• mammamaalin

Irländsk röd setter med orolig mage..

Jag har en irländsk röd setter som har en väldigt känslig mage. Nu har jag bytt foder för tredje gången, men det verkar som att allt är för kraftfullt för hennes lilla mage. Just nu kör jag Robur Lamm & Ris som ska vara bra för känsliga magar. Men jag tycker att det funkar sådär... Är det någon som har något bra tips på bra foder för oroliga magar?
    Nån som har en "röding"? Vad ger du den för foder?

Med Vänliga Hälsningar
    Malin

• Svar på tråden Irländsk röd setter med orolig mage..
  • bebis08

Hej!
    Hur gammal är hon?
    Är hon avmaskad som hon ska?
    Hur längesen bytte du foder?
    Ger du henne på regelbundna tider?
    Får hon annat att äta?

Oj oj, många frågor blev det ;)

Har själv en röding som äter Pro Plan Lax & Ris

• emeliasmamma

Jag har en drever korsning som har varit väldigt känslig i magen. Det som funkade var faktiskt Doggy orginal! Men nu äter alla färskfoder och det funkar kanon det med. Men viktigt är det ju att du inte byter för ofta, utan låt magen vänja sig vid det nya fodret. Annars har jag hört att magnussons är bra för kräsna magar.

• mammamaalin

Hej.

Ebba är snart 1 år. Hon är avmaskad.
    Till en början åt hon Nutra Nuggets (vilket var riktigt dåligt för då var hon dålig i magen på riktigt), sen bytte jag till Royal Canin (var bättre, men inte bra + att hon inte tyckte det var gott). Robur äter hon och avföringen är som den ska, men magen "kör" och rätt som det är så kräks hon. Det är alltid efter att hon har käkat.

Hon får ingen annan mat. Det är jag hård med. Det enda extra är godis vid träning.

Ebba vräker verkligen inte i sig maten utan äter när hon känner för det. Hon har en halv timme på sig morgon och kväll, äter hon inte upp ställer jag undan hennes mat.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag förstår ju att det inte är bra att byta för mycket, men vad gör man? Nåt foder måste väl passa?

• bebis08

Man får prova sig fram, det som passar för den ena kanske inte alls passar för den andra. Räkna med att det tar 6-8 veckor innan du ser ett fullständigt resultat på fodret. Byt inte för snabbt!
    Ska du byta så rådfråga i fackhandel. Lycka till!

• Kaxxen

Hur e hon i hullet? Min hund har fått en tarmsjukdom efter att ha varit dålig i magen och kräsen i ett år. Nu äter han Hills veterinärfoder anka och ris. Kostar mer men kan säga att det är oslagbart. Från att ha bajsat 5 gånger/dag, sker det nu 2 gånger och nästan alltid är det fast. Veterinären säger att just detta har hundar lättare att smälta så det tars upp mycket och bara lite kommer ut. Finns på veterinärstationer.

• mammamaalin

Tror att det är svårt att få en röding fet, men hon är inte smal. lagom tycker jag!
    Det är sällan som avföringen är lös, fast däremot så bajsar hon ganska ofta. Jag går och springer mycket med henne och då tömmer hon sej rejält och kan bajsa ca 3-5ggr.

tack för din råd om Hills veterinärfoder. Om jag inte får ordning på detta så får jag naturigtvis kontakta min veterinär.

• Hondjuret
    mammamaalin skrev 2008-02-14 12:56:51 följande:
    Tror att det är svårt att få en röding fet, men hon är inte smal. lagom tycker jag! Det är sällan som avföringen är lös, fast däremot så bajsar hon ganska ofta. Jag går och springer mycket med henne och då tömmer hon sej rejält och kan bajsa ca 3-5ggr.tack för din råd om Hills veterinärfoder. Om jag inte får ordning på detta så får jag naturigtvis kontakta min veterinär.
    Provat med färskfoder? Min hund är iofs inte så känslig men går mycket bättre på det (Klass), mindre bajs och "bättre" bajs!
  • Pshevil

Hoppar in lite i tråden och frågar (förlåt om det är OT) om era settrar blir/har blivit liksom svullna runt magen efter att de äter? Min bror har en irländsk setter som är 8 mån och hon blir alltid väldigt svullen på ena sidan av magen efter mat och får en hel del gaser.
    De har provat olika foder och tagit prover hos vetrinären som ömsom visat att det är "fel" på levern och ömsom inte. Nu ger de dietfoder men också vanlig mat (kokt kyckling och fisk), och det verkar hjälpa sådär. Någon som varit med om liknande eller vet om det är ett vanligt problem på irländsk setter?

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Maara

Jag har en setter som hade väldigt dålig mage när han var runt året. Jag minns inte vad det var för dyrt foder jag köpte till honom, men det funkade inget vidare. Jag provade peedigree pal och det funkade konstigt nog.
    Nu får han rester och annat gotta också och blir det för mycket av det goda kan han blir lite dålig, men han är mycket bättre.

• Udda

JAg har en hund som är under tarm å mag utredning.
    Visade sig att hon bladn annat inte tål Kyckling, lamm å ägg.

Hon ska helst äta anka.

De kanske e nåt sånt med din hund?

Har du varit å tagit prover på henne??

• mammamaalin

pshevil...

...lustigt det du skriver om din brors hund. Det är precis samma med min Ebba. Vissa dagar (inte alla) så blir hon sååå gasig efter maten. Hon svullnar upp på ena sidan, precis som du beskriver. Sen ligger hon och fiser och rapar som bara den, en riktig gasboll! men det verkar inte som att hon har ont och hon blir inte dålig.

Första gången jag märkte detta var på julafton. Trodde hon skulle bli jätte sjuk, men sen efter lite fisar så försvann det..

Detta tycker jag däremot har blivit mycket bättre sen jag bytte till Robur.

• Pshevil
    mammamaalin skrev 2008-02-14 17:06:14 följande:
    pshevil......lustigt det du skriver om din brors hund. Det är precis samma med min Ebba. Vissa dagar (inte alla) så blir hon sååå gasig efter maten. Hon svullnar upp på ena sidan, precis som du beskriver. Sen ligger hon och fiser och rapar som bara den, en riktig gasboll! men det verkar inte som att hon har ont och hon blir inte dålig.Första gången jag märkte detta var på julafton. Trodde hon skulle bli jätte sjuk, men sen efter lite fisar så försvann det..Detta tycker jag däremot har blivit mycket bättre sen jag bytte till Robur.
    Hm, kanske ska tipsa om Robur-foder till dem då. Har du märkt om hon blir extra gasig om du ger vanlig mat (om du gör det)? Jag känner mig inte säker på att de ska blanda dietfoder med kokt kyckling och fisk, kanske vore bättre att bara hålla sig till en kost....
    Har ni gjort några tester på levern? Brorsan vet ju inte vilken vetrinär han ska tro på, de säger olika om det är fel på levern eller inte. Men det känns ju som det kanske inte behöver vara så allvarligt utan kanske är magproblem. 
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • mammamaalin

Jag ger inte henne någon vanlig mat. Har inte vågat det....

Har inte tagit några prover på henne alls. Men hade det varit fel på henne så borde hon vara sämre tycker jag.

Känns lite konstigt med dietfoder till en setter med gaser. Men det är väl antagligen för att det ska vara mildare för magen kanske?

Ebba får lamm o ris som också ska vara bra för känsliga magar.

• Udda

Fast de e väl inte säkert??

Min hund e jätte glad å pigg - men har diarreer.
    Nu har det visat sig att hon inte tar upp nån näring och alla hennes värden är jätte dåliga + att hon e allergisk mot kyckling, lamm å ägg......
    Å då kan man ju tycka att hon skulle varit jätte hängig - men så e fallet inte - för hon e pigg till tusen.....

mammamaalin skrev 2008-02-15 11:19:33 följande:
    Jag ger inte henne någon vanlig mat. Har inte vågat det....Har inte tagit några prover på henne alls. Men hade det varit fel på henne så borde hon vara sämre tycker jag.Känns lite konstigt med dietfoder till en setter med gaser. Men det är väl antagligen för att det ska vara mildare för magen kanske?Ebba får lamm o ris som också ska vara bra för känsliga magar.
  • Akinna

testa med att lägga en stor sten i matskålen plus att när hon äter att du tar bort vattnet !

det kan göra mycket

mvh

• mammamaalin

En stor sten? Har jag aldrig hört talas om...varför?

låter spännande!

• Akinna

för om hon har bråttom i att få i sig maten så är det bättre att läga en sten så hon äter långsamare och arbetar lite för födan för det är ju så att om maten går ner för fort så får dom oftast för mycket gaser .. e råd som jag har fått utav vetränären för längsen det funka på min alpländiche dachbrake

• Akinna

ps vattnet tar man upp så inte hunder dricker äter och dricker äter för då samlas det gaser med därför väljer man att ge vatten när hunden ätit klart

• kråke

min röding var ett riktigt litet pruttmonster när han kom hem till mig 1 1/2år gammal. Han åt då eukanuba men jag bytte till fodax färskfoder nästan på en gång. Ögonen slutade rinna o gaserna försvann nästan helt..nu blir han bara gasig om han får mycket av vår mat eller mycket hundgodis så det försöker vi undvika =) Han äter sin ranson mat varje dag när han får färskfodret o det gjorde han definitivt inte när han åt torrfoder. Har även en cavaljer som blev bättre i ögonen o fick finare päls när hon slutade äta torrfoder.

Svar på tråden Irländsk röd setter med orolig mage..