• Elsie76

Hur tackla grannen?

Vår granne värmer upp sitt hus genom att elda med ved i en stor panna. Han är rätt snål och eldar sur ved som inte fått lega till sig. Med den påföljd att han förpestar hela omgivningen med brandrök! Vi bor på landet så det är i stort sett bara vi som drabbas. När han eldar kan vi inte ha barnen ute, än mindre ha ett fönster öppet. Vi måste sätta in extra ventiler i huset då det är dålig ventilation men drar oss för detta eftersom vi sannolikt kommer att få in röken i huset.
    Hue tacklar man detta? Vi står redan på ganska ond fot med grannen....men man måste ju kunna ta kontakt med någon myndighet som kommer och tillrättavisar honom? Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur tackla grannen?
  • Eris

Inte för att skämta till de nu, men grannfejden på tv3....
    Nämen har ni sagt till honom om detta då??
    Prova att ringa snuten o hör med dem, inte för att ja tror dem kan göra så mkt heller....
    Ring kommunen då o hör m dem????

• Cia o krabaten

Undrar om ni kan göra ngt annat än be sbällt. Och det låter det ju inte som om det kommer funka

Tror inte ni har ngt att komma med.
    Låter som på grannfejden näär de bråkade om att grannens hästar luktar. Det hade de inget för. grannen hade all rätt att ha sina hästar där.

• Marvinna

Kan du inte ringa växeln på kommunen och fråga vem du skall prata med? Kanske brandkåren vet hur ni skall göra?

Även om ni inte är på god fot med grannen så är det bra om ni pratar med honom och ber honom om att elda med torr ved så att ni kan njuta av att vara ute.

• Nenne 71

Vet inte vart man vänder sig men har hört att det finns vissa bestämmelser för vad man får elda. Ta kontakt med eran kommun och hör med om. Lycka till!

• Pysseltokig

Om denna rök når er tomt och stör er har ni rätt att få hjälp med att få stopp på det.

Jag har för mig att man inte får elda hur som helst.

Ring polisen och berätta hur det ligegr till - de kommer hänvisa dig till den rätta instansen.

lycka till

• Elsie76

Tack för det!
    Jag tror helt klart att vi kan ha rätten på vår sida för han eldar ju inte som man ska....

• johannaringer

Men alltså, eldar inte "som man ska". Det verkar ju inte som att det är plast eller annat som ger farlig rök som grannen eldar.
    Hur vet ni förresten att det är för att han är snål?

Vi hade problem med en granne som körde sin hö-fläkt dygnet runt. Det lät jättemycket och störde oss. Det kom ut en man från typ lantmännen och berättade för grannen att han förstör sitt hö när han kör fläkten så mycket.

Jag förstår att det är irriterande, men jag vet inte om ni har "rätten på er sida". Ring och hör med kommunen.

• Elsie76

Alltså, han eldar sur ved och det är att inte elda som man ska. Att han är snål har jag blivit varse ett antal gånger på olika sätt men när det gäller pannan så är den dimensionerad för två hushåll men han värmer bara upp ett och då "fiseldar" han, han skulle behövs kasta in fler vedträn.
    Tack för alla tips!

• Silence is golden
    Elsie76 skrev 2008-02-11 16:52:50 följande:
    Alltså, han eldar sur ved och det är att inte elda som man ska. Att han är snål har jag blivit varse ett antal gånger på olika sätt men när det gäller pannan så är den dimensionerad för två hushåll men han värmer bara upp ett och då "fiseldar" han, han skulle behövs kasta in fler vedträn. Tack för alla tips!
    Vad sade grannen då du påtalade det rätta sättet att elda? För det har du väl givetvis gjort?
  • Elsie76

Asch, han har själv sagt att det inte är rätt och så försöker han elda på nätterna så det inte ska störa. Men det kommer ju inte att hjälpa om vi ska in med ventiler i huset.
    Jag ska snacka med honom, och bryr han sig inte får man väl dra in det stora artilleriet.

• jassikan

Det är miljökontoret/avdelningen i din kommun du ska kontakta.
    Eldar han på fel sätt eller i för gammal panna kan han ev. få eldningsförbud har jag hört.

• johandra

Precis som tidigare talare säger så ska du höra av dig till miljökontoret i er kommun. Det är ganska hårda regler som gäller när man eldar och man kan lätt få eldningsförbud om man inte sköter sig.. Vi har samma problem med en av våra grannar så han får en anmälan på sig om han inte lyssnar....

Så ring dit och påpeka problemet!

/nybliven kaminägare med torr ved!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
Svar på tråden Hur tackla grannen?