• Söta Nasse

Ge mig tips vid köp av ikeakök?

Vi ska beställa ett kök från ikea. Det blir ädelvit, men alla nya vitvaror. Vad gäller vitvarorna har vi bara valt de dyraste i princip, då dem passat oss bäst.
    Någon som vet att något inte är bra från ikea?

Blandare köper vi på bauhaus och bänkskiva funderar jag på om det blir bättre att köpa från bauhaus också, då vi vill ha i massiv ek och gärna med raka kanter.

Sedan undrar jag om ikeas diskhoar är bra eller inte? Om dem inte är bra vart ifrån köper jag då?

♥Lucas ska bli storebror (BF 4/7)♥
  • Svar på tråden Ge mig tips vid köp av ikeakök?
  • Linda365

Hej. Vi köpte Ikeas Ädel vit förra vintern(finns bilder i galleriet). Bänkskivan är oxå därifrån,den är skitsnygg.

Diskon funkar men är jätte svår att få helt ren.Köp den någon från annat ställe tycker jag.

Vi har micro,spis och induktionshäll därifrån och dom har fungerat hur bra som helst än så länge.

• Legolina

Av egen erfarenhet kan jag rekommndera att packa upp allt och montera genast vid leverans. Vi kollade att allt verkade vara helt sen väntade vi med att montera. Nu ser vi att det är massor med skador i paket som såg ut att vara helt oskadda.

Passformen på Domsjö ho - är URKASS och det märker man inte förrän man ska montera den.

Sen ska du stå på dig och BEGÄRA en kopia på fraktsedeln där det anges hur många paket som är skadade vid leverans. Schauffören i vårt fall vägrade och vi insisterade inte för han sa: det är aaaldrig några problem så ni behöver den inte....

lätt att vara efterklok antar jag...

Vad gäller vitvaror kan jag bara konstatera att varmluftsugn har de inte i svart - även om en på IKEA hävdade att en ugn med över/undervärme och fläkt är en TYP av varmluft.... bull shit säger jag och köper en husqvarna.

Sen verkar det vara lite dålig effekt på inbyggnadsmicron som de har... men vi köper en där iaf. Vi har en kyl/frys från IKEA som endast har en regler-ratt. När vi drar upp temperaturen i kylen för att ha den som sval så blir det för varmt i frysen samtidigt - urkass (men vi överlever för vi har två kylar och ska köpa frysbox oxå).

Mycket svammel kanske men jag hoppas att nåt kan vägleda dig. (jag är just nu rätt så upprörd över alla skador på luckor och annat liksaom på DOMSJÖ-hon som skulle bli så fin... )

• Linda365
    Legolina skrev 2008-02-11 12:59:08 följande:
    Av egen erfarenhet kan jag rekommndera att packa upp allt och montera genast vid leverans. Vi kollade att allt verkade vara helt sen väntade vi med att montera. Nu ser vi att det är massor med skador i paket som såg ut att vara helt oskadda.Passformen på Domsjö ho - är URKASS och det märker man inte förrän man ska montera den.Sen ska du stå på dig och BEGÄRA en kopia på fraktsedeln där det anges hur många paket som är skadade vid leverans. Schauffören i vårt fall vägrade och vi insisterade inte för han sa: det är aaaldrig några problem så ni behöver den inte.... lätt att vara efterklok antar jag...Vad gäller vitvaror kan jag bara konstatera att varmluftsugn har de inte i svart - även om en på IKEA hävdade att en ugn med över/undervärme och fläkt är en TYP av varmluft.... bull shit säger jag och köper en husqvarna.Sen verkar det vara lite dålig effekt på inbyggnadsmicron som de har... men vi köper en där iaf. Vi har en kyl/frys från IKEA som endast har en regler-ratt. När vi drar upp temperaturen i kylen för att ha den som sval så blir det för varmt i frysen samtidigt - urkass (men vi överlever för vi har två kylar och ska köpa frysbox oxå).Mycket svammel kanske men jag hoppas att nåt kan vägleda dig. (jag är just nu rätt så upprörd över alla skador på luckor och annat liksaom på DOMSJÖ-hon som skulle bli så fin...)
    Gud va tråkigt med en massa skadade luckor   Vi måste haft en jäkla tur för inte en grej var skadad och allt kom med inget som saknades heller.
    Våran micro har fungerat jätte bra,den har grill och upptining oxå som funkat kanon.

Jag hade hört många säga innan att deras kyl/frys inte var bra så vi köpte från Elecrolux istället.
  • Linda365
    Legolina skrev 2008-02-11 12:59:08 följande:
    Av egen erfarenhet kan jag rekommndera att packa upp allt och montera genast vid leverans. Vi kollade att allt verkade vara helt sen väntade vi med att montera. Nu ser vi att det är massor med skador i paket som såg ut att vara helt oskadda.Passformen på Domsjö ho - är URKASS och det märker man inte förrän man ska montera den.Sen ska du stå på dig och BEGÄRA en kopia på fraktsedeln där det anges hur många paket som är skadade vid leverans. Schauffören i vårt fall vägrade och vi insisterade inte för han sa: det är aaaldrig några problem så ni behöver den inte.... lätt att vara efterklok antar jag...Vad gäller vitvaror kan jag bara konstatera att varmluftsugn har de inte i svart - även om en på IKEA hävdade att en ugn med över/undervärme och fläkt är en TYP av varmluft.... bull shit säger jag och köper en husqvarna.Sen verkar det vara lite dålig effekt på inbyggnadsmicron som de har... men vi köper en där iaf. Vi har en kyl/frys från IKEA som endast har en regler-ratt. När vi drar upp temperaturen i kylen för att ha den som sval så blir det för varmt i frysen samtidigt - urkass (men vi överlever för vi har två kylar och ska köpa frysbox oxå).Mycket svammel kanske men jag hoppas att nåt kan vägleda dig. (jag är just nu rätt så upprörd över alla skador på luckor och annat liksaom på DOMSJÖ-hon som skulle bli så fin...)
    Gud va tråkigt med en massa skadade luckor   Vi måste haft en jäkla tur för inte en grej var skadad och allt kom med inget som saknades heller.
    Våran micro har fungerat jätte bra,den har grill och upptining oxå som funkat kanon.

Jag hade hört många säga innan att deras kyl/frys inte var bra så vi köpte från Elecrolux istället.
  • Legolina
    Linda365 skrev 2008-02-11 13:09:41 följande:
    Gud va tråkigt med en massa skadade luckor   Vi måste haft en jäkla tur för inte en grej var skadad och allt kom med inget som saknades heller. Våran micro har fungerat jätte bra,den har grill och upptining oxå som funkat kanon.Jag hade hört många säga innan att deras kyl/frys inte var bra så vi köpte från Elecrolux istället.
    Ja, vi skulle nog ha köpt kyl o frys från annat håll om det inte var så att vi vill ha skåpsluckor som front samt att det ska vara kyl o frys i en "stapel" och kyl/skafferi i en "stapel och de ska se lika dana ut . dvs samma storlek på de två staplarnas luckor... *svammel*

Vi hade en MASSA skador... en krönlist var sessutom HELT AV !
  • HelleBelle

vi köpte allt typ från ikea Vi valde inbyggd kyl o frys. Vi tog två kylar o två frysar. En kyl för burkar och konserver och en för dagligvaror. En frys för kött och en för grönsaker o kakor.

välj underlimmad vask. superbra, dock lite dyrare men värt det.

spisen köpte vi på tretti.se och fläkten på vitvarumäklarna. Fläktarna på ikea sägs vara mindre bra. Vi valde en termex fläkt med massor med drag i. Spisen är en elektrulux med två vaiabla zoner.

Vi är inte missnöjda med någonting!!!

köpte en extra hylla att ha i vaskskåpet över de TVÅ utdragbaar "sopkärls vagnarna"

• V P E

Vi satte in TIDAHOLM för fyra år sen. Är nöjd med skåparna, men vi köpte även en köksfläkt från IKEA som är KASS!!
    Och dum som man är så skickar man inte tillbaka i tid...

Vi köpte bänkskivor också, massiva björkskivor, några kompisar till oss köpte ekskivor.
    Både de och vi har haft problem med skivorna så de skulle jag köpa nån annanstans.
    (det har släppt flisor ur skivornaLedsen)

• hipmarygirl

Vi har oxå kök från IKEA o är jättenöjda, men bänkskivorna får man nog se upp med lite. Vi har en i ek o den har spruckit vid 2 ställen + att den inte är riktigt rak "bångnad" (eller vad det heter) Samma sak har hänt en kompis till mig o de fick en ny.
    Men hur sugen äör man på o börja riva i kaklet eftersom de typ sitter ihop..?!
    Annars rekomenderar jag IKEA.

• Söta Nasse

nu har vi köpt vårat kök. plockade det däremot själva från deras lager.
    Beställde även induktionshäll, 2 separata frysar och 2 separata kylar samt diskmaskin.
    Ugnen kunde vi plocka på lagret. Det andra körs hem.

Men vilken tid det tog att plocka ihop allt, men då kunde man ju välja de paket som var ordentligt hela i alla fall.
    Diskho och blandare köper vi från nått annat ställe och så köper vi ekbänkskivan från bauhaus då vi har en därifrån som databord och den är vi nöja med. Bänkskivan blev dessutom flera tusen kr billigare att köpa från bauhaus.

Så nu är det bara att börja montera ihop allt.

♥Lucas ska bli storebror (BF 4/7)♥
  • mrs holiday

Lycka till! Vi har också Ädel vit, finns bilder i mitt galleri om du vill se! Bänkskivorna är från IKEA, micro och frys också (frysen är dold bakom vanlig lucka)och övriga vitvaror lite olika märken. Blandaren är från Mora och diskbänken faktiskt från vårt gamla kök. Vi är väldigt nöjda med vårt kök, njuter av det varje dag!

Vi hade lite strul med vårt kök, men allt löste sig till slut. Bland annat var några vitrinluckor kraschade och vi hade fått fel lådfronter mm. Det var dock inga problem att reklamera eller byta.

Svar på tråden Ge mig tips vid köp av ikeakök?