• Ankiz

Hur länge klarar de sig utan mat?

Min son på 2½ har varit jätteförkyld sen början av veckan. Han har hög feber (runt 40 grader). Nu har han inte ätit sen i onsdags. Druckit har han gjort fram till ikväll då han inte ville ha helt plötsligt. Har gjort iordning vätskeersättning som han ska få om han inte vill dricka under natten. Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen och det var de som rekommenderade vätskeersätnning.

Men jag undrar hur länge de klarar sig utan mat? Okej att det är viktigast att de dricker men nån gång måste man ju börja oroa sig över att han inte äter?

♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Svar på tråden Hur länge klarar de sig utan mat?
  • Anna i Hult

Det beror ju på vad han druckigt. Är det bara vatten så är det inte bra, men har han druckigt välling så är det ingen fara alls! Kissar han? Har har bajsat senaste dagarna? Luktar han aceton? Luktar han så bryter han ned fett, inte farligt, men det ska vända de närmaste dagarn, annars hade jag sökt!

• Ninde81

Jag hade åkt in me honom imorn iaf för att kolla så han inte e torr iaf.. Blodsockert kan sjunka lågt och samma med natriun(salt) och kalium sjunker drastiskt när man blir dehydrerad.. Men om så sku vara skulle han ju bli jette slö och inte göra anna än ligga..
    Orkar han leka nåt?

• Ankiz

Tack för ditt snabba svar!

Han har druckit vatten och fanta. Det enda som han velat ha... Välling smakar blä säger han. Kissat har han gjort, det nämde de på sjukvårdsrådgivningen.
    Ja, vad lukatr han... svett mest tycker jag. Inte aceton iaf.

• Ankiz
    Ninde81 skrev 2008-02-11 00:42:34 följande:
    Jag hade åkt in me honom imorn iaf för att kolla så han inte e torr iaf.. Blodsockert kan sjunka lågt och samma med natriun(salt) och kalium sjunker drastiskt när man blir dehydrerad.. Men om så sku vara skulle han ju bli jette slö och inte göra anna än ligga..Orkar han leka nåt?
    Nje idag har han legat hela dagen. Vill han nånstans har vi fått bära honom... Han var uppe och gick ett litet tag under kvällen men annars vill han bara sova!
  • Ninde81

Då Skulle ja åka in me honom iaf imorn om han inte dricker nåt..eller tidigare om han vaknar under natten.. om han inte ätit nåt på 5 dagar?
    För om ni åker in och dom vätskar upp honom så har ni en glad pojke redan imorron kväll.. :)
    Men om han vill dricka vätske ersättningen så e de ju bara bra..men oftast så får man inte i barnen det..för dee smakar ju nog blää..:(

• Ankiz
    Ninde81 skrev 2008-02-11 00:50:35 följande:
    Då Skulle ja åka in me honom iaf imorn om han inte dricker nåt..eller tidigare om han vaknar under natten.. om han inte ätit nåt på 5 dagar?För om ni åker in och dom vätskar upp honom så har ni en glad pojke redan imorron kväll.. :)Men om han vill dricka vätske ersättningen så e de ju bara bra..men oftast så får man inte i barnen det..för dee smakar ju nog blää..:(
    Ja, på sjukvårdrådgivningen sa de att jag kunde ringa till VC imorgon om han inte blivit bättre för det enda de gjorde om jag åkte in med honom var att skedmata honom med vätskeersättning... Samma som jag skulle göra här hemma om han inte ville dricka under natten. Ska snart gå upp och känna på honom igen.
  • Ninde81

Ja fy då me dessa förkylningar.. var å tjuvkikade in till dej.. vi har en kille som e född 060707.. :) men nu e de han som e förkyld och har haft feber sedan fredag..:( hostig och snorig så imorn bär de av till doktorn me honom..
    Skulle vi komma in me ett barn som inte ha ätit på 5 dygn och inte orkade leka så skulle man nog lägga dropp men de e ju här var vi bor.. Synd att dom skall ta den långa vägen när barnen skulle må bättre av att få ordentligt med vätska.. :(

• Ankiz
    Ninde81 skrev 2008-02-11 00:58:22 följande:
    Ja fy då me dessa förkylningar.. var å tjuvkikade in till dej.. vi har en kille som e född 060707.. :) men nu e de han som e förkyld och har haft feber sedan fredag..:( hostig och snorig så imorn bär de av till doktorn me honom..Skulle vi komma in me ett barn som inte ha ätit på 5 dygn och inte orkade leka så skulle man nog lägga dropp men de e ju här var vi bor.. Synd att dom skall ta den långa vägen när barnen skulle må bättre av att få ordentligt med vätska.. :(
    Ja, man lider så med de små!

Så er lille är också förkyld? Inget roligt! Min lille kille ha vi redan varit inne med, förkyld och svårt att andas.
  • Ankiz

Nu vaknade han till så han fick i sig lite vatten. Känns skönt att han inte vägrade! Hoppas han mår bättre imorgon, min lille plutt!

Svar på tråden Hur länge klarar de sig utan mat?