• Anonym ((frågvis))

Gravid som polis

Hej! Jag undrar om det finns någon här som jobbat som polis under sin graviditet. Jag har nämligen ett par frågor som jag skulle behöva få svar på men vet inte vart jag ska vända mig.

* Hur länge får man jobba på ingripandeverksamheten? Är det upp till mig själv?

* Om man blir gravid under aspiranttjänstgöringen, innebär det ett hinder för att bli godkänd och få tjänst? Förlängd aspirant?

Hoppas det finns någon som kan svara mig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gravid som polis
  • Anonym (yayah)

Anonym ((frågvis)) skrev 2008-02-11 15:20:05 följande:

Hej! Jag undrar om det finns någon här som jobbat som polis under sin graviditet. Jag har nämligen ett par frågor som jag skulle behöva få svar på men vet inte vart jag ska vända mig. * Hur länge får man jobba på ingripandeverksamheten? Är det upp till mig själv? * Om man blir gravid under aspiranttjänstgöringen, innebär det ett hinder för att bli godkänd och få tjänst? Förlängd aspirant?Hoppas det finns någon som kan svara mig.Tack på förhand!
    Jag är inte helt säker, men tror att du blir förflyttad efter antalet veckor, kommer dock inte ihåg hur många... och får då jobba inne, fast längre tid (40timmarsvecka) då du trots att du inte jobbar OB får behålla ditt Ob tillägg... Om du blir gravid under aspiranten, blir det nog bara förlängd aspirant..
    Är du aspirant nu elr?
  • Anonym (läst)

Jag läste i en gravidtidning några månader sedan om olika jobb och graviditeter. En gravid polis blir nästan genast förflyttad till kontorsjobb graviditeten ut.

• Anonym (Polis)

Man är ute så länge man vill, men de flesta brukar gå in från yttre tjänst innan magen börjar synas. En del går in mkt tidigt medan andra drar sig för att de inte vill berätta för tidigt i graviditeten.

De flesta blir då placerade att utreda och får sitta på krim under den tiden tills de går på mammaledighet. HAr man hunnit jobba i yttre tjänst får man behålla de timmarna samt OB:t. Man går inte upp i timmar som ngn skrev här.

Detta har även behandlats i rätten precis där ngr kvinnliga poliser fick rätt i detta.

Om du hinner göra klart aspiranten delar som rör yttre tjänst innan du känner att du vill gå in så blir du godkänd. Dvs gör du närpolisverksamheten, rycket, trafiken och krim så blir du godkänd

Skulle du bli/va gravid och inte kan göra aspirnaten i yttre så får du göra uppehåll och göra klart utbildningen sen istället. Inga konstigheter.

• Anonym ((frågvis))

Tack anonym polis för dina svar!

• Anonym ((frågvis))

Du anonyma polis eller nån annan som vet. Om jag blir gravid under aspiranten och inte har gjort min tid på yttre så verkar det som att jag får förlängd aspirant. Men då blir ju denna väldigt mycket förlängd eftersom jag inte kan jobba yttre det närmsta året i alla fall?! Innebär det även att jag får föräldrapenning på aspirantlönen? Dvs på de 15 tusen?

Många frågor men inte riktigt läge att fråga på arbetsplatsen redan nu.

tack!

Svar på tråden Gravid som polis