• jagomina

Vi ska flytta till Koh Lanta

Vi har nu bestämt oss. Vi ska flytta en period till Thailand, Koh Lanta där vi ska läsa på distans, jobba och barnen ska gå i skola och på dagis i den svenska skolan där.

Det enda som vi nu har kvar i planeringen är att hitta ett bra långtidsboende. Vi ska först hyra boende för två veckor medan vi kollar upp läget mer, men jag tänkte höra om det är någon här som har några bra tips att ge?

Helst vill vi ju då bo på Klong Dao beach där själva skolan ligger.
    Någon som vet vad rimligt månadspris är för normalstandard?

Hemskt tacksam för svar!

• Svar på tråden Vi ska flytta till Koh Lanta
  • Nellies matte

har inget svar på din fråga, är bara avis :) och vill säga lycka till!

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • DecemberBebis

säger samma som föregående... har tyvärr inget svar att ge dig.. men är grymt avundsjuk... blir till att åka dit i november.. dock bara för 3 veckor.. men bättre det än ibfet alls.. =)

• Klina10

Vad ska ni jobba med (*nyfiken*)??

• jagomina
    Klina10 skrev 2008-02-11 11:21:59 följande:
    Vad ska ni jobba med (*nyfiken*)??
    Vi ska faktiskt läsa på distans och ta CSN bidrag, plus att vi ska använda oss av besparingar. Vi hoppas väl på att kunna etablera lite kontakter så småningom för att kunna jobba extra.
  • resemamman

Härligt med flytt till Lanta!!

Vilken skola ska barnen gå i? Sanuk's semesterskola ligger på Klong Dao, men helårsskolan på Long Beach. (Sen finns ju även Lilla Svenska skolan Koh lanta, även den på Klong Dao).

Ska barnen gå på semesterskolan så finns ett stort villaområde precis bakom skolan (som ligger på Soutern Lanta Resort). Majoriteten av villorna ägs av svenskar och hyrs ofta ut på kortare/längre tid. Prova att få tag i en sån! De håller hög standard men är ganska dyra... så det beror på vad ni vill ha för standard (krav på kök? etc). Många bor i vanliga bungalows även när de är långtidsboende (vi har gjort så). Det blir oftast billigast så även om man då går ut och äter jämt. Ett bra och billigt långtidsalternativ är Lanta Scenic ca 100m från Soutern Lanta.

Ett annat popis långtidsboende är Garden Hill på Long beach, nära helårsskolan. Varning för svenskkoloni dock

• jagomina

resemamma:

Hej! Jaha så ni har bott där under längre tid? När var det?
    Vi har tittat på de där husen i villaområdet, men det var fasligt dyrt för boende i annars så billiga Thailand tycker vi.

Vi har fastnat lite för Kaw Kwang Beach Resort som ligger längst upp på Klong Dao. Men är det för långt att gå från Lilla Svenska skolan varje dag kanske?
    Gick era barn i skolan där?

Jag ska kolla upp dina tips! Tack så hemskt mycket!

Är det bästa att först åka ner och boka upp sig på kanske bara två veckor, och sen leta själv och förhandla om priset på plats för längre boende?
    Vi känner inget måste att ha kök, men kylskåp vill man ju ha.
    Hur är lärarna på skolan/dagis?

• resemamman

Vi har varit på Lanta totalt ca 6 veckor, vid två tillfällen, vintern 05 och 07. Våra barn är så små att de har inte gått skola/dagis, men vi träffade många som gör det och besökte även skolorna av nyfikenhet :). Det ser verkligen superfint ut och de som går där verkar trivs bra.

Kaw Kwang ligger en bit bort från skolan, inga avstånd egentligen, men det är långt att gå när det är varmt! En del långtidare hyr eller köper moppe/tuktuk och kör barnen till skolan med den.

När ska ni åka? Det brukar gå att få tag i boende väl på plats, men Lanta blir allt populärare så ibland är det svårt vissa månader! Har ni inte superhöga krav så går det oftast att lösa väl på plats. Ibland kan man behöva byta bunge mitt i vistelsen om man vill bo på ett specifikt ställe. Ett annat prisvärt ställe är Lanta Summerhouse. Nära lilla skolan, pool, kylskåp, ok restaurang.

• jagomina

Hej!
    Okej så det är en bit alltså...hmm..ja vi får fundera.
    Vi åker runt den 1 oktober..alltså under lågsäsong så jag hoppas verkligen det kommer ordna sig.

Jag hade visst kollat upp dom du rekommenderade mig, och lagt i "favvo-listan" redan.
    Alltså vi har väl inga super-höga krav, men det ska ju ändå kännas ok. Här hemma har man det ju tip-top, med alla bekvämligheter, och det förstår vi ju alla att det inte går på koh Lanta, men någorlunda vill man ha. Vart bodde ni under er vistelse och vad kostade det? ( om det är okej att svara på den frågan ) Om du vill får du jäääätte gärna svara på hur mkt ni levde på i snitt en månad där..om du inte vill svara här kan du skicka till min inbox..

resemamman skrev 2008-02-12 13:01:14 följande:
    Vi har varit på Lanta totalt ca 6 veckor, vid två tillfällen, vintern 05 och 07. Våra barn är så små att de har inte gått skola/dagis, men vi träffade många som gör det och besökte även skolorna av nyfikenhet :). Det ser verkligen superfint ut och de som går där verkar trivs bra. Kaw Kwang ligger en bit bort från skolan, inga avstånd egentligen, men det är långt att gå när det är varmt! En del långtidare hyr eller köper moppe/tuktuk och kör barnen till skolan med den.När ska ni åka? Det brukar gå att få tag i boende väl på plats, men Lanta blir allt populärare så ibland är det svårt vissa månader! Har ni inte superhöga krav så går det oftast att lösa väl på plats. Ibland kan man behöva byta bunge mitt i vistelsen om man vill bo på ett specifikt ställe. Ett annat prisvärt ställe är Lanta Summerhouse. Nära lilla skolan, pool, kylskåp, ok restaurang.
Svar på tråden Vi ska flytta till Koh Lanta