• Anonym (eller?)

Någon som fått jobb/vikariat och blivit gravid omgående?

Känner mig som en skurk. Men detta är vad jag planerar. Alla chefer tänker ju självklart på sig själva så då måste jag också kunna gör det?

• Svar på tråden Någon som fått jobb/vikariat och blivit gravid omgående?
  • mamsen76

Jag planerade det inte men jag fick reda på att jag var gravid samma dag som jag började mitt första jobb efter avslutad utbildning. Arbetsgivaren tog det bra och jag hann jobba i dryga 8 månader innan jag gick på mammaledighet. Men jag kan berätta att jag mådde riktigt dåligt och kände mig som en svikare innan jag väl berättade det, jag grät typ varje dag....

mamma till Y 031109 & A 080118
  • Gneshen

Hejsan!
    Jo jag börjar mitt vik idag.. en annan tjej som ska få barn!
    I fredags fick jag veta att jag är gravid........
    När ska man säga?
    Det e skit jobbigt!

Och jobbet är lite annorlunda, man är 3 st som jobbar o man kan inte vara sjuk eller så heller.
    Det är som i en vakt/reception eller vad man ska säga.
    Det för ju inte saken lättare heller!

Men de hade en tjej som va intresserad om inte jag tagit jobbet så hon kanske kan jobba sen när ja går hem..?
    Hoppas ja får vara kvar så de inte "bytet" ut mig direkt.
    Men så får de väl inte göra?

Kram påer alla

• Anonym (eller?)

Gneshen
    Grattis till graviditeten! Och till jobbet
    Både kul och jobbigt samtidigt. Men om du har ett vikariat så kan de ju inte byta ut dig hur som helst. Det är ju inte som en provanställning precis.

• Puma86

Ja fick mitt jobb i samma veva som ja fick reda på att ja va gravid, men jag sa inget till nån på jobbet förän jag va i vecka 22 lr nått.. då hade ja jobbet ett bra tag o alla tog d jätte bra o blev bara glada för min skull!! Men ja va JÄTTE nervös inför att berätta.. hade jätte svår för d.. dd fick lixom komma fram av sig själv när dom började fråga typ hahah! då ja inte kunde dölja d längre

• Anonym

Sitter i samma situation. Nytt jobb som jag ska börja på om en månad och förra veckan fick jag ett plus. Jag känner precis som du, som att man är en skurk. De har ju valt att anställa just mig, de kunde ju valt någon annan, och så gör man så här mot dem. Känns inte bra alls.

• Anonym (I know!)

Ha, jag fick äntligen ett jobb efter att ha varit arbetslös ett tag, skulle börja på måndagen o fredagen innan plussade jag! Detta var en provanställning och jag fick komplikationer redan 2 månader in i grav, så jag blev sjukskriven fram till förlossningen. Blev av med jobbet, så nu när föräldraledigheten är slut måste jag ner till arb.förm....*SUCKAR*

• dorothea

Jodå här är en till.

Jag planerade med vikariatet. Började i september blev gravid i oktober och vikariatet varade till mars. Hade en fin "ledighet" fram till juli när sonen kom.

Klart att man skall utnyttja arbetsgivaren om det går. De tänker absolut inte på dig när de skall omorganisera och säga upp folk.

• dorothea

Förvisso så sumpade jag nog en vidare anställning - fast så kul var inte jobbet.

• Anonym (eller?)

Mm, det är precis så jag tänker. Att om de skulle behöva skära ner på personal eller omorganisera så tänker de ju inte på mig utan på sig själva. Alltså måste ju en anställd kunna planera sitt familjeliv och så vidare och tänka på sig själv lika mycket som de gör. Jag kommer inte berätta om mina planer när jag skriver på papper men jag ser ingen anledning till varför de ska få veta något heller. Jag kanske inte ens kan bli gravid.

Sedan är det ju alltid oroligt att inte veta hur man kommer att må.. det är nästan den jobbigaste biten tycker jag. För man vill ju ändå kunna arbeta som vanligt under de första månaderna av graviditeten i alla fall. Inte om i "I knows" fall... usch.. det är precis sånt där man inte vill ska hända..

• dorothea

Gäller det ett vikariat eller en provanställning som skall leda till fast?

Är det ett vikariat så spelar det ju ingen roll. Men är det din tjänst så hade jag väntat lite så att jag hade hunnit få fast anställning, innan jag måste säga att jag är gravid.

Fast å andra sidan så vill man ju kanske planera lite när på året man vill få barnet.

• Anonym (eller?)

dorothea
    Det är ett vikariat som tur är. I mitt fall är det ju bättre med ett vik än med fast eftersom jag vill slippa provanställningsperioden av just den anledning som du nämner, att det är säkrast att vänta först så man ser att det övergår i tillsvidare. Vill ju inte att de ska ge en kicken för att de upptäcker att man är gravid. Så sett är det ju större trygghet med ett vikariat, om jag förstått det hela rätt. För visst måste de ange relativt goda skäl för att säga upp något från ett vikariat?

• dorothea

Hur länge löper ditt vikariat? Jag hade nog ändå försökt att planera barnet tills vikariatet är slut. Mitt varade bara i 7 månader så det passade bra att planera barn.

• Anonym (eller?)

Fast jag är beroende av att få jobba en viss tid eftersom jag måste få upp min mammapeng. SIG = noll just nu. Det är egentligen det som är problemet... att jag måste veta att jag får ihop mina dagar innan barnet i så fall kommer.

• dorothea

Kolla då med fsk vilka regler som gäller. Jag tror att du skall ha jobbat 6 månader för att få SGI:n baserad på det arbetet. Men jag är inte säker.
    Hur länge varar dit vikarat. Jag hade nog iaf planerat så att vikariatet tar slut innan BF.

Svar på tråden Någon som fått jobb/vikariat och blivit gravid omgående?