• Jaqueline

hemmagjord pizza? recept??! svar snabbt!!!

Hej! hittar inget recept på hemmagjord pizza! Nån som kna hjälpa mig litegrann! Snälla?
    Maten måste vara klar runt sju, så det är ett litet tag kvar!

• Svar på tråden hemmagjord pizza? recept??! svar snabbt!!!
  • naki

bakpulver botten eller med jäst ?

• kristinah

halvt paket jäst i ½dl ljummet vatten och 2 msk vetemjöl som startdeg, låt stå i ca½timme

• kristinah

Sen blandar du ner startdegen i 6 dl vetemjöl lite salt och 2 dl ljummet vatten...knäda i ca 10 minuter för hand eller 4-5 minuter i maskin

• kristinah

låt jäsa i 1-timme eller tills degen dubblat i storlek,

kavla ut, lägg på det som ska vara på
    grädda 270grader i 10 minuter,,,,

• naki

Grunddeg till pizzabottnar. Räcker till en stor pizzabotten, lagom för två personer. Med mycket fyllning räcker det till fler.
    Tid: 5 minuter + 30 minuter för jäsning.
    2 dl kallt vatten
    ½ paket jäst (25 gr)
    4-5 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    2 msk olivolja
    Lös upp jästen i lite av vattnet.
    Tillsätt resten av vattnet, salt och olja.
    Rör ner vetemjölet, det ska bli en ganska lös deg.
    Knåda degen ordentligt, helst för hand så att den blir smidig.
    Ställ degen att jäsa i minst 30 minuter, har man tid kan den gärna jäsa länge i kylskåpet istället.
    Kavla ut degen rimligt tunt och lägg på en plåt, täck med tillbehör och grädda i ordentligt varm ugn (250°) i 10-15 minuter.

• kristinah

förlåt att jag sprider ut det men jag sitter och ammar samtidigt så därför blir det lite konstigt..

halvt paket jäst (25 gr färsk jäst!!!) i ½dl ljummet vatten och 2 msk vetemjöl som startdeg, låt stå i ca½timme
    Sen blandar du ner startdegen i 6 dl vetemjöl lite salt och 2 dl ljummet vatten...knäda i ca 10 minuter för hand eller 4-5 minuter i maskin
    låt jäsa i 1-timme eller tills degen dubblat i storlek,

kavla ut, lägg på det som ska vara på
    grädda 270grader i 10 minuter,.

Ett tips när du lägger på det som ska vara på, gör som de gör på pizzeriorna, först tomatsås sen osten SEN det andra , tex tomater, lök pepperonikorv, feta ost etc...
    Det blir mycket bättre.
    Grädda i varm ugn på bakplåtspapper så blir det fantastiskt gott.
    Den degen jag skrev räcker till en plåt....och det blir såååå gott!

DStående fredagsmat hos oss

• kristinah

INTE kallt vatten på jäst!!!!
    och ingen olja i degen! det blir så svårt att kavla ut den då...
    Mitt recept är från en bok som heter just PIZZA och handlar om pizzor från pizzans födelsehem - Neapel i Italien....och där säger de...
    ALDRIG olja i degen!!!!!
    Och jäst måste ha ljummet vatten för att kunna jäsa.....

• naki

hittade receptet på nätet så har ej provat det själv men håller med om att det är konstigt att värskan ska vara kall...men att ha olja i går alldeles utmärkt ! det är en smaksak !

• kristinah

jo vi har alltid haft olja i innan, men vilken skillnad när man skippar den, det blir så mycket lättare att kavla degen...innan kunde man ju bli TOOOKIG då den bara drog ihop sig hela tiden

• naki

det är sant...lite jobbigt...jaa

• kristinah

så visst är det en smaksak..men också beroende på hurr mycket tålamod man har hihi

Svar på tråden hemmagjord pizza? recept??! svar snabbt!!!