• maij

Hur mkt får han kräkas?

har en 4 veckor gammal son, och jag undrar hur mkt det är ok att han kräks? det händer inte oroande ofta, men jag vill ha ngt att jämföra med...

• Svar på tråden Hur mkt får han kräkas?
  • DiskoDagny

Det beror nog på hur han kräks. Överskottskräkningar är nog väldigt vanligt. Sen så kräks vissa barn mer än andra helt enkelt. Periodvis så luktade min son (och även jag!) kräks JÄMT!

• strojes

maij: Så länge han går upp i vikt spelar det ingen roll. Har själv två kräkbebisar (tvillingar) och allt luktar kräk (känner knappt själv den lukten längre...).

• Tygtiiger

Hur mycket som helst på villkor att han går upp i vikt. En del barn är mer lättspydda än andra, helt enkelt!

Man ska reagera på kräkningar med blod i, kräkningar som är gulgröna/vuxenkräkfärgade (småbarn kräks ju gulvitt, gammal mjölk), eller sprutande stora kräkningar - och med sprutande menar jag verkligen SPRUTANDE, när det står som en kaskad ur munnen, flera decimeter framåt.

En normal överskottskräkning är gulvit eller genomskinlig, sur mjölk, blorpas upp med måttlig kraft och kan vara allt från lite drägel som rinner i mungipan till att hela pappas tröja blir blöt.

• Moonbride

Min dotter kräks nog 10-15 ggr/dag. Ännu mer när hon var mindre.

♥ Älskar dig min underbara dotter, född den 22 sep-07 ♥
  • Moonbride

Enligt BVC är det bara överskottet som kommer upp, min dotter ökar kraftigt i vikt. Precis som TygTiger så ska man reagera på kaskadkräkningar... och om de ej går upp i vikt...

♥ Älskar dig min underbara dotter, född den 22 sep-07 ♥
Svar på tråden Hur mkt får han kräkas?