• Julianna

Hård + lös mage+ Utslag = Gluten/Laktosintollerans?

Hej!

Min 3 åriga son har haft problem med magen i snart ett år nu.
    Ungefär var 3-5 vecka blir han lös i magen. Inte diarré utan mer lös och slemmig och luktar illa (kloak). Någon gång har han dock haft diarré, men då vet jag inte om han kanske haft ett virus också.
    Ger med sig på 1-2 dagar. Har ibland ont i magen i samband med detta, men inte alltid.
    I mellanperioderna är han ibland normal i magen, men väldigt ofta hård i magen. Kommer ut svarta "harpluttar".
    Klagar sällan över magont i mellanperioderna.

Äter normalt och har normal vikt och längd. Något smal kanske, men inget anmärkningsvärt. Lång, 104 cm. Väger 17,5 kg.

Han har dessutom även utslag kring munnen. Röda prickar. Sitter i för jämnan. Blir lite bättre sommartid.

Någon som vet om detta kan vara symtom på gluten eller laktosintollerans?

Tacksam för råd.

/Julianna

• Svar på tråden Hård + lös mage+ Utslag = Gluten/Laktosintollerans?
  • Mamma S

Det skulle kunna vara symptom på gluten (fast då har barnet oftast dålig viktuppgång), mjölk eller laktosallergi. Men, jag blir lite fundersam när du skriver att han bajsar svarta harpluttar... Är bajset verlkigen svart? Svart avföring kan nämligen tyda på att man blöder i tarmen.
    Det låter ju i vilket fall som helst som att han ständigt är förstoppad, jag skulle råda dej att prata med bvc eller barnläkare för en eventuell utredning av hans magproblem!

• Julianna

Ja, alltså svart och svart. Mörkt är det i alla fall. Inte alltid, men ibland.

Svar på tråden Hård + lös mage+ Utslag = Gluten/Laktosintollerans?