• VulgusProfanum

Kastrering. För- respektive nackdelar

På förekommen anledning så startar jag denna tråd.

Vad tycker du om kastrering av hundar?
    Tik som hane?
    Finns det några för- respektive nackdelar?

Beauty fades Dumb is forever!
  • Svar på tråden Kastrering. För- respektive nackdelar
  • Cia o krabaten

Enda nackdelen ser jag om man har en bra hund som är värd att para. Dvs med rätt stam och utseende osv.
    Annars finns det väl inga nackdelar??

Inom hästsporten så kastrerar man ju hingstarna rutinmässigt mellan1-2 års ålder. Endast de lovande sparas som hingstar (Eller de som inte vet bättre ) på så sätt kan man ha valacker och ston tillsammans utan problem.

• flowerbranch

Ska du ha en kastrerad hund bara för sakens skull så kan du lika gärna köpa en uppstoppad, det är ju i stort vad du får också.. Om du tycker det är jobbigt med löptikar så vistas inte bland dom, om du endå måste så TRÄNA hunden! Man är förbannat lat om man väljer att skära bort kulorna framför att lägga ner ett par timmar i veckan!

• Hjortrongull

Blir hundarna eller ägarna latare av att kastrera sin hund?

Själv tycker jag att det låter förnuftigt för alla om djuret är kastrerat om den inte ska nyttjas i avel.

• Kantarellen

Massor med tikar får livmoderinflammation och juvertumörer. Detta är ett stort lidande, betydligt snällare är då att kastrera så att hundarna slipper bli sjuka och dessutom slipper må dåligt under skendräcktighet och löp.

Hur kan man över huvud taget gämföra en kastrerad hund emd en uppstoppad hund?

• VulgusProfanum
    Cia o krabaten skrev 2008-02-10 13:34:16 följande:
    Enda nackdelen ser jag om man har en bra hund som är värd att para. Dvs med rätt stam och utseende osv.Annars finns det väl inga nackdelar??Inom hästsporten så kastrerar man ju hingstarna rutinmässigt mellan1-2 års ålder. Endast de lovande sparas som hingstar (Eller de som inte vet bättre) på så sätt kan man ha valacker och ston tillsammans utan problem.
    Vi har avels tikar och hanar och än så länge så är det inget problem. Skulle däremot någon av hundarna tas ur avel eller må dåligt p.g.a. t.ex löptikar eller löpen så skulle jag välja att kastrera dem.
    Jag ser helt klart en del fördelar både för ägare och hund att kastrera om de inte ska gå i avel
  • VulgusProfanum
    flowerbranch skrev 2008-02-10 13:41:26 följande:
    Ska du ha en kastrerad hund bara för sakens skull så kan du lika gärna köpa en uppstoppad, det är ju i stort vad du får också.. Om du tycker det är jobbigt med löptikar så vistas inte bland dom, om du endå måste så TRÄNA hunden! Man är förbannat lat om man väljer att skära bort kulorna framför att lägga ner ett par timmar i veckan!
    Om man är så lat så att det räcker med en uppstoppad jycke så ska man öht inte skaffa hund.
    Självklart så behöver hunden precis samma typ av motion och stimulans som tidigare. Det enda som skiljer är ju att hunden slipper att gå i löpen och/eller distraheras av andra hundar som löper.
  • LinaFalk
    flowerbranch skrev 2008-02-10 13:41:26 följande:
    MYCKET bra skrivit!! Precis min poäng!
    Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • LinaFalk

Varför ska man kastrera hunden om det inte finns medicinska skäl till det? Jag förstår mig verkligen inte på det!

Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • emmylus

Jag har tre blandraser (har haft totalt 5) och alla har varit kastrerade. Dels för att de är blandraser = ska inte gå i avel. Dels för att de inte ska behöva stressa upp sig över löptikar i området eller i flocken. Dels för att slippa livmoderinflamationer på tiken. Och dels för att få en av dem att fungera bättre med andra hanhundar (funkade utmärkt med kastrering + träning).

Jag förstår inte varför man INTE kastrerar en hund som inte ska gå i avel. Riskera oönskade valpar av alla möjliga korsningar och utsätta en tik för löp och skrendräktighet och risk för problem med livmodern. Nej, då kastrerar jag hellre.

• VulgusProfanum
    LinaFalk skrev 2008-02-10 16:11:09 följande:
    Varför ska man kastrera hunden om det inte finns medicinska skäl till det? Jag förstår mig verkligen inte på det!
    Varför ska man inte göra det om det är så att hunden lider?
Svar på tråden Kastrering. För- respektive nackdelar