterierna ..... uäk

• Aquilon

Har egentligen inget med vikt att göra. Läkemedlet är inte godkänt för barn under 12 år främst för att studier saknas. Därmed inte sagt att det är bevisat skadligt.
    Är du orolig för turistdiarré så kan det vara idé med koleravaccination (som man dricker, inga sprutor involverade) som under några månader också skyddar mot e. coli.

• Lenagbg

nä inte orolig men om man skulle få det då är det bra att veta vad man kan stoppa isig och även då till barn..

• Villebusen

Var och surfade runt lite ang reseapotek och ngnstans stod det kommer dock inte ihåg var kanske var det på www.fass.se att kol inte har ngn verkan på turist diarre bättre med imodium etc. Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen eller skol läkaren och fråga.

• Lenagbg

villebusen

kol var bara ett uttryck... ska inte köpa koltabletter utan stoppande tabletter...

undrade om hon kunde äta dem stoppande tabletterna men ska fråga på apotekan när jag köper dem

Svar på tråden stoppande koltabletter