• Malinmamman

måla furutrappa?

Hej
    Vet att det redan finns trådar om detta men jag orkar inte leta....
    Vill alltså måla min fula trappa vit men har blivit avrådd av fackman att göra det, för mycket jobb säger han. men jag vet ju att andra har gjort det och dessutom själva utan "proffshjälp", eller?

• Svar på tråden måla furutrappa?
  • Sencha

Vet du mer specifikt varför han avrådde? Vad har trappan i dagsläget för behandling?

Väntar tillökning i juli
  • sara007

vi håller p åatt måla vår trapp nu. Hittils har det gått jättebra. Är inte klara, lackfärgen ska på i morgon.

• scilent E

Jag har målat våra furuväggar vid trappen i vitt och lagt clickgolv på själva trappen. Det ÄR mycket jobb med att måla väggarna vita.

Jag fick hjälp i affären att välja färg, två varv skulle räcka, sa hon. FYRA varv blev det i verkligheten. Sååå jobbigt. OK, det var väl värt det i slutändan, men det tog ju så mkt längre tid än jag hade planerat för att det verkligen skulle täcka.

Resultatet blev ju många gånger snyggare än furu men man får nog räkna med lite jobb.

Men du ska alltså måla själva trappen vit!? Kanske får du räkna med att inte använda trappen på en ganska lång tid då, om du får samma besvär som jag. Men samtidigt är det ju mindre "yta" att måla trappen än väggarna om i mitt fall.

Men jag tycker du ska göra som du själv vill. Ta reda på så mkt som möjligt innan bara å sen e det ju bara att köra på.

Resulatet kommer bli skitasnyggt, det är jag säker på.

Lycka till!

• P yret

vi har målat våran furutrappa vit.. så himla mkt finare blev det.. bild finns
    men visst var det jobbigt att måla men det är det värt, bara man lägger på ett lack så det håller och inte blir lika smutsigt (lättare att rengöra iaf)

varför avrådde fackman?

• HelleBelle

vi hade en sån där mörkbrun 70-tals trappa. Slipade den (ett jädrans jobb) sen målade vi med en luktfri färg. Det funkade ej. Vi målade över med en täckande vi lckfärg. SUERFINT. Får många possitiva ord om den.

• Mollymajs

Vi har målat vår furutrappa vit med blank golvfärg Då slipper man lägga lack på. Vi har inte gjort ett jätte bra underjobb så om kollar jätte noga ka nman se lita hack och så i den men den är 100000 gånger finare nu en sen. Visst det tog tid o va jobbigt men klart värt varenda minut. Vi ska äve nsätta på svart/grå trappstegs mattor fån jotex för att skydda stegen lite och att den ska va mindre hal.

• Frezalo

Finns både bets och färg som man kan måla på lackade ytor med utan att slipa. Håller på att måla våran trapp nu. Ett jäkla jobb, men snyggt blir det! Grundade 2 ggr med en billig skitfärg från Biltema (den ska vara halvblank, men det såg ut som att någon hade kalkat trappen...). Köpte sen en dyr färg på Colorama och målade sista lagret med den. Jättesnyggt!

Svar på tråden måla furutrappa?