Söker recept på champinionsås
Är det någon som har något recept på champinionsås? Läste att det skuille vara gott till ris och kassler.
Är det någon som har något recept på champinionsås? Läste att det skuille vara gott till ris och kassler.
Champinjonsås
400 gram Champinjoner
3 msk vetemjöl
3 msk smör
4 dl vätska (sky, buljong)
2 dl grädde
0,5 tsk salt (efter smak)
1 krm svartpeppar efter smak
Bryn champinjonerna lätt.
Smölt smöret och tillsätt mjölet, rör om och låt koka ihop, tillsätt buljongen lite itaget under omrörelse.
Tillsätt grädden, salta och peppra efter smak. Låt såsen sjuda i några minuter, tillsätt champinjonerna och låt koka någon minut till.
fräs valfri svamp i lite smör.. salta o peppra lätt
antingen spär du med mjölk eller grädde och reder av såsen med redningsmjöl el maizena.
eller så siktar du över lite mjöl på svampen tunt och spär sedan försiktigt under omrörning med mjölk el grädde tills du har lagom såskoncistens.
Smaka där efter av med salt o peppar och ev färja lite med kinasoya eller färgninssoya.
lycka till o smaklig spis
eller så kan man sju köpa Keldas svampsås och bara värma. Om man vill lyxa till det lite så kan man ju ha i lite "riktig" svamp.
Vad snällt, tackar!!
Jag fräser lite finhackad gul lök o champinjoner i lite fett. Häller på lagalätt o lite mjölk. Smular ner en svampbuljong o peppar lite. Häller i redning o lite soya o låter koka ihop.
Fördelen med att göra "egen" sås är att man gör så mycket sås man vill.
Man behöver inte snåla.
Den kostar nästan ingenting,förutom svampen och mjölken.
Den har heller inga tillsatser som konstiga fetter eller konserveringsmedel.
Oftast är den inte lika fet heller.
En keldasås räcker knappast till en hel familj!
jag brukar hälla soya på mina champinjoner och fräsa i smör, sen häller jag på lite mjöl och fräser för att tillslut hälla i grädde.
Jättegott, alla som äter den gillar den..Får jättefin färg av soyan dessutom
Just det smaka av med salt o peppar, tänk på att soya är salt..