• Jessiepessie

Make up artist/ Hårstylist/ Hudterapeut?

Är utbildad barnskötare och elevassistent, och vikariera just nu som butiksbiträde och som personlig assistent åt en kille. Men jag funderar på att "sadla om" helt.
    Är väldigt intresserad av att utbilda mig till något som make up artist/ Hårstylist(frisör) eller hudterapeut.
    Är det någon som arbetar som detta? Trivs ni med ert jobb? Utbildning? Vad är det som krävs förutom ett brinnande intresse?
    Någon som vet några utbildningar runt om i Småland, Jönköping kanske?
    Eller måste jag ta mitt pick och pack och flytta iväg mot Gbg, sthlm eller malmö? :(

Tacksam för svar! :D

• Svar på tråden Make up artist/ Hårstylist/ Hudterapeut?
  • BrideOf Rocky

Jag har jobbat som makeup artist, och visst var det kul ett tag, men jag tröttnade rätt fort, och om man vill ha frilandsjobb måste man kämpa hela tiden för att få jobb och det är ett riktigt Askungen-jobb.
    Du är lägst i rang vid tex en modevisning eller TV-inspelning och blir behandlad därefter.

Jag tröttnade på att springa och köpa tamponger till diviga modeller, koka kaffe åt fotografer och agera scripta på programledarens kommando.
    Tröttnade på att sitta och åka skitlångt med 10 kg smink, vänta vänta vänta. Man väntar hela tiden.
    Vissa månader tjänade jag 3000 kr andra kunde jag få ut 25.000 (en hel del svarta pengar blir det, svårt att undvika)

jobbade på Make up store också, vilket var ganska kul då man höll kurser, men själva butiksjobbet är ju astråkigt.

Utbildade mig på International make up center i sthlm.

Sadlade om och jobbar som Undersköterska inom akutsjukvård och det är det bästa jag gjort

Lycka till!

Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
  • Earth Angel

Är utbildad hud -och spaterapeut och har jobbat inom detta lite mer än ett år.

Finns bara en utbildning som inte kostar ngt vad jag vet och den ligger i Stockholm (men då måste man ha vissa ämnen sedan tidigare etc). Jag gick på privatskolan i Stockholm. Utbildningar utanför storstäderna har jag dessvärre ingen koll på. Var bara noga med at utbildningen är seriös om du ska lägga ut en del pengar.

Själv tycker jag att yrket är väl roligt sådär (det finns ju både bra och dåliga sidor med dom flesta jobb) men det är väldigt mkt arbete för lite pengar tycker jag. Hudterapeuter har ju t ex en yrkesutbilning på ca 1 - 2 år (min tog 1,5 år) som dom betalat runt 60-70 000 kr för (dom flesta), och medellönen för en hudterapeut ligger runt 100 :-/timmen och då är det inte heller så väldigt gott om heltids-tjänster (man går ofta på timlön) och man får arbeta en hel del obekväma arbetstider ofta (helg och kvällar, dvs när andra människor är lediga och vill gå och koppla av .

Men utbildningen har dock hjälpt mig få in en fot inom en del andra brancher också där själva kunskapen om hud kan behövas t ex inom sälj och reception på t ex en plastikklinik.

Själv utbildar jag mig nu på högskola (till beteendevetare) för att få ett arbete där jag mer känner att jag får vad jag jobbar in om man säger så samt är i tagen att starta eget där min kunskap inom hudvård hjälper mig mycket. Jag har dessutom tröttnat på att alltid ha stressiga jobb. För är du inte strestålig och extremt serviceinriktad så ska man absolut inte tänka på att bli hudterapeut tycker jag.

• snuttP

Jag är också utbildad hud-, spaterapeut. Jag gick i Landskorna. En av två statliga utbildningar i Sverige. Efter godkänd examen så kan du ansöka till SHR och då kalla dig Auktoriserad Hudterapeut.

Min utbilding va 2 år, med uppehåll för sommaren, ca 6 veckor. Utbildningen är en KY-utbildning så det är 1/3 praktik (eller nåt sånt, mins inte). Jag är super nöjd med utbildningen. Jag har inte hunnit jobba som hudterapeut efter min examen (är mammaledig). Jag hann dock jobba med demo/försäljning 2 dagar, vilket va toppen. På helgen hade jag 180Kr i timmen.. =) För att stå och prata om mitt stora intresse. Inte illa!

Undrar du nåt mer så fråga på..

• mican

Jag jobbar som Hudvårdskonsult. Vi jobbar med Personlig hudvårdsrådgivning, makeup, spa mm mm... men även väldigt mycket med personlig utvecklig.
    Jag hjälper andra kvinnor att också ta del av arbetet...
    Fick all utbildning genom företaget.

♥ Min Familj Rockar! ♥
Svar på tråden Make up artist/ Hårstylist/ Hudterapeut?