• Jessiepessie

Make up artist/ Hårstylist/ Hudterapeut?

Är utbildad barnskötare och elevassistent, och vikariera just nu som butiksbiträde och som personlig assistent åt en kille. Men jag funderar på att "sadla om" helt.
    Är väldigt intresserad av att utbilda mig till något som make up artist/ Hårstylist(frisör) eller hudterapeut.
    Är det någon som arbetar som detta? Trivs ni med ert jobb? Utbildning? Vad är det som krävs förutom ett brinnande intresse?
    Någon som vet några utbildningar runt om i Småland, Jönköping kanske?
    Eller måste jag ta mitt pick och pack och flytta iväg mot Gbg, sthlm eller malmö? :(

Tacksam för svar! :D

• Svar på tråden Make up artist/ Hårstylist/ Hudterapeut?
  • BrideOf Rocky

Jag har jobbat som makeup artist, och visst var det kul ett tag, men jag tröttnade rätt fort, och om man vill ha frilandsjobb måste man kämpa hela tiden för att få jobb och det är ett riktigt Askungen-jobb.
    Du är lägst i rang vid tex en modevisning eller TV-inspelning och blir behandlad därefter.

Jag tröttnade på att springa och köpa tamponger till diviga modeller, koka kaffe åt fotografer och agera scripta på programledarens kommando.
    Tröttnade på att sitta och åka skitlångt med 10 kg smink, vänta vänta vänta. Man väntar hela tiden.
    Vissa månader tjänade jag 3000 kr andra kunde jag få ut 25.000 (en hel del svarta pengar blir det, svårt att undvika)

jobbade på Make up store också, vilket var ganska kul då man höll kurser, men själva butiksjobbet är ju astråkigt.

Utbildade mig på International make up center i sthlm.

Sadlade om och jobbar som Undersköterska inom akutsjukvård och det är det bästa jag gjort

Lycka till!

Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
  • Earth Angel

Är utbildad hud -och spaterapeut och har jobbat inom detta lite mer än ett år.