• Smurfas

Vilka "bra" områden finns det i Uppsala?

Jag skulle vilja veta vart man skulle kunna bosätta sig i Uppsala. Är det någon som har koll på stadsdelarna och vill berätta lite för mig?

Var ska man bo om man vill att ens barn ska hamna i den BÄSTA skolan?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilka "bra" områden finns det i Uppsala?
  • Superpuman66

du SKA inte bo i sävja gottsunda gränby nyby eller stenhagen iallafall...inte heidenstam heller

• Wkd chick

ussäkta. men va e det för fel på nyby nu då????

Jag har bott här sen 2003 och har inte sett ngt fel ännu iaf..

• Mamma till Tobias

Bo utanför Uppsala - mycket finare, trevligare och billigare.

• Lurvenpajsaren

Det beror ju på var i Nyby du bor.
    Wkd chick skrev 2008-02-12 19:23:25 följande:

ussäkta. men va e det för fel på nyby nu då????Jag har bott här sen 2003 och har inte sett ngt fel ännu iaf..
  • helleappel
    Superpuman66 skrev 2008-02-12 14:06:05 följande:
    du SKA inte bo i sävja gottsunda gränby nyby eller stenhagen iallafall...inte heidenstam heller
    Vad är det för fel på Gränby??? Har bekanta som bor på vädergatorna och de trivs som fisken i vattnet! Jätte trevligt område!
  • Smurfas

Tack för svar! Ingen som har nåt bra svar på vilka områden som är riktigt bra?

• Lurvenpajsaren

Luthagen och Fålhagen.

• Smurfas

Finns det bra radhusområden i luthagen och fålhagen, eller är det mest lägenheter?

Någon som vet hur Gamla Uppsala är?

• Lurvenpajsaren

Gamlis är bra. Mest lägenheter i de båda hagarna, enstaka radhusområden finns.

• ThisIsMe

Vilan/Nåntuna är ett mysigt villa- och radhusområde. Hur skolorna är där vet jag inte men mina kusiner har vuxit upp och gått i skolan där och det har blivit folk av dem.

• Smurfas

Hur bra?
    Jämfört med Kåbo och Eriksberg tex?

• Pumpkin

Eriksberg, Ekeby, Norby, Gamlis, Fålhagen, Luthagen, Sunnersta, eller Svartbäcken skulle jag välja.

I Norby, Gamlis och Sunnersta finns många radhus-/villaområden.

• Smurfas

Tack för att ni svarar!

Passar på att fråga lite mera...
    Hur långt från centrum ligger alla dessa områden?
    Hur är kommunikationerna?

Är det svårt att parkera i centrum med bil om man jobbar där? Dvs måste man åka kommunalt eller cykla till jobbet?

• Pumpkin

Fålhagen, Luthagen och Svartbäcken är väldigt centrala delar. Sunnersta ligger längst ifrån centrum, kanske 8-9km? Är dålig på avståndet dit... Eriksberg, Ekeby, Kåbo och Norby ligger mellan 4-6km från centrum ungefär och Gamlis ligger väl 5-6km åt andra hållet.

Kollektivtrafiken funkar bra i Uppsala, det går bussar i princip överallt, men de flesta brukar cykla - det är ju verkligen en cykelstad

Att parkera i centrum är nog inga problem för någon som jobbar, det brukar inte vara rusning till parkeringshusen på vardagmorgnar. Fast cykel eller buss är nog ändå smidigast skulle jag säga.

• Smurfas

Vilka skolor är det som anses bäst?

• enny signatur

Vilan/Nåntuna skulle jag aldrig rekomendera någon att bo i...

gränby? jo jag anser det vaa ett supertrevligt område!

Svar på tråden Vilka "bra" områden finns det i Uppsala?