• Fru Gustavsson

Kontorsarbete, vad för utbildning?

Jag har varit yrkesverksam i 15 år nu, och aldrig haft ett "vanlligt" arbete med regelbundna tider. (vardagar 9-17, ungefär)Jag har arbetat som florist, tågvärdinna och inom vården. Har en hotell/konferensutbildning. Alla yrken har haft sin charm, och inom vården trivs jag så pass att det lutar åt en USKA-utbildning till hösten.
    MEN:
    Drömmen har alltid varit att få syssla med papper, receptionsarbete, skriva osv. Ja, ett kontorsarbete kort och gott.
    Men vet inte vad jag ska söka mig till för utbildning och vart, har ingen direkt hjälp av AMS yrkestest, är inte mycket för siffror och ekonomi utan mer sekreterar/reception/hålla-ordning-typen.

Har du nåt tips på vad jag tänker på för arbete? Hur gör jag? Är helt lost, men vill hitta rätt!

• Svar på tråden Kontorsarbete, vad för utbildning?
  • Snorkis

Läkarsekreterare...? Eller de kallas något annat nu... vet ej vad...?

• HelenS

Nu kanske inte bemanningsbranschen blommar, men det är alltid ett bra alternativ. Jag började själv på Manpower -98 och fick sedan fast tjänst på platsen jag var uthyrd till.

• Fru Gustavsson

har funderat på läkarsekreterare, har bara hört ryktas att det ska dras in på dem, vill inte göra om samma misstag som när jag blev floris/hotellreceptionist och satsa på ett yrke där det inte finns större efterfrågan... Men om det inte stämmer att de är en utdöende yrkeskår vore det eventuellt ngt för mig!

• tinna

Jag har ett kontorsarbete, jobbar som administratör på polismyndigheten. Jobbar med personalplanering, registrering i olika system osv. Jag har ingen adekvat utbildning, är utbildad fritispedagog. Lyckades ändå få jobb, vet inte exakt hur det gick till, när jag började där var det 222 sökande och just lilla jag fick jobbet! När jag sökte min nuvarande funktion var vi 80 sökande. Men då hade jag ju haft chansen att visa vad jag kunde.

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Fru Gustavsson
    HelenS skrev 2008-02-09 22:51:37 följande:
    Nu kanske inte bemanningsbranschen blommar, men det är alltid ett bra alternativ. Jag började själv på Manpower -98 och fick sedan fast tjänst på platsen jag var uthyrd till.
    Har tänkt på Manpower också, men utbildar de folk också eller hur fungerar det? Är man garanterad viss lön varje månad?
  • Fru Gustavsson
    tinna skrev 2008-02-09 22:53:45 följande:
    Jag har ett kontorsarbete, jobbar som administratör på polismyndigheten. Jobbar med personalplanering, registrering i olika system osv. Jag har ingen adekvat utbildning, är utbildad fritispedagog. Lyckades ändå få jobb, vet inte exakt hur det gick till, när jag började där var det 222 sökande och just lilla jag fick jobbet! När jag sökte min nuvarande funktion var vi 80 sökande. Men då hade jag ju haft chansen att visa vad jag kunde.
    grattis! Lärde du dig systemen på plats då eller hade du några förkunskaper? Verkar ju vara en djungel av diverse program och växlar man ska bemästra i den breda breda kontorsvärlden
  • tinna

Jag kunde officepaketet hyfsat och sen så har jag ju fått lära mig polisens alla miljoners olika system på plats, dom kan man ju inte lära sig nån annanstans direkt. Men eftersom jag alltid tyckt mycket om att jobba på datorer så har jag väldigt lätt för att lära mig

• Alle

Någon form av administratörstjänst låter ju som något för dig, eller projektledare.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Fru Gustavsson
    Alle skrev 2008-02-09 23:00:34 följande:
    Någon form av administratörstjänst låter ju som något för dig, eller projektledare.
    Projektledare låter lite läskigt, vill inte vara ledare för något alls, men administratörer, vad gör de?
  • HelenS

Jag har ingen aning hur det fungerar idag, det ar 10 år sedan jag blev anställd där.
    Men det kan ge en möjlighet att få prova på, men som sagt hur marknaden ser ut idag, vat jag inte.

Nona75 skrev 2008-02-09 22:54:20 följande:
    Har tänkt på Manpower också, men utbildar de folk också eller hur fungerar det? Är man garanterad viss lön varje månad?
  • tinna

Administratörer kan hålla på med hur mycket olika saker som helst... i min förra tjänst så skrev jag mycket protokoll, skrivelser, hade olika almanackor i excel som jag höll ordning på, la in löner i lönesystemet osv osv. Idag jobbar jag i personalplaneringssytemeet Time Care, ringer in personal när det fattas, registerar ordningsböter i sitt system, registrerar en väldans massa annat i andra system, skriver en del protokoll, svara på frågor från allmänheten osv osv osv...

• Fru Gustavsson

Kul med alla svar, då vet jag på ett ungefär hur jag kan försöka ta mig vidare. Får kolla lite vad som efterfrågas i länet och ifall här finns någon utbildning att gå. Tackar så mycket för att ni skriver och tipsar

• Alle
    Nona75 skrev 2008-02-09 23:02:41 följande:
    Projektledare låter lite läskigt, vill inte vara ledare för något alls, men administratörer, vad gör de?
    Jag upprättar och underhåller rutiner, träffar kunder för samordning, utreder fakturafrågor, skriver protokoll och samorndar möten och konferenser. Håller ordning på listor i excel, tar fram ekonomiska underlag samt gör mötesunderlag, semesterplanering mm. Har ingen utbildning men är noggrann och strukturerad och tycker det är jättekul med "papper"
  • Alle
    Nona75 skrev 2008-02-09 23:11:21 följande:
    Kul med alla svar, då vet jag på ett ungefär hur jag kan försöka ta mig vidare. Får kolla lite vad som efterfrågas i länet och ifall här finns någon utbildning att gå. Tackar så mycket för att ni skriver och tipsar
    Tips - på AMS hemsida i platsbanken kan du göra specialsök inom vilka områden som helst, jag gjorde ett inom admin nyligen och det dök upp massor av intressanta jobb.

http://platsbanken.ams.se/platsbanken.cgi/fast/new_search/day=4486/yrken=100060;110100;110080;110040;120000/regioner=240000 
    till exempel.
  • Nallatalla

Kontorsarbete är ett stort område och det beror på vad man ska göra. Jag går själv en utb som leder till att jag blir ekonomiassistent och då kan man arbeta med bla bokföring,löner och personalfrågor.
    sedan finns det säkert en massa uppgifter som man kan utföra utan någpn särskild utb men det är aldrig fel att ha någon form av utb/erf när man söker arbete.

/ Nalla

• Vintersol80
    Alle skrev 2008-02-11 10:32:08 följande:
    Jag upprättar och underhåller rutiner, träffar kunder för samordning, utreder fakturafrågor, skriver protokoll och samorndar möten och konferenser. Håller ordning på listor i excel, tar fram ekonomiska underlag samt gör mötesunderlag, semesterplanering mm. Har ingen utbildning men är noggrann och strukturerad och tycker det är jättekul med "papper"
    åh sånt vill jag också göra!
  • Alle
    FiaÅkotten skrev 2008-02-12 17:47:03 följande:
    åh sånt vill jag också göra!
  • preta

Hur har det gått för dig TS, har du hittat det jobb/utbildning du sökte?

• Tok klok

Vill man ha lite högre lön så måste man nog satsa på lite högskolepoäng.
    Jag själv har läst programmet för personal & arbetslivsfrågor och arbetar idag som arbetsledare, löneansvarig, admin ansvarig sköter kund/levresk, journaler, kundkontakter mm. (tusen papper, jag looooovar ;) )
    Vidare har jag stor erfarenhet av officepaketet (är certat utbildare för det) och det kan man nog också se som ett krav idag. Eftersom allt sköts via data måste man ha koll på de vanligaste programen samt dataerfarenhet så man snabbt kan sätta sig in i nya prog.

Jag tror dock att du utan att tveka kan söka sk rena admintjänster. De brukar inte kräva mycket mer än gymnasiekompetens och lite datavana.
    Vill man så kan man åstadkomma vad som helst så jag håller tummarna för dig!

Svar på tråden Kontorsarbete, vad för utbildning?