Skiftarbetande partner och småbarnsliv - hur få det att fungera??
Ibland (läs ofta) blir jag så trött på min sambos arbetstider. Han arbetar antingen skift sen kväll (hemma vid midnatt) eller nattskift. Detta innebär att jag är ensam hemma med vårt gemensamma barn kvällar och nätter. Nu när jag återgått till arbetet och min fulla tjänstgöringsgrad så känner jag mig sliten. Kommer i säng så sent pga att jag är rädd att bli väckt av vår lill* om nappen åker ut eller liknande. Känns helt meningslöst att gå och lägga sig då man ändå riskerar att bli väckt och få ta en hel natts vak utan hjälp..
När alla andra har en lugn och skön söndag med sen gemensam frukost etc så sitter jag ensam i köket med vårt gemensamma barn, då sambon sover inför kommande nattskift. Inte förrän efter lunchtid stiger han upp och vi hinner göra lite sysslor under eftermiddagen innan det är dags för kvällsgröt och nattning av vår lill*.
Känner mig så avundsjuk på alla andra som efter att barnen somnat har lite egentid på tu man hand innan läggdags - vi har som mest en timme innan det är dags för honom att åka till jobbet.... Inte heller kan jag ha några aktiviteter på kvällarna eftersom jag måste vara hemma med vår lill* pga att sambon åker iväg och jobbar.
Detta har börjat påverka vårt förhållande negativt och jag är så tvär/kort mot honom då jag tycker det är fel att hans arbetstider så negativt ska påverka alla andra i familjen. Önskar att han sökte jobb med vettigare arbetsider men icket - han trivs där han arbetar nu och vill inte byta jobb pga detta...
Hjälp!
Finns det fler med skiftarbetande partners och hur fixar ni det? Jag känner som om detta inte alls fungerar för mig i det långa loppet för jag vill ha normalt familjeliv.
Jättetacksam för svar från er som känner igen er och kanske har lite tips/peppning att komma med....