• tacksam för svar

Gå upp i arbetstid ett halvår före barnet kommer?

Hej!
    Jag jobbar deltid (80 procent) och väntar barn (beräknat 10 augusti, dvs om sex månader). Men jag har en heltidstjänst i grunden.

Nu undrar jag om det lönar sig för mig att gå upp och jobba heltid från och med nu fram till förlossningen för att få högre föräldrapenning eller om det är för sent? Någon som vet?

Påverkas det här i så fall av att jag tar ut semester i sommar? Påverkas det av om barnet skulle födas tidigare så att jag inte hinner jobba heltid sex månader? Eller om jag skulle bli sjukskriven före förlossningen?

Jag har märkt att det finns många kunniga personer på det här forumet så kanske har ni svaret.

Tack i så fall.
    /Tina

• Svar på tråden Gå upp i arbetstid ett halvår före barnet kommer?
  • Micke

"Nu undrar jag om det lönar sig för mig att gå upp och jobba heltid från och med nu fram till förlossningen för att få högre föräldrapenning eller om det är för sent? Någon som vet? "

Ja borde löna sig. Föräldrapenningen kommer då att räknas på heltidslönen.

"Påverkas det här i så fall av att jag tar ut semester i sommar? Påverkas det av om barnet skulle födas tidigare så att jag inte hinner jobba heltid sex månader? Eller om jag skulle bli sjukskriven före förlossningen?"

Så länge heltidsarbetet är beräknat att pågå minst 6 månader så höjer du sin SGI ifrån dag 1. Om det sedan av olika anledningar inte blir så att du kan jobba så spelar det ingen roll, utan det viktiga är att avsikten var att du skulle jobbat i minst 6 månader.

Men som alltid, kolla själv direkt med FK för ett definitivt svar.

• CeeJay

IDAG är det exakt 6 månader till BF, för att få räkna om sin SGI krävs att det är stadigvarande minst 6 månader eller att avsikten är att fortsätta arbeta heltid längre än 6 månader. Det sista stämmer ju inte på dig om du går upp på heltid när det är mindre än 6 månader kvar tills du ska vara föräldraledig och jag blir väldigt osäker på om du kan gå upp på heltid från idag??
    För att få räkna sin FP på sin SGI ska man ha arbetat minst 240 dagar innan BF.

Ring din FK och hör med dem hur det ser ut för just dig.

Semester, sjukskrivning och ev förtidig födsel har däremot ingen inverkan på din SGI.

• Solskensmor

Passa på att gå upp i tid du, har en kompis som gjorde som du inför sitt fjärde barn. Det var då vi andra förstod vad som var på gång...

Svar på tråden Gå upp i arbetstid ett halvår före barnet kommer?