• tobiq

Magkatarr och gravid?

Hej!
    Ni som haft magkatarr innan graviditet, kände ni av den mera efter att ni blivit gravida? Jag tycker att min har blivit värre, är i vecka 10+6. Fast jag vet inte om det beror på att jag äter annorlunda nu än innan, till exempel dricker jag mkt juice och äter betydligt mer frukt än vanligt vilket inte är någon höjdare för katarren.
    Maggropssmärtor kan väl inte ha något med bebis att göra?:S

Tack på förhand!

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Magkatarr och gravid?
  • Maja 79

Till en början blev jag mycket sämre när jag blev gravid..
    Jag fick Lanzo utav mvc-läkaren, det hjälpte otroligt!
    Jag hade problem med att jag kräktes väldigt mycket, kartarren drev på kräkningarna och kräkningarna drev på kartarren..
    Kan fortf (v35) inte dricka jouice..

Väntar och längtar...
  • Nennis1

Mitt onda har blivit mycket värre sedan jag blev gravid. Säkerligen hjälper inte ens diet till något vidare heller =) Jag träffade en läkare förra veckan och hon skrev ut Lanzo åt mig på en gågn och gav mig lite tips. Boka tid med din doktor, det är onödigt att gå runt och lida i onödan...

Lycka till!

• tobiq
    Rhu skrev 2008-02-11 13:47:37 följande:
    Till en början blev jag mycket sämre när jag blev gravid..Jag fick Lanzo utav mvc-läkaren, det hjälpte otroligt!Jag hade problem med att jag kräktes väldigt mycket, kartarren drev på kräkningarna och kräkningarna drev på kartarren..Kan fortf (v35) inte dricka jouice..
    Tack för svaret!
    Usch det låter som att din är rejäl... hoppas att jag slipper det! Än så länge är katarren inte jättefarlig, det är mer att jag har ont oftare än innan, kan inte dricka kolsyrat heller helt plötsligt trots att jag har hällt i mig cola som en tok genom alla år...
    Lyckligare än någonsin!
  • tobiq
    Nennis1 skrev 2008-02-11 13:48:21 följande:
    Mitt onda har blivit mycket värre sedan jag blev gravid. Säkerligen hjälper inte ens diet till något vidare heller =) Jag träffade en läkare förra veckan och hon skrev ut Lanzo åt mig på en gågn och gav mig lite tips. Boka tid med din doktor, det är onödigt att gå runt och lida i onödan...Lycka till!
    Det verkar som om det här Lanzo är bra, ska se till att få det om det inte blir bättre. Blev din sämre tidigt i grav. också?
    Lyckligare än någonsin!
  • Lynn84

Jag hade mycket problem med magkatarr de första 4 månaderna. Har fått äta Omeprazol varje dag. Nu har det varit lugnt ett tag. Det har mest yttrat sig som illamående.

Visst kan maten bidraga till att katarren drar igång. Jag äter inte heller som innan. Min mage klarar inte av fibrer så jag äter ljusare bröd nu även om jag försöker hålla mig till allt annat än sirapsbröd.....(fast, alla frallor på helgen är ju rätt ljusa )

Dricker också mkt juice och äter frukter, helst apelsin. Magen skrek rakt ut ett tag!

En del får mer besvär med graviditeten och en del mindre.

Hoppas det lägger sig snart och prata med din BM om det.

• tobiq
    Lynn84 skrev 2008-02-11 13:54:20 följande:
    Jag hade mycket problem med magkatarr de första 4 månaderna. Har fått äta Omeprazol varje dag. Nu har det varit lugnt ett tag. Det har mest yttrat sig som illamående. Visst kan maten bidraga till att katarren drar igång. Jag äter inte heller som innan. Min mage klarar inte av fibrer så jag äter ljusare bröd nu även om jag försöker hålla mig till allt annat än sirapsbröd.....(fast, alla frallor på helgen är ju rätt ljusa )Dricker också mkt juice och äter frukter, helst apelsin. Magen skrek rakt ut ett tag!En del får mer besvär med graviditeten och en del mindre. Hoppas det lägger sig snart och prata med din BM om det.
    Tack för svaret, hoppas att din värk också håller sig borta!
    Lyckligare än någonsin!
  • Nennis1
    tobiq skrev 2008-02-11 13:52:08 följande:
    Det verkar som om det här Lanzo är bra, ska se till att få det om det inte blir bättre. Blev din sämre tidigt i grav. också?
    Ja nästan på en gång =(, men jag håller tummarna att det ger med sig en hel del när graviditeten är över. Jag vägrar att göra en gastroskopi en gång till, två gånger räcker. Jag har ett bråck i övre magmunnen och det enda som botar är operation, tabletterna lindrar symtomen. Hoppas att du blir bättre snart!
  • Maja 79

Lanzo fungerade jättebra för mig..
    Men jag var/är ganska extrem i min kartarr eftersom jag kräktes så mycket och så länge..
    Kräktes endel innan jag blev gravid också..

Ett tag levde jag på näringsersättning..

Väntar och längtar...
  • jenni112

hejsan.
    jag har haft magkatarr hela min barndom/ungdom å det brukar vara ganska så kämpigt...sen när jag blev gravid så hade jag inte problem med katarren men en väldans massa sura uppstötningar hade jag å tyckte det bara blev värre å värre...fast då åt jag min katarr medecin ändå bara för att jag visste att den skulle komma om jag inte gjorde något åt dom sura uppstötningarna...sen i vecka 37 bröt min magkatarr ut ordentligt...låg hemma å det blev bara värre å värre,så på natten åkte vi till förlossningen för att verkligen kolla att allt var oki...å dom lyssnade på bebisen å mätte våra hjärtljud...dom sa att allt var precis som det skulle å sa att det var magkatarr å skickade hem mig...å så skrev dom ut medecin åt mig(andapsin)...sen så började det avta å jag mådde bättre å en vecka senare(v38) fick jag åka in å föda vår dotter...så jag tror att det jag hade på slutet inte riktigt var magkatarr eller så blev det något med min kropp innan förlossningen så det blev värre.....vet inte riktigt...e ingen som har kunnat förklara det...

• tobiq
    jenni112 skrev 2008-02-11 14:45:51 följande:
    hejsan.jag har haft magkatarr hela min barndom/ungdom å det brukar vara ganska så kämpigt...sen när jag blev gravid så hade jag inte problem med katarren men en väldans massa sura uppstötningar hade jag å tyckte det bara blev värre å värre...fast då åt jag min katarr medecin ändå bara för att jag visste att den skulle komma om jag inte gjorde något åt dom sura uppstötningarna...sen i vecka 37 bröt min magkatarr ut ordentligt...låg hemma å det blev bara värre å värre,så på natten åkte vi till förlossningen för att verkligen kolla att allt var oki...å dom lyssnade på bebisen å mätte våra hjärtljud...dom sa att allt var precis som det skulle å sa att det var magkatarr å skickade hem mig...å så skrev dom ut medecin åt mig(andapsin)...sen så började det avta å jag mådde bättre å en vecka senare(v38) fick jag åka in å föda vår dotter...så jag tror att det jag hade på slutet inte riktigt var magkatarr eller så blev det något med min kropp innan förlossningen så det blev värre.....vet inte riktigt...e ingen som har kunnat förklara det...
    Tur att allt gick bra och att det "bara" var katarren som spökade!:)
    Lyckligare än någonsin!
  • LenaGullan

Jag blev väldigt dålig i början med min magkatarr, eftersom jag kräktes så mycket och inte riktigt kunde äta som vanligt. Men jag fick tabletter mot illamående och när jag kunde äta som vanligt igen och tog Gaviscon och novalukol mot magen så blev jag jättebra. Har inte känt av magkatarren sen dess.

Svar på tråden Magkatarr och gravid?