• MollyMax

Maxi Cosi Cabriofix - hur installera i bilen??

Hej,
    finns det någon här som har en maxi cosi cabriofix bilstol (den man kan sätta fast direkt på ett bugaboo chassis)? Jag och maken måste vara totalt pantade för vi tycker verkligen inte att stolen sitter fast ordentligt även när vi följer instruktionerna (fast vi måste ha gjort nåt fel). Vi var precis inne i en affär som säljer sådana stolar och damen i affären är ännu värre än oss, hon försökte få oss att tro att stolen skulle vara framåtvänd. Antar att det kanske kvittar men vi har en Volvo S60 2004 års modell.
    - Vi sätter fast bältet över stolen, under "handtagen" längst ner.
    - Den långa delen av bältet går bakom stolen in genom handtaget/kroken i stolsryggen.
    - Vad gör man med bältes loopen som hänger där bebisens fötter ska vara?

Vi måste ha missat något för stolen känns helt lös (även om bältet är tajt) och man kan lätt flytta den. Ni som har denna stol, har ni köpt easyfix/isofix basen till? Vad tycker ni om detta? Mycket smidigare?

Mycket tacksam för svar!!

• Svar på tråden Maxi Cosi Cabriofix - hur installera i bilen??
  • fimp

var och tittade på en sådan idag, och den ska sitta en aningen löst för tanken är att den ska "följa med" vid en ev. krock. Den första haken sätter du midjedelen av bältet på och sen gör du som du gjort med den långa delen. den ska vara bakåtvänd!

BF 27 maj 2008
  • Findus o Stumpan
    MollyMax skrev 2008-02-10 16:13:03 följande:
    Ni som har denna stol, har ni köpt easyfix/isofix basen till? Vad tycker ni om detta? Mycket smidigare? Mycket tacksam för svar!!
    Hej,

Vi har den med isofix basen (Easyfix) in en Opel Astra Kombi 2006, tog mig ca 30s att montera den första gången efter att läst manualen. I basen sitter babyskyddet atombombsäkert :) Kan helt klart rekommenderar basenheten.

Kika i länken så ser du hur det ser ut på plats i vår bil
    joakimmargell.smugmug.com/gallery/4273213_VpGJ8

/J
  • MollyMax

Hej och tack så jättemycket för svaren. Ser mycket bra ut med EasyFix basen, tror vi får investera in en sådan (fast det får väl snarare bli en EasyBase). Jag provade igen med bara bältet och det är verkligen löst, vågar inte sätt var lille bebis i den!
    Vet ni möjligtvis om en EasyFix bas kan sättas fast med både isofix och bälte? En av våra bilar har nämligen isofix, den andra har det inte så det hade varit smidigt att kunna använda den i båda...

Någon som provat denna stol med EasyBase? Hur sitter stolen? bergsäkert eller fortfarande lite löst?

• Vaniljkex

Easyfix ska kunna anvandas bade med Isofix och balte. Kolla in deras hemsida, vet jag - dar finns aven installationsvideo for Cabriofix, har jag sett. Kanske den kan ge dig nagot hum om varfor stolen sitter lost i nulaget. Lycka till!

• Benedikts mamma

Vet du, vi har en maxi cosi utan bas och den sitter inte alls löst. Vi har både en Opel Astra 2006 och en Mercedes Benz 2005 och det har aldrig varit några problem att fästa stolen. Jag skulle t.o.m tro att det vore säkrare att använda bara bälte...
    Är du säker på att ni gör rätt? Den ska ju inte sitta löst och den ska absolut inte vara framåtvänd. Jag hade nog pratat med butiksansvarig angående den där expediten...

• MollyMax

Jag har nu bokat tid i en affär som säljer dessa stolar (inte samma som igår!!) som ska installera basen i vår bil ikväll. Jag har kikat på instruktions videon på maxicosis hemsida (haha, känner mig som värsta otekniska idioten) och vi gör precis som man ska enligt den! Om man liksom trycker snett uppåt på baksidan av stolen flyttar sig hela stolen och rullar över nästan. Midjedelen av bältet sitter ju fast över stolen i de två handtagen längst fram men det är som om denna delen av bältet inte riktigt kan "hålla ner" stolen i sätet. Så tänkte att en bas kanske kan fixa detta problem så att det känns lite stabilare?
    Killen i affären sa att han märker stor skillnad mellan en stol fastsatt med enbart bälte jämfört med en som sitter på en bas. Men det är klart, han kanske bara vill sälja....
    Hur som helst, om det gör livet lättare med en bas så köper jag gärna en faktiskt, särskilt om easyfix basen kan användas i båda bilarna....

• Benedikts mamma

förresten, vilken bältes loop är det du pratar om?

Vi gör så här när vi sätter fast stolen:
    - trä bältet igenom "handtagen" så att det ligger över barnets ben
    - spänn fast bältet
    - trä den långa delen av bältet bakom stolen igenom kroken och dra åt ordentligt

• MollyMax

Jag kollade instruktionerna igen och såg att den där bältesloopen var till för att spänna fast bebisen i stolen, inte för att spänna fast stolen i bilen!
    Hmm, jag ska ut och prova stolen igen i bilen nu och dra åt riktigt ordentligt!!

• Benedikts mamma

Hehe.... jaha, ojsan :o)
    Dra i ordentligt bara! Lycka till med allt!

• MollyMax

Du har rätt, det kanske inte var så farligt som jag trodde. Vi gick ut nu och drog tag ordentligt och stolen verkar sitta bättre nu. Den rör sig inte i sidled alls, men man kan fortfarande knuffa den uppåt lite men den rullar inte över eftersom bärhandtaget slår emot ryggstödet på bil sätet. Nu känns det lite säkrare iallafall så vi kanske provar utan basen ett par veckor och ser hur det går. Blir det jättekrångligt med bältet kan man ju alltid köpa basen sen.

Tack så jättemycket för svaren alla!

• Findus o Stumpan

Benedikts mamma skrev 2008-02-11 17:01:28 följande:

Vet du, vi har en maxi cosi utan bas och den sitter inte alls löst. Vi har både en Opel Astra 2006 och en Mercedes Benz 2005 och det har aldrig varit några problem att fästa stolen. Jag skulle t.o.m tro att det vore säkrare att använda bara bälte...Är du säker på att ni gör rätt? Den ska ju inte sitta löst och den ska absolut inte vara framåtvänd. Jag hade nog pratat med butiksansvarig angående den där expediten...
    Hej,

Maxi Cosi är inte säkrare utan isofixbas enligt Tyska ADAC, den går från betyget 5 av 5 till 3 av 5 utan bas. Då bör man istället köpa HTS BeSafe iZi Sleep om man inte vill ha en basenhet betyg 4 av 5.
    www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/kindersitze_2007/maxicosi_cabriofix_mit_easyfix.asp&SourcePageID=147655

/J
Svar på tråden Maxi Cosi Cabriofix - hur installera i bilen??