• ZettanA

sova sittandes i babygunga/babysitter??

Min 2 1/2 månaders dotter somnar gärna i sin batteridrivna babygunga.. men om jag plockar upp henne ur den så vaknar hon och kan inte somna om. Har alltid haft problem att sova på dagarna.. blir lätt gnällig pga detta. Men i gungan sover hon jätte bra.. kan jag låta henne sitta kvar idan eller är det dumt?? hon liksom sitter ju upp. hur gör ni om era små bebisar somnar i sittern/gungan eller bilstolen.. får de sitta kvar tills de vaknar?

• Svar på tråden sova sittandes i babygunga/babysitter??
  • blommanigbg

Jag lät aldrig min son sitta kvar när han somnat i babysittern. Tog upp honom och la honom i sin säng. Så han vande sig vid det.
    Är inte bra för barnets rygg att sova så länge...

• Mamma igen 07

Har också samma "problem" att om jag tar upp min dotter så vaknar hon så hon får sova i den men inte så länge, högst 1 timme! Tycker inte det är så farligt för våran går att luta ner ganska mycket så hon halvligger i den!

Stolt Tvåbarnsmamma!
  • Cocco

Det är nog inte så farligt med tanke på att sjukvrden rekommenderar att de sover/sitter i babysitter när de är förskykda och förkylda kan de ju vara ett bra tag.

• ZettanA
    blommanigbg skrev 2008-02-10 16:14:05 följande:
    Jag lät aldrig min son sitta kvar när han somnat i babysittern. Tog upp honom och la honom i sin säng. Så han vande sig vid det.Är inte bra för barnets rygg att sova så länge...
    det går inte att plocka upp henne.. vaknar på en gång.. så då sover hon inte alls sen i stället. vet inte vad som är bäst.. sova sittandes eller inte sova alls.
  • ZettanA
    Svar på #4
    får inte ens stanna gungan... då vaknar hon.
  • Mamma igen 07

Låt hon gunga i gungan och sova i den, om det gör ont eller dom inte trivs i den så säger dom ju ifrån! Det är ju samma sak när man åker bil långt, då sover dom ju halvsittande och inte gör det nånting. Om det nu är så farligt så skulle dom väl göra om bilbarnstolarna eller innegungorna och det har dom ju inte gjort! Så låt hon göra som hon vill!

Stolt Tvåbarnsmamma!
  • Mia3

Min sov i den då å då... sov ju bra så varför störa och riskera att han skulle vakna och vara gnällugt övertrött!

• Vintersjäl

Min son på 9 dagar sover också i sin babysitter om dagarna... Det går inte att ta upp honom utan att han vaknar. Jag låter honom sova där, om det blir obekvämt eller han får ont så kommer han ju protestera Ska försöka vänja honom vid sängen, men jag tvivlar på att det är någon fara om dom sover i babysittern ibland!

• Baby Mama

Min son hade en period när han va runt två-tre månader då han nästan BARA sov i sin babysitter, det va en simpel variant som gungar väldigt.
    Frågade en barnläkare om det va någon fara för hans rygg att han satt i den så mycket, men han sa att det inte är någon fara när det bara är en liten period i hans liv. Det gjorde han ungefär i en månad.
    Ofta när han hade somnat i den tippade jag ner den med stöd av kuddar och liknande så han låg mer ner.
    Svårt och förklara men hoppas du förstår.

• Caeruleus

Vår babysitter köpte vi på Babyland och den går att ställa om från sittande till liggandes. Den kostade drygt 300kr och kan ju vara ett tips till de som ändå är lite oroliga för att bebisen sover sittandes. Då kan man ju ställa om den till liggandes utan att lyfta upp den lille!!

• ZettanA
    Svar på #10
    tyvär så tycker inte min dotter om babysittern.. (har oxå en som går att vinkla om till liggande ställning.) utan därför köpte vi en babygunga.. som hon fullkómligt älskar och gärna somnar i. men den går dock inte att vinkla ner till liggande ställning. (vilket är synd).

tack för att ni delat med er om hur ni gör.. tror att hon får sitta kvar i den i fortsättningen.
  • memlan83

Jag låter min sova vidare om han somnat i Babysittern eller bilbarnstolen.

♥ William ♥ 6/5-06 & ♥ Elliot 13/10-07 ♥
  • another me

barnen brukar faktiskt säga till själv när om tycker att de börjar bli jobbigt för ryggen..min som brukar börja gnälla efter ett tag när han suttit i babysittern så då tar ja bara upp honom och lägger honom på fällen eller i sin säng..så somnar han om..men om ja tar upp honom innan han själv säger till så vägrar han somna om..

• Jo77

Min dotter sov också bara i sin batteridrivna gunga (eller i bärsjalen) på dagarna fram tills hon var tre månader. Jag frågade min bror, som är barläkare om det och han sa att det absolut inte är någon fara. Barnet sitter ju inte direkt i gungan dygnet runt. Hon kunde sitta där upp till tre timmar ibland.

Svar på tråden sova sittandes i babygunga/babysitter??