• Italian Takeaway

Om man ammar - är det dumt att dricka (för)mycket kaffe?

Jag är helt kaffetokig - och nu mer än någonsin. 2 Espresso till frukosten och sen minst 2 till på em. Jag har hört 3 koppar kaffe/dag när man är gravid.
    Hur är det när man ammar - och kan det bli giftigt för bebben på något sätt om jag häver i mig mer?
    För jag skulle då lätt kunna dricka 10koppar per dag!
    =/

Någon annan kaffenarkoman?

• Svar på tråden Om man ammar - är det dumt att dricka (för)mycket kaffe?
  • Fiva

hejhej!
    nu är jag visserligen ingen kaffenarkoman, jag dricker inte ens kaffe.
    Jag har läst att man ska vara försiktig med att dricka kaffe en tid innan man ammar, du kan ju dricka en kopp precis efter att du har ammat, då är det ett tag kvar innan du ska amma igen så på så sätt minskar du risken att bebisen ska få i sig kaffe!

Krama Mia

• pron

Som Fiva skriver - var försiktig med kaffet när du ammar, det kan ge barnet magknip! Varför inte prova koffeinfritt, det kanske är mildare - vad vet jag...

• Italian Takeaway

nää - koffeinfritt är inte bra.
    Eller ja, det är ju inte koffein i - men massa mer gifter än i vanligt kaffe.

Jag tror inte hon har magknip faktiskt. Hon gnäller oftast inte.

• Remsan

Jag är precis som du en kaffeoman *skrattar* det känns som om jag kan dricka hur mycket kaffe som helst. Jag drack kaffe medan jag var gravid men när jag ammade så fick jag sluta helt för att min dotter blev så pigg och orolig. Jag kunde inte få henne att komma till ro.

För mig så blev det ett uppköp... jag bytte mitt kaffe mot flera timmars lugn och ro varje dag, en nöjdare dotter och bättre rutiner. Men så fort jag slutade amma blev jag och kaffebryggaren bästa bundsförvanter igen

Om du känner att du behöver ditt kaffe så kan du ju alltid försöka att dricka kaffet direkt efter att du ammat... då borde det kanske inte påverka mjölken så mycket vid nästa amningstillfälle!

Hoppas du kommer på nåt bra

• pron

Ahaa... ok, jag visste inte koffeinfritt var "giftigare" än vanligt kaffe. Jag dricker själv koffeinfritt och mår MYCKET bättre av det än det "riktiga kaffet". Drack inte kaffe när jag var gravid och ammade för jag var helt enkelt inte sugen då. Men om ditt barn inte gnäller och mår dåligt så är det väl ok. Fast jag tror nog att koffeinet påverkar ditt barn precis som Remsan skriver - det blir oroligt och får svårt att koppla av. Som sagt - drick kaffet precis när du ammat, kanske hjälper det lite iaf...!

• Italian Takeaway

Remsan: Oj, det var duktigt gjort av dig! Jag la av helt de tre första månaderna av graviditeten - för jag var rädd för *det där som vi inte nämner i det här forumet*. Men nu har jag ju ungen livs levande här hemma - så nu känns det inte lika akut längre. Men om hon typ får hjärnskador för att jag dricker för mycket kaffe så blir jag ju inte så nöjd

• Italian Takeaway

Pron; Jo jag kollade på något program där det framgick att det krävdes så mycket annat för att ersätta koffeinet - eller om det tom var så att koffeinet naturligt finns i kaffet och det behövdes en massa reningsprocesser för att bli av med det... så till den grad att det var värre än vanligt kaffe. Men det lär ju inte vara _farligt_ det där koffeinfria, då skulle det väl sannorlikt inte få säljas i polis-sverige!

• Italian Takeaway

här står nått om koffeifritt:

Koffeinfritt kaffe kan ge reumatism
    Koffeinfritt kaffe är tydligen betydligt farligare än vanligt kaffe. Kvinnor som dricker tre eller fler koppar koffeinfritt kaffe om dagen löper en fördubblad risk att drabbas av reumatism jämfört med de som dricker vanligt kaffe eller inget kaffe. Det visar en studie från Alabama universitetet i Birmingham, Alabama, USA, som publicerats i Arthritis and Rheumatism.

Den 11 år långa studien (1986-95) omfattade 31 336 kvinnor över hela USA i åldrarna 55-69 år. Ingen av dessa kvinnor hade tidigare haft något symtom på reumatism. Om man dricker te är förhållandet det omvända, det verkar skydda mot reumatism.

Troligen är det en effekt av de mycket starka och ohälsosamma kemikalierna som används för att ta bort koffeinet från kaffebönorna.

Tyvärr är väl inte kaffet i sig helt hälsosamt heller utan det leder till ökad benskörhet hos äldre kvinnor. Det visar en studie publicerad 2001 i American Journal Of Clinical Nutrition. Man får dock inte glömma att det handlar om en helhet. Om man motionerar regelbundet, äter mycket grönsaker, tar näringstillskott och trivs med livet så kan man säkert njuta av en kopp kaffe också!
    (Källa: just-food.com)

PS: för att ta bort koffein från kaffepulver används metylenklorid och det låter inte helt hälsosamt?

HÄMTAT från www.ehdin.com/News_views2.html

• malinn

Jag drack inget kaffe alls under hela graviditeten för jag mådde så fruktansvärt illa av det, men så fort Ebba var född så drack jag min första kopp kaffe ååååååå vad gott det var och ingen halsbränna kvar heller.
    När jag ammade kunde jag märka på Ebba om drack för mycket kaffe för då var hon piggare och oftast lite gnälligare så då fick man tänka sig för.

• Italian Takeaway

Malinn: hur mycket drack du då, när du menar 'för mycket'?

Svar på tråden Om man ammar - är det dumt att dricka (för)mycket kaffe?