• mimmi 1

Hur nyttig är Ingefära, och hur mycket ska man äta?

Jag läste att ingefära är så bra, när man har infektion i kroppen, när man har värk mm. mm.
    Man kan koka te på färsk ingefära, och man kan äta torkad i pulverform(kryddan ingefära)
    Nu till min fråga: finns det någon med erfarenhet av ingefära??
    Hur mycket ska man äta för att den ska vara verksam?
    kan man koka te flera gånger på samma skivor färsk ingefära? den smakar o luktar ju lika starkt även sedan man kokat den i 10 min. och om man ska äta själva kryddan, hur mycket då? den är ju rätt stark... Oj många frågor, men Någon??

• Svar på tråden Hur nyttig är Ingefära, och hur mycket ska man äta?
  • Smullan
    mimmi 1 skrev 2008-02-10 18:16:28 följande:
    Jag läste att ingefära är så bra, när man har infektion i kroppen, när man har värk mm. mm.Man kan koka te på färsk ingefära, och man kan äta torkad i pulverform(kryddan ingefära)Nu till min fråga: finns det någon med erfarenhet av ingefära??Hur mycket ska man äta för att den ska vara verksam?kan man koka te flera gånger på samma skivor färsk ingefära? den smakar o luktar ju lika starkt även sedan man kokat den i 10 min. och om man ska äta själva kryddan, hur mycket då? den är ju rätt stark... Oj många frågor, men Någon??
    Jag brukar skära bort en liten bit på 0,5 cm och ta bort skalet sen lägger jag det i en kopp och slår på varmt vatten (ej kokande) Sen får det dra en stund.. sen drivker jag det.. Desto längre det står desto starkare, man får smaka av. Men kan använda biten igen, men ingegära är så pass billigt så jag slänger den... Men jag dricker oftast bara en gång om dagen. Hade jag druckit flera ggr så hade jag nog sparat.

Tänk på att aldrig använda kokande vatten..
  • Zixi

Jag skär en liten bit, skalar den (!) och häller kokande vatten över den. Ibland har jag även i citrongräs för smakerna passar bra ihop.

Ingefära är även gott på lax (riv över och sen in i ugnen) och i dippor! Riv ingefära och vitlök, blanda med cremé fraise, salt och peppra, mums. (kan även sötas vid önskemål.

(använder endast färsk ingefära, torkad är inte jämförbar)

Finns även ingefärsgodis vilket är syltade ingefärsbitar, farligt gott.

En intressant sak är att ingefära både höjer kroppstemperaturen och ökar förbränningen, samt verkar lindrande på illamående.

• mimmi 1

Tack för svaren, men jag undrar varför man inte får koka den??
    Det är ju det jag har gjort, för jag läste ett recept att man skulle koka i 10 min, sen sila och dricka???

• Zixi

mimmi 1 skrev 2008-02-11 22:25:13 följande:

Tack för svaren, men jag undrar varför man inte får koka den??Det är ju det jag har gjort, för jag läste ett recept att man skulle koka i 10 min, sen sila och dricka???
    Klart man får koka det, men det blir inte lika gott. =)
  • Smullan
    Zixi skrev 2008-02-12 00:18:41 följande:
    Klart man får koka det, men det blir inte lika gott. =)
    Nä.. det kan bli lite beskt tycker jag... Sen tror jag att mycket utav de goda egenskaperna försvinner/dör om man kokar det.. Man ska ju inte ex. använda sig at kokande vatten när man gör the...
  • izi84

Jag brukar skala o sen riva på rivjärn o sen blanda med ett glas kallt vatten o svepa.. funkar hur bra som helst.. det är ju inte speciellt gott med bara ingefära..

• mimmi 1

Bra, då vet jag.. jag upplever den inte besk, men det blir väldigt starkt när man kokar den....

Nån som blivit av med sin ledvärk av ingefära då???

• Bitteow

Äter ca 2 ggr 5 cm färsk ingefära per dag. Är detta för mycket för kroppen?

Svar på tråden Hur nyttig är Ingefära, och hur mycket ska man äta?