• myo

göra öppning i en bärande vägg, kostnad?

hej alla som kanske gjort detta förr, eller ni som bara vet...

Vi har en öppning som vi vill flytta.
    Just nu är hela "väggen" drygt tre meter lång. Längst ut på denna vägg är öppningen i nuläget, ca en meter bred.
    Vi vill nu bygga för denna öppning och öppna upp resten. Så den nya öppningen skulle bli knappt två meter. Eftersom vi behåller den bjälken som nuvarande öppning står mot, plus att all el sitter vid den balken.
    Väggen vi vill ta bort är bärande och det blir två reglar som försvinner. (Behöver inte bli öppning ända upp till taket om det är av betydelse. Som det ser ut nu ligger öppningen ca30cm från taket.)
    Väggen är av gips, funderar om man kan "återvinna" den väggen som ska ner. Flytta den till det som ska byggas igen så man sparar lite pengar på det.
    Jag antar att det som kostar och blir lite trixit är att "balka om".
    Har frågat min far (som alltid är negativt inställd inför det mesta till en början) om materialkostnad. Han sa 10.000-15.000. Det har jag så himla svårt att tro på.
    Därför hoppas jag att kanske någon annan har någon koll.

• Svar på tråden göra öppning i en bärande vägg, kostnad?
  • zandrisen

Lite svårt att förstå ungerfär hur ni tänkt er, men here I go i alla fall... Vi tog bort en bärande vägg och bjälkade istället. För att får rätt mått på bjälken gick vi till bygghandeln, som hade ett speciellt dataprogram där de räknade ut mått byggt på våra mått. Bjälken kostade ca 3000:-, och vi satte upp den själva med god hjälp av byggkunniga släktingar.

10-15 tusen låter väldigt mycket i mina öron, var det enbart material eller?

• myo

ok, men låter liknande vad vi tänkt göra och den nya öppningen kommer inte att bli så himla stor heller.
    Hur lång var bjälken ni köpte? Och hur stor blev öppningen?
    Nä han räknade endast med materialet...

• zandrisen

Bjälken var 4,3 meter, öppningen något mindre, då bjälken går ut en bit på varje sida. Vi kunde gömma bjälken under taknivå, då vi har en gammal kåk där man redan sänkt taknivån, bjälklaget låg alltså högre upp. Men jag har sett andra som gjort liknande lösningar, där de sedan klätt in den synliga delen av bjälken i gips, och sedan målat... Som sagt, ni lär köpa en bjälke av guld för att komma upp i femton papp

• myo

hehe ja verkligen!

Tack för informationen, nu känns det mycket bättre faktiskt.

• Tildamamman

Vi har en del bilder på hur man kan göra på hemsidan. www.nejbo.com/bebban&vovvs under köksrenovering.

Som zandrisen säger låter summan väldigt hög. Men slantarna rullar lätt på, även spik är ju dyrt .

Svar på tråden göra öppning i en bärande vägg, kostnad?