om skilsmässa
Är det så att när jag lämnar in skilsmässoansökan och har betalt den osv, gäller skild ekonomi osv direkt då, eller först efter 6-månaders-betänketiden?
Är det så att när jag lämnar in skilsmässoansökan och har betalt den osv, gäller skild ekonomi osv direkt då, eller först efter 6-månaders-betänketiden?
Man är ekonomiskt ansvarig för varandra under sex månaders perioden.
Ok, men vi har skild ekonomi redan nu. Jag tänker mer om t ex köp av bostadsrätt osv. Blir halva hans då?
Är det bodelningdatumet som gäller?
från det datum skilsmässohandlingarna gått igenom är det delad ekonomi. Dvs... det man drar på sig i skulder o tilgångar efteråt är ens personliga. så sa familjerådgivaren till mig.
Anonym (skilsmässa) skrev 2008-02-10 14:26:36 följande:
Jag kanske var lite otydlig med vilket datum jag menade. Vi skickade in papprena i juni. Jag köpte hus i juli. Skilsmässan gick igenom i december.
Jag har kollat upp saken efteråt. Det är bara jag som står som ägare för huset och han kan inte komma och kräva mig på halva huset.
Jag har för mig att det är när man ansöker om äktenskapsskillnad som man även slutar att dela allt ekonomiskt, skulder, förvärv eller liknande efter detta ska inte ingå i bodelning eller liknande.
Lycka till!
Jag har gått igenom en skilsmässa med efterföljande bodelning.
Bodelningsdagen, den dag där man skall beräkna bodelningen ifrån, är den dag som tingsrätten har ankomststämplat ansökan om äktenskapsskillnad.
Allt man köper innan denna dag ingår i bodelningen om inget avtal har gjort, och allt som man köper ensam i eget namn efter att ansökan om skilsmässa har gjort är enskild egendom och skall inte ingå i bodelningen.