• AngelicaF

Hur introducera växasäng?

Ska börja med växasäng nu till min 18 månaders?
    Hur ska man göra? Vad ska mn tänka på?

• Svar på tråden Hur introducera växasäng?
  • Kärnan

funderar på att göra det samma till min 20-månaders snart... 

• Pyre på väg

Vår lilla snurra till dotter behöver nog en madrass på golvet att landa på den första tiden Hon kommer nog inte kunna ligga still en hel natt utan kanter. Idag sover hon på flera olika ställen i sin spjälsäng. När den dagen kommer då hon själv kan klättra upp på spjälsängen bytar vi Annars tror jag inte det kommer vara några problem. Kanske att hon vaknar hoppar ner och vill upp till oss? Då kanske man kan göra så från början att man lägger tillbaka henne om man inte vill att hon ska sova hos oss förståss.

Meja 070120
  • Serafine

Vi bytade till vanlig barnsäng när min dotter var 15 månader. Hon trivdes inte i spjälsängen. Vi bara bytte rakt av, det var inga problem. Om hon vaknar på natten, sätter hon sig bara upp och gnyr lite tills man kommer och stoppar om henne. Det är mycket lättare att natta, eftersom man kan lägga sig bredvid henne i sängen.

• blomma11

en 18-20 månaders i växasäng är väll inget problem!
    Säg att barnet har blivit stort och serafine byt bara. Inget tjafs från föräldrar och daltande utan byt bra och sedan massor av beröm. Men som ovan sagts kanske en madrass eller vikt täcke på golvet under för "urramlingsskydd" första tiden. Sedan får man vara beredd på att barnet kanske vandrar lite och provar "friheten" några gånger.

Inget av mina barn har sovit länge i spjälsäng, dotra ca 6 mån och grabben cirka 8 mån sedan har dom klättrat ur sängen och vi har bytt till vanlig vuxen 120 cm bred säng.

Ja, vi har tagit så stor säng för att man även skall kunna ligga bredvid och läsa saga samt att sängen skall kunna användas som extra gästsäng om behov infaller.

Första tiden har vi haft ett täcke rullat som "en korv" och lagt mellan madrass och bäddmadrass som urramlingsskydd. Och jag kan erkänna att det kännts konstigt med ett så litet barn i så stor säng men varför dalta med växasäng som barnet bara har ett tag och sedan ändå stor säng. Och inte kan en normal vuxen ligga i en växasäng?

Barnen är nu 4 och 5 år och sover som grisar i sina stora sängar.
    Grabben har börjat sova skavfötters med kompis som sover över och det är perfekt med stor säng...

• frk Carlsson

Vi ska också börja snart (bara vi får fingrarna ur och köper en säng) med vår tjej som är 1 år och 8 mån.

Jag fick ett tips som jag tycker verkar bra, nämligen att ha bägge sängarna (både spjälsängen och den nya sängen) inne i barnets rum under en period, så att barnet får bekanta sig med den nya sängen och leka i dne osv. Min kusin gjorde så och deras dotter valde själv den nya, större sängen efter bara en vecka...

Jag tycker inte heller att man ska hålla på och svamla och mesa som blomma11 skriver, men jag känner själv att det är lite höga krav att ställa på min dotter att hon ska sova i en ny säng bara sådär från en natt till en annan...och det sättet jag fick tips om verka schysst tycker jag... Plus att vi kommer ha en madrass/tjock matta bredvid sängen, utifall att...

Sen får man väl vara lite beredd på att barnet kommer knalla upp lite av och till i början, men det är väl bara att ta i handen och följa tillbaka ?

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • katinka1

Vi började med att ta ur två spjälor ur spjälsängen så det inte var spännande att gå upp. Fast egentligen var det bara en händelse och vi kom fram till att det var smidigt i efterhand. Sen när sonen fyllde två så fick han en växasäng som vi ställde in i hans rum utan att plocka ner spjälsängen. Det tog bara en dag innan han ville sova i sin stora säng. Vi har en sittkudde nedanför om han skulle trilla ner, men det har aldrig hänt än på 3 månader.

Så min rekommendation är väl i i och med det att börja med att lära barnet att det inte är spännande att gå upp ur sängen, eftersom barnet redan känner till det.

• katinka1

Glömde säga att det går alldeles utmärkt att ligga i en växasäng. Både jag och min man sover fantastikt gott där mellan varven - fast inte samtidigt kanske

• Lille Mammsen

Vi byte till en växa säng när dotter var 19 månader, och det gick jättebra.

vi var lite oroliga att hon skulle ramla ur för hon rör sig så mycket när hon sover men det har gått jättebra.
    Vaknar hon på natten på sätter hon sig upp i sängen tills man kommer och bäddar om henne.

Har inte kommit upp en enda kväll när vi lagt henne utan hon ligger kvar när vällingen är slut kan hon "fara" runt i sängen och plocka med gossedhuren, sen somnar hon till slut.
    På morgonen kommer hon upp när det blivit ljust. :)

Svar på tråden Hur introducera växasäng?