• Aisha

Färga håret, till "glashår"?

Nu har jag en liten fråga till allesammans där ute!

Om jag färgar håret har färgen en tendens att "rinna ur" mer och mer efter varje tvätt, trots att det är en permanent färg.

T ex om jag färgar håret svart slutar det med att det är mörkbrunt några månader senare...

Jag har så kallat "glashår", d vs att jag har så fint kvalité på mitt hår att färgen helt enkelt inte rinner ur!

Jag har hört att man kan blanda hårfärgen på ett speciellt sätt, eller göra något med håret, för att få färgen att stanna kvar permanent istället för att bli en "toning" :-P

Någon som vet?

Kraaam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-11 13:43
    HELT ENKELT RINNER UR - ska det stå ursäkta...

• Svar på tråden Färga håret, till "glashår"?
  • Soya

Mina systrar har samma problem (fast för dem försvinner färgen ännu snabbare). Enligt min frisör ska det gå att färga "glashår" om man först förbehandlar det så att fjällen på hårstråt "ställer sig". Om jag förstod henne rätt...

Men gå och prata med en frisör, de bör ju kunna detta...

Lycka till!

• seafree

Jag har samma problem, men bara när jag färgar håret med en färg som innehåller röda pigment! Jag har fått höra att det har med att håret är poröst!
    Men det funkar kanon om jag färgar det i bruna eller svarta toner.

Mirakel sker!
  • Millan83

åå vad coolt att höra att det finns fler med samma problem! jag har tjockt å jobbigt hår, men mina hårfärgningar "tvättas ur" och mattas av.. inte roligt. har färgat svart nu, men det är lika illa.. =(

• Minna07

Trodde allas färgningar tvättas ur/rinner av. Jag var nästan svart i sommras och är nu mörkbrun. Har hört samma från alla jag pratat med.

• Millan83

de kan väl solblekas å mattas lite kan tänka, men det är ju en färgning som ska växa ut..

• Miss Emelie

Min frisör sa att toningar fäster bättre på såna här hår än färgningar....och att man måste göra det några gångar. Annars kan ni testa hennafärgning!!

• Miss Emelie
    seafree skrev 2008-02-11 13:46:05 följande:
    Jag har samma problem, men bara när jag färgar håret med en färg som innehåller röda pigment! Jag har fått höra att det har med att håret är poröst! Men det funkar kanon om jag färgar det i bruna eller svarta toner.
    Om man skall ha röda toner, måste man görqa lite förbeedelser såsom börja använda schampo eller inpackning som färgar håret...för att göra en bas!
  • Aisha

Miss Emelie skrev 2008-02-11 13:53:54 följande:

Min frisör sa att toningar fäster bättre på såna här hår än färgningar....och att man måste göra det några gångar. Annars kan ni testa hennafärgning!!
    Ja, sant. Jag har färgat med henna nu (av andra anledningar dock) och det har fungerat mycket bättre. Hitills.

• Gakka

Färg mattas ju alltid av eftersom, även om det är permanent färg... Några månader är j normal hållbarhet, med tanke på att du förmodligen tvättar håret, kanske fönar och använder lite produkter... Antar att du är ute i solen ibland också!
    Glashår som färgen bara rinner ur pratar man om när det inte håller ens i typ två veckor...

• Aisha
    snille2 skrev 2008-02-12 15:41:46 följande:
    Färg mattas ju alltid av eftersom, även om det är permanent färg... Några månader är j normal hållbarhet, med tanke på att du förmodligen tvättar håret, kanske fönar och använder lite produkter... Antar att du är ute i solen ibland också! Glashår som färgen bara rinner ur pratar man om när det inte håller ens i typ två veckor...
    Tja, nä mitt hår är faktiskt inte ute i solen direkt eftersom jag är muslim och har på mig slöja men några ggr under sommaren ser ändå håret ljuset när man solar i trädgården/ på balkongen. Men som sagt inte så mycket att håret skulle blekas pg a det, förstår du/ni?

Vet ej hur jag ska gå till väga nästa gång jag kanske vill färga mitt hår eftersom det är samma visa om och om igen! Verkar vara så i alla fall...

Kram till alla
  • Aisha
    Millan83 skrev 2008-02-11 13:48:53 följande:
    åå vad coolt att höra att det finns fler med samma problem! jag har tjockt å jobbigt hår, men mina hårfärgningar "tvättas ur" och mattas av.. inte roligt. har färgat svart nu, men det är lika illa.. =(
    Haha, ja, jätte"coolt", jag blir så besviken på det här!
Svar på tråden Färga håret, till "glashår"?