dränering av hus med källare
vi har precis i dagarna köpt ett hus med källare som behöver dräneras om.
vad kostar detta? vi har hört från olika håll allt från 40-130 tusen.
någon mer som dränerat om sitt källarhus? kostnad? hur gick det till?
vi har precis i dagarna köpt ett hus med källare som behöver dräneras om.
vad kostar detta? vi har hört från olika håll allt från 40-130 tusen.
någon mer som dränerat om sitt källarhus? kostnad? hur gick det till?
Vi dränerade om i maj förra året, men vi gjorde det själva. Skulle vi anlitat så skulle det kostat ca 125 000 ca 2000kr/meter) nu gick det på drygt 25 000
10 000:- för grävning och 15 000:- för material).
Gick mycket smidigare än vad jag trott, men bra å läsa på innan man sätter igång så man vet vad som gäller.
Eh...skulle inte vara några ledsna gubbar...vet inte vad som hände där..
Det beror på hur huset ser ut, hur mycket som måste bytas ut och om ni ev vill tilläggsisolera.
Vårt gick på 130 000. Då gjorde vi ingenting själva, bytte ut alla rör, slipade bort tjära och isolerade med isodrän. Eftersom huset har ganska många vinklar och vrår, ett par trappor som ställde till det och lite jobbig terräng här och var blev det hela ca 20 000 dyrare än ett fyrkantigt hus.
Om källaren har blivit mindre fuktig är lite tidigt att säga än (vi gjorde det för några månader sedan) men isoleringen är definitivt toppen. Golven är ett par tre grader varmare och vi behöver inte längre gå med innetofflor!
tack för era svar!
fjällräven: hur grävde ni själva? hyrde ni maskin då?
vi ska dränera i vår, har en kille som kan gräva och han vill ha 6000 kr. Sen är det matrial som tillkommer. Max 25 000 kr kommer det kosta.
om du tar en spade och gräver en hel del varje dag så kanske det snart är gjort, hehe
Vi fick dränerat runt vårt hus, en del vinklkar o vrår o en stor cementtrappa bilades bort..har för mig att det sluta på kring 100.000..men då va ju såklart hela tomten i princip leråker så det blev att lägga ny gräsmatta, ny trappa osv... Nya kostnader!
Men det började torka upp direkt, hade inte speciellt höga värden men tyckte vi lika bra kunde göra det i samband m att vi skulle flytta hit.
har oxo hört att det kostar ca 2000kr/m.
Min sambo är grävmaskinist och han säger att ca 2000:-/meter är ett ganska bra riktmärke prismässigt.
inkluderar det allt då? de material man lägger mot källarväggen osv?
men 2000kr/m verkar stämma va jag läst på nätet.
.. och en fråga till, är det inklusive eller exklusive moms???
Fundera på om ni ska passa på att isolera källaren ordentligt samtidigt! Vi gjorde det (rejält!) när vi dränerade om härom året, och skillnaden i källaren är enorm, det är en helt annan komfort därnere nu.
Vi hyrde in en kompis med grävmaskin som både grävde och fyllde med dräneringsgrus i botten och sedan med massor. Dräneringsrör, platonmatta och isolering satte vi själva. Gick på ca 40 000 för ett hus på 80 kvm - men då isolerade vi mer än man egentligen behöver.
Innan ni börjar - ta ställning i debatten platonmatta/isodrän. Det är två olika tekniker vid isolering (har man bra ventilation i källaren ser jag ingen anledning att inte ta det billigare alternativet, dvs platonmatta) som debatteras minst sagt kraftfullt.
hej!
Vi har precis köpt ett hus där källaren ska dräneras. Det kommer gå på 100.000 sen får man räkna med lite extra om det tillstöter komplikationer.
Vi lejde bort jobbet och isolerade med pordrän...tror vi betalade runt 80,000:- inkl. moms. Finns några bilder i galleriet på jobbet. Skittrista men nödvändiga pengar att betala.