• Mamsie

Överklaga Försäkringskassans beslut till Länsrätten. Tips, råd och peppning!

Hej!
    Jag sitter och måste skicka in min överklagan till länsrätten idag!

Jag har 50% icke tidsbegränsad sjukersättning (fd förtidspension), och jag fick i december avslag på 50% tidsbegränsad sjukersättning (fd sjukbidrag).
    Den första halvan har jag haft sedan 1998 och den andra från 2000.

Kuratorn på vårdcentralen tycker det räcker med en standardformulering av typen
    rattsskydd.hso.se/start.asp eller www.funkaportalen.se/Guide/Stod-service/Overklaga-beslut/Sa-har-skriver-du-en-overklagan/  , men jag har fått tipset att skriva lite mer personligt men ändå ha med formalia. Jag misstänker att kuratorn har väldigt begränsad erfarenhet av såna här ärenden.

Det där "Jag hemställer om muntlig förhandling",
    vad är det för fördelar och nackdelar med att närvara och prata om sitt ärende i domstolen?

Hur lång tid tar ärendena? Kan man ev gå vidare, och behöver man advokat? Kan man kräva att FK gör en medicinsk utredning på nåt ställe? Massor av frågor...

Är det någon som har erfarenhet eller tips om hur det går till när man överklagar försäkringskassans beslut till länsrätten?
    Hjälp i så fall mig och många andra genom att svara i tråden!
    Arbetsoförmögen eller lat?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-12 13:56
    Nu har jag lämnat in det! Det känns konstigt... skräckblandad lättnad, typ.
    Tack alla ni som hjälpt mig. Hoppas jag kan hjälpa någon annan i min tur
  • Svar på tråden Överklaga Försäkringskassans beslut till Länsrätten. Tips, råd och peppning!
  • Vitvå

Hej...
    Jag mailade dig angående det där med muntlig förhandling, lite av vad jag själv tycker i alla fall.

Vad jag har förstått så behöver man inte någon advokat och det ska heller inte kosta något att överklaga.

För mig skulle det ju gjorts en utredning när jag fick aktivitetsersättning men ingen gjordes (som jag tog upp i överklagan) och de viftade bara bort det..
    Men jag antar att du kan prata med handläggaren och förklara att du vill ha en sån utredning gjord...det borde ju liksom ligga i deras intresse också tycker man.

• Vitvå

Glömde en sak!
    Du kan kan ju överklaga vidare till kammarrätten, regeringsrätten och till europadomstolen (tror jag att det heter).

• barnsäng

Du skriver bara en kortfattad text om att du överklagar FK's beslut.

Sen bör din läkare komplettera med ytterligare intyg men säg till honom (vilket han redan vet) att intyget måste vara mycket mer detaljerat än ett vanligt intyg till FK. Det måste till något nytt hos länsrätten. Läkaren måste i detalj beskriva vilken/vilka sjukdomar det gäller och hur dessa påverkar just dig för att du ska vara 100% arbetsoförmögen.

• barnsäng

Du kanske kan ringa kassan och begära en försäkringsmedicinsk utredning? Men har dom tagit ett beslut så är dom säkert inte villiga att stå för det kalaset vilket är ganska dyrt. Men då borde du kunna begära det hos länsrätten.

Tyvärr är det så att även om FMU kommer fram till att du har noll arbetsförmåga så kan FK ändå ta ett helt eget beslut.

Försök att ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan alla regler gällande detta.

• Mamsie

Vitvå, jag kollar mailen!

Jag har bett försäkringskassan att göra en utredning, och sagt att jag är villig att göra vilka utredningar eller test som helst!
    Men handläggaren svarade att det är arbetsförmedlingen som ska testa vad jag kan jobba med

Den psykiatrikerkonsulten som skrivit mitt kompletterande intyg ifrågasätter också att inte FK gör en ordentligt utredning om de nu är osäkra på min arbetsförmåga. Den ena försäkringsläkaren bedömer nämligen 50% och en annan 25%. Sen bedömer dom att jag kan jobba 100% !!!

Undrar om de inte gör utredningar längre pga de kostar så mycket att göra?
    Om det är billigare att kasta ut folk och se om dom bluffade eller inte..??

Äntligen! Nu har vi flyttat in i vårt nybyggda fina hem *njuter*
  • Mamsie
    barnsäng,
    så man kan begära i sin överklagan att det görs en försäkringsmedicinsk utredning?

*skriver och skriver*

Såhär?
    Jag vill genomgå en försäkringsmedicinsk utredning, vilket jag även talat om för försäkringskassan.

Det ska ligga i deras brevlåda i morrn bitti... *pust å stånk*
    Äntligen! Nu har vi flyttat in i vårt nybyggda fina hem *njuter*
  • barnsäng

Ja man blir ju vansinnig när det går till på det här sättet.

Nu försöker FK skjuta undan "problemen" på AF. Som helt arbetsoförmögen så kan du ju inte ens gå till AF så det slutar av med att allt hänger på just dig.

Från den dagen som beslutet gäller så måste du ju registrera dig på AF och följa de jobbanvisningar som de erbjuder för annars förlorar du din SGI.

Om man går till AF och förklarar att man inte klarar att arbeta så säger AF att man inte får vara inskriven då.

OK, du tvingar dig till ett möte med gråten i halsen men klarar inte av det. Så du sjukskriver dig ånyo. Detta hamnar hos en ny handläggare för det är ett nytt ärende.

Då är det så att det nya sjukintyget ska bedömas i förhållande till arbetsmarknaden. Ja eftersom du hann med ett halvt möte så räknas du som arbetsförmögen. SJUUUKT!!!!

Sen finns det ju socialbidrag men så vitt jag vet så är man berättigad socialbidrag om man parallellt med det står till arbetsmarknadens förfogande. Och hur skulle det gå till för de som inte kan arbeta på grund av sjukdom och heller inte får någon sjukersättning?

Vårt system har spårat ur totalt!!!

• barnsäng

Begäran om omprövning av beslut fattat den 18 januari 2008 gällande
    Namn
    Personnummer
    Adress

Ärendenr: xxxxxxxxxx_2008-xxxxxx
    Saken: Sjukpenning

Med anledning av att min behandlande läkare, dr xxxxxxxxxx, har bedömt mig helt arbetsoförmögen på grund av sjukdom begär jag att ni omprövar ert beslut och beviljar mig full sjukpenning.

underskrift

• barnsäng

Ja precis eller om det är SLU du ska begära. (Särskilt läkarutlåtande)

Ditt brev lämnar du ju på kassan först så har dom ytterligare en chans till på sig att ändra sitt beslut. Då lär dom se att du vill ha en utredning.

Kolla medicinska utredningar på nätet. Jag vet inte vilken av dom som är passande för just dig

• Mamsie
    barnsäng,
    ahah, okih, då skriver jag:
    "Jag vill genomgå en utredning för att se vilken arbetsförmåga jag har, vilket jag även talat om för försäkringskassan. De svarade att det är Arbetsförmedlingen som ska testa vad jag kan jobba med. "

Nu ska jag vila en timme innan familjen kommer hem, sen ska jag skriva ut min överklagan och lämna den i FK-s brevlåda ikväll...

*funderar på om jag ska börja bita på naglarna eller låta bli*

Tack snälla söta underbara ni! *kram*
    Kämpar mot Förkränkningskassan... Behöver chokladpåfyllning
Svar på tråden Överklaga Försäkringskassans beslut till Länsrätten. Tips, råd och peppning!