• SadieWantsASon

Romerskt pojknamn?

Jag tycker romerska namn kan vara så himla fina, t ex Fabia. Vill gärna komma på något pojknamn som är romerskt men utan att vara överdrivet. Jag menar, det är kanske att ta i att döpa en pojke till Ceasar eller Nero (Pga anknytningen till historien menar jag) Vet ni nåt?

• Svar på tråden Romerskt pojknamn?
  • JohPet

Låna någon bok på biblan med de gamla antika texterna. Där brukar man kunna slå i ett namnregister. Finns hur mycket som helst i de gamla myterna, eposen och dikterna.

• SadieWantsASon

caesar menade jag, inte ceasar...men skitsamma

• SadieWantsASon

Tänkte att det var lättare att hitta tips på nätet än att springa ända till bibblan bara för det (lathetstiden är ett naturligt steg efter industrialismen )

• Remsan

Min son heter Julius! *ler* Kan det bli mer romerskt! Hi hi! Men vi tänkte nog inte på att det skulle vara romerskt när vi döpte honom - han var helt enkelt bara en Julius!

• Aquilon

Några exempel: Titus, Qvintus, Antonius, Aurelius, Lucius, Cassius, Claudius, Flavius, Horatius (släng av Shakespeare också), Marcellus (Marcus), Sidonius, Gaius...

• SadieWantsASon

Tack för tipsen! Tänkte också på smeknamnen....Julius är fint, men inte Julle eller Casse, Flavve, Qvinten ;-D

• Remsan

Ps. nu när jag tänker efter så är jag väldigt förtjust i "-US"-namn över huvud taget. Måste nog ha varit lite romerskt inspirerad ändå tror jag

Lucius var fint.

• Aquilon

Gaius kan också vara lite svårt när de börjar lära sig engelska (gay). Horatius kan nog kidsen med lite fantasi få ganska ofint också...

• Aquilon

Det tråkiga med Lucius är att många nog tänker på Malfoy i Harry Potter.

• Remsan

Jag är stenhård med att kalla Julius Juilus, men tyvärr så får vi föräldrar inte så mycket utrymme att bestämma när barnen blir äldre och ska få smeknamn (hoppas INTE att de kallar honom för Julle för då får de spö *asg*)

Men likväl så kan ett vanligt enkelt namn som Jonas bli till "Osten" eller något annat tråkigt som en kille i min klass blev kallad *skrattar* Så jag orkade inte fundera så mycket på smeknamnen... men ibland... "råkar" jag själv kalla min lilla prins för "Jup-jup"... var nu det kom ifrån?

Jag tror nog att namnet kommer till dig snart - jag lever i den tron att våra små själar väljer sina namn. Julius namn kom som en blixt från klarblå himmel och det var lixom bara att böja sig för överheten

Vilken vecka är du? Eller du kanske redan har fått?

Svar på tråden Romerskt pojknamn?