• MammanMarie

Bröstvårtsutdragare, erfarenheter?

Med min pojke kunde jag inte amma utan amningsnapp. Beroende på att jag har för platta bröstvårtor sade dom. Skulle vara skönt att slippa detta med nästa bebis. Funderar på att testa med bröstvårtsutdragare. Någon som testat? Fungerar det?
    Har tittat på Avents. Men den kostar ju närmare 900 kr så man vill ju höra sig för lite först...

• Svar på tråden Bröstvårtsutdragare, erfarenheter?
  • MaddeMamman

jag hade också platta bröstvårtor o kunde inte amma utan nappen med min första tjej, vilket jag gjorde i 8 mån. andra gången fick jag tvillingar o det blev ju dubbelt "slitage" med mycket sår och för att de lättare skulle få tag o inte tappa bröstet använde jag ammningsnapp då ockdå fast jag inte hade behövt det. bröstvårtorna hade blivit tillräckligt ut-tänjda vid första ammningen. Är du gravid nu , i vilken mån isåfall?
    Denna gången jag blev gravid blev mina bröstvårtor fasta under graviditeten + att jag masserade o "drog" lite i dem....

• Pippiputti

Har ingen erfarenhet av dessa från avensis. Dock har jag prövat dessa från medela: www.medela.se/S/se/breastfeeding/products/formers.php
    Kostade "bara" 120:-
    Använde amningsnapp och på BB misstänkte att han fick för lite i sig med den...att han fick lov att jobba hårt för maten. De tjatade om att jag skulle sluta man han vägrade ta bröstet utan. När vi kom hem gick jag och köpte dessa för att pröva. Tyckte det var lite märkligt att bara lägga dem i bh'n så skulle man få bröstvårtor Men det funkade efter en timmes användning var det dax för amning och han tog bröstet utan amningsnapp och utan gnäll

• sasha1

Vad synd att jag inte visste om bröstvårtsutdragare innan. Sjätte månaden med amningsnapp. Får se hur länge jag orkar.

• MammanMarie

Pippiputti: Verkar ju kanon om det fungerar. Absolut värt att pröva.
    Hade inga problem med amningsnappen men som du säger så får dom ju jobba extra för maten o det tar ju längre tid. Skönt om man kunde slippa. Vart köpte du dessa?

• MammanMarie

Maddemamman: Är i v.12 bara.

• MammanMarie
    Jaramla skrev 2008-02-11 18:21:41 följande:
    jag köpte medelas på apoteket, kostade 180 kr
    Fungerade dom bra? Har kollat på Apotekets hemsida men ej hittat där. får gå dit o fråga ist.
  • Pippiputti
    MammanMarie skrev 2008-02-11 13:25:52 följande:
    Pippiputti: Verkar ju kanon om det fungerar. Absolut värt att pröva.Hade inga problem med amningsnappen men som du säger så får dom ju jobba extra för maten o det tar ju längre tid. Skönt om man kunde slippa. Vart köpte du dessa?
    Jag köpte mina på en leksaksbutik, dock ingen av "de stora kedjorna" (typ babyproffsen) så jag vet inte om de finns där. Finns även att beställa på nätet.
    *söker lite* Bland annat här: www.mammarazzi.nu/system/search/product.asp&catid=0&container=0&branchid=5&id=291

Skall tillägga att jag inte fick "värsta" bröstvårtorna men iallafall en höjning så att sonen ville ta dem utan att kinka.
  • MammanMarie

Pippiputti:
    Tack så  jättemycket! Ska absolut beställa ett par. Värt ett försök.
    vill ändå inte ha "värsta" vårtorna. O dom är lite upphöjda ändå. Kan ju vara så att sonen vart kinkigare än den nya kommer vara oxå? Men vill vara förberedd denna gången.

• Jaramla

ähum... verkligen inte använt dem fast jag borde... har använt amningsnapp hittills. har dock köpt ny bh idag med plats för dem så ska börja nu!

i gbg fanns de på apoteket på östra som ligger precis vid bb, finns säkert inte på alla apotek

MammanMarie skrev 2008-02-11 19:21:13 följande:
    Fungerade dom bra? Har kollat på Apotekets hemsida men ej hittat där. får gå dit o fråga ist.
  • MammanMarie
    Jaramla skrev 2008-02-11 20:36:30 följande:
    gbg fanns de på apoteket på östra som ligger precis vid bb, finns säkert inte på alla apotek
    Får skicka dit svärmor då. Vi bor nere i skåne.
Svar på tråden Bröstvårtsutdragare, erfarenheter?