• Madida

Tapetsera garderobsdörrar..

Jag funderar på att tapetsera några garderobsdörrar med världens finaste tapet
    Nu undrar jag...eftersom jag bor i hyresrätt så måste jag kunna återställa det sen när jag flyttar..är det svårt att riva tapet från dörrarna sen? De måste ju se ut som innan jag tapetserade dom. Någon som vet?

• Svar på tråden Tapetsera garderobsdörrar..
  • J Ba

ja du, de var en bra fråga. hur ser garderobsdörrarna ut? är det målade och typ lackade? så att du kommer att få både lacka om och måla om vid flytt?

för annars borde det ju vara som att riva ned en tapet från väggen. med efter arbete naturligtvis om det ska vara lika som innan.

• J Ba

annars kan du ju gå till en hobby butik eller likande och fråga:

lycka till!

• Madida

Hmm...det är vanliga vita garderobsdörrar Mer vet jag inte...

• biaw

hej!

det är ganska besvärligt att återställa garderobsdörrarna.
    är det riktiga trädörrar är det lite enklare eftersom man kan man slipa ned dem, men är det vanliga dörrar typ fanerade så är det knepigt..

• Madida

Så synd. Trodde det skulle vara enkelt...

Vill juh inte att det ska kosta skjortan sen när jag flyttar därifrån...

• haberg

det brukar gå att bara blöta upp tapeten för att få den att lossna! har gjort det, ställde dörrarna i badkaret o tog en blöt svamp. Gick rätt fort o syntes inte ett spår efteråt.

Tapetserade en dörr i en gammal lgh, hyresvärden sa inget om det vid flytt, den var ju finare så liksom !

• 061104

Man får INTE tapetsera dörrar i hyresrätter. Iaf inte där jag bodde förut. Det är krångligt att få bort det sen.

• Madida

Pratade med en målare idag. Hon sa att om jag bara använder normalt tapetklister så blir det inga problem att ta bort det sen..

• 061104

Ah okej, min kompis är målare & han säger tvärtom.
    Förstör dörrarna. & sen är det inget man brukar få göra!

Madida skrev 2008-02-11 22:39:32 följande:
    Pratade med en målare idag. Hon sa att om jag bara använder normalt tapetklister så blir det inga problem att ta bort det sen..
  • Saris2

Ett tips är att klä de i tyg! Det har jag gjort på flera av våra garderober, blir väldigt bra!
    Fäst med häftpistol på insidan. Lätt att ta bort och byta ut...jag har redan bytat på några

• Madida

061104: Fast vadå "inte får göra"?! Om jag återställer det i samma skick som det var när jag flyttade in så behöver de knappast bry sig..Eller?

Saris2: Mycket bra tips. Men nu är det så att jag har en tapet som jag blivit förälskad i och vill använda mig utav

• versan

Vi flyttade in i en trea för några år sedan där det var uppsatt tapet på dörrarna.
    Jag rev ner bort så mycket jag kunde av tapeten.
    Och blötte resten av tapeten med varmt vatten lätt det suga in i pappret och sedan var det bara ta en frottehanduk med varmt vatten & vim skurmedel och torka/gnugga bort resterna av limmet.
    Superlätt att få bort.
    Men det behövdes en hel del gnuggning.
    Sen var våra dörrar sprutlackade (glansiga)
    Är dom handmålade under så är risken stor att färg följer med.

• 061104

Jag har för mig att det var ngt emd brandrisken. Men varför inte bara fråga din hyresvård innan du gör ngt?

Madida skrev 2008-02-12 17:04:19 följande:
    061104: Fast vadå "inte får göra"?! Om jag återställer det i samma skick som det var när jag flyttade in så behöver de knappast bry sig..Eller? Saris2: Mycket bra tips. Men nu är det så att jag har en tapet som jag blivit förälskad i och vill använda mig utav
  • Madida

versan: Aha, lät juh väldigt bra! Tack för ditt svar.

061104: Brandrisken? Låter otroligt märkligt, det måste du hålla med om?! Man har ju tapet på väggarna..
    Kommer antagligen inte fråga om jag får tapetsera en garderobsdörr..

• jozelyn

Nu kommer jag flera år efter här, men jag måste bara få fråga - Gjorde du det? Tapetserade du garderobsdörrarna o gick det att få bort?
    Har hamnat i samma tankebanor här... :)

• stormfågel

Min erfarnhet är att det är jättlätt att få bort tapet från välmålade/glansiga dörrar.
    Vi hade tapet på massor av ställen där vi inte vill ha det (sidan av köksskåp och tapetdörrar) där vi inte vill ha det.

Jag blötte bara ordentligt med såpavatten och gnuggade bort det mesta. Använde spackelspade för att få upp kanterna på vissa ställen. Väldigt enkelt! 

Svar på tråden Tapetsera garderobsdörrar..