• PaolaCastro

Är det farligt med lågt Hb/Blodvärde

Undrar om det är någon mer än jag som har lågt blodvärde??man ska ju normalt ligga över 115 men jag ligger på 102 i hb. Är det farligt för mig eller barnet..Vet bara att man blör lättare och mer under och efter förlossningen..acksam för svar...Paola

• Svar på tråden Är det farligt med lågt Hb/Blodvärde
  • Maddiie

Mitt värde är oxå lågt , låg på 99 i förra veckan =0(
    Bm sa att jag skulle äta mkt kött o kiwi(+Järntabbleter)osv som innehåller mkt järn.
    Fast nu är jag bara i v 13.

Vilken vecka är du i ?

• PaolaCastro
    Maddiie skrev 2008-02-10 20:09:38 följande:
    Mitt värde är oxå lågt , låg på 99 i förra veckan =0( Bm sa att jag skulle äta mkt kött o kiwi(+Järntabbleter)osv som innehåller mkt järn.Fast nu är jag bara i v 13.Vilken vecka är du i ?
    Jag är i v37.Men det är väldigt låg för dig som inte har gått så länge gravid. Tycker inte järntabl. hjälper speciellt mycke..tar ju varje dag.och äter kött och frukt och grönsaker som innehåller järn..vad ska man göra..är dessutom skittrött hela tiden..blää vad trött jag blir på detta..
  • Maddiie

Mmm... jag vet =0/ Inget skojigt alls...
    Har du provat den som är flytande, man köper den i hälsokost butiker.
    Har hört att den ska vara jätte bra.
    Tror det ända du kan göra är o vila mkt ät nyttigt o spara på krafterna ==)
    Tror inte det är ngt farligt o ha lågt värde ,utan det är väl mer att man ska orka med förlossningen

Ska hålla tummar o tår för dig =0)

• Flickan och kråkan

Inte farligt för dig eller pyret med lågt blodvärde, men du blir trött...Det kan vara bra att inte ligga för lågt vid förlossning eftersom man förlorar blod då...

• nyttigen

Att blöda mer och lättare har väl inte med Hb-värdet att göra?
    Jag har alltid lågt värde, har fött två barn och blödde lite under första förlossningen, mer under andra. Blödningen under andra förlossningen berodde inte Hb-värdet.
    Eftersom jag blödde mer än en liter andra gången så fick jag dock order att äta järntabletter ett tag efter förlossningen också. Värdet låg närmare 90 när jag åkte hem.

Kommer jag över 110 ser jag det som högt för mig.

• carro74

Jag har för mig att om man har för lågt blodvärde kan man få blodbrist??? men är inte säker (vill inte skrämma upp någon)
    Fast då måste det nog vara väldigt lågt tror jag.

Hur som helst så tror jag att om man inte blir sämre alltså inte orkar röra sig och mår väldigt dåligt så är det nog ingen fara.
    Jag hade 106 sist hos BM och har haft huvudvärk och varit väldigt anfådd och så där, började med Niferex och nu har huvudvärken försvunnit =)
    Men jag är lika anfådd som förut, det är ganska jobbigt.

• raskan

jag har haft dåligt järnvärde under denna gravv..
    Sen fick jag upp det till 116 med 2 niferex om dagen å blutsaft.Men pang på en v hade det gått ner till 102 å bm trodde att det var för att jag har samlat på mig vätska + att jag äter antibiotika.

Jag får höra av min bm hela tiden att jag som ska snittas måste få upp järnvärdet för att inte förlora så mkt blod under op....

• storkatta

Nej, man förlorar inte mer blod bara för att man har lågt järnvärde, men OM man förlorar mycket blod under förlossningen är det värre för den som har lågt järnvärde än för den som har höt. Den som har ett högt järnvärde har lite mer att "ta av" så att säga. Nånstans blir det ju kritiskt om man har för lågt värde, blodet lyckas inte transportera ut allt syre kroppen behöver. Så det är nog bra att göra allt man kan för att få upp det även om det är knepigt...

• marvi

Har man alltför lågt blodvärde kan man behöva ge järn intravenöst. Och är man på gränsen till vad kroppen klarar så får man ge blodtransfusion. Men man klarar en bra bit under 100, fast man kan ju få besvär som huvudvärk, yrsel, trötthet etc.
    Om man har ett lågt blodvärde kollar man normalt upp orsaken. Men vid graviditet sjunker det ju naturligt så då räcker det att ordinera järntabletter.

Har man lågt blodvärde ökar risken att man behöver blodtransfusion om man skulle drabbas av stora blodförluster vid förlossningen.

Svar på tråden Är det farligt med lågt Hb/Blodvärde