• spiritsinlove

Om en bebis ska bära båda föräldrarnas efternamn, räknas bara ett som officiellt efternamn nuförtiden?

Har för mig att man inte får ha två efternamn längre? Om föräldrarna vill att deras barn ska ha bådas efternamn, så räknas det ena som mellannamn. Stämmer det?

Då undrar jag - hur blir det i praktiken? Kommer bara det ena efternamnet "räknas"? Alltså - om en bebis har en mor som heter X i efternamn och en far som heter Z i efternamn, och de vill att han/hon ska bära båda namnen...kommer bara ett av namnen räknas som efternamn i officiella sammanhang? Jag menar...ingen säger ju mitt mellannamn (ett vanligt flicknamn) vid upprop i skolan eller liknande..
    Kommer bara ett av efternamnen "räknas"? 
    - alla stavfel är medvetna -
  • Svar på tråden Om en bebis ska bära båda föräldrarnas efternamn, räknas bara ett som officiellt efternamn nuförtiden?
  • drömhus

Vad jag vet så kan bara det sista efternamnet ärvas till barnbarnen. Men båda står väl med i folkbokföringen, men det förstnämnda efternamnet är som du skriver ett mellannamn.

• Nimsy

dottern vår har bådas efternamn.. sambons i mitten.. o står så på hennes post o alla papper osv.. mer vet jag inte =)

• Kazeer

När jag gifte mig tog jag min mans efternamn och mitt eget efternamn blev mitt mellannamn. Vid upprop på t ex universitet har jag alltid ropats upp med "mellannamn efternamn, förnamn". Så jag tror inte att det blir några problem för ditt barn i skolan. Jag har haft många elever med "mellannamn efternamn" och ropar alltid upp dem med båda.

När du säger att ditt mellannamn är ett vanligt flicknamn, är det egentligen inte ett förnamn du menar då? Jag förstår inte riktigt hur du menar. Man kan ju ha flera förnamn varav ett är tilltalsnamnet...

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • spiritsinlove
    drömhus skrev 2008-02-11 16:46:57 följande:
    Vad jag vet så kan bara det sista efternamnet ärvas till barnbarnen. Men båda står väl med i folkbokföringen, men det förstnämnda efternamnet är som du skriver ett mellannamn.
    Mm..men tidigare har man ju använt sig av båda efternamnen vid alla officiella sammanhang, ofta med ett bindestreck emellan. Om ett av efternamnen ses som mellannamn nuförtiden; känns det ju som om att det kanske inte "räknas" eller används i samma utsträckning. Jag har ju nästan aldrig hört någon använda mitt mellannamn till exempel..
  • Kazeer

Bindestrecket får man egentligen inte använda men väldigt många gör det. När jag fyller i blanketter fyller jag alltid i både mitt mellannamn och mitt efternamn på raden för efternamn.

• spiritsinlove
    Kazeer skrev 2008-02-11 16:51:37 följande:
    När jag gifte mig tog jag min mans efternamn och mitt eget efternamn blev mitt mellannamn. Vid upprop på t ex universitet har jag alltid ropats upp med "mellannamn efternamn, förnamn". Så jag tror inte att det blir några problem för ditt barn i skolan. Jag har haft många elever med "mellannamn efternamn" och ropar alltid upp dem med båda.När du säger att ditt mellannamn är ett vanligt flicknamn, är det egentligen inte ett förnamn du menar då? Jag förstår inte riktigt hur du menar. Man kan ju ha flera förnamn varav ett är tilltalsnamnet...
    Jag har inga kids, bara undrar i största allmänhet då jag läste något om detta.
    Aha..ok, jo det kanske är så att mina två namn är förnamn, varav ett av dem är tilltalsnamn. Men vad betyder egentligen mellannamn då? För detta med att man bara får heta ett efternamn är väl ganska nytt?
  • nexie

Jag har 2 efternamn och ja det i mitten kallas mellannamn men det är bara det jag själv använder. om jag skriver mitt namn så skriver jag bara mellannamnet. Om jag får vanliga brev är det oftast bara det namnet med. Bara från myndigheter o dyl står alla namn med. (Alltså båda efternamnen)
    Så i längden blir det nog så att det man själv vill använda blir det som används mest...

• Loopington

Men VARFÖR vill man att ens barn ska ha två "efternamn"?? Det blir ju onödigt långt och, enligt min åsikt, jättelarvigt.

Och ja, man får bara ha ett efternamn.

• Kazeer

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Mellannamn

Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

(Citat från länken ovan)

I länken ovan kan man få mycket mer information om förnamn, mellannamn och efternamn.

• Kazeer

Vårt barn har bara vårt gemensamma efternamn. Och ett av hans förnamn är en referens till mitt flicknamn.

• 79Ninni

Alltså man kan ju ha hur många förnamn som helst, men bara ett av dem är tilltalsnamnet. När det gäller efternamn kan man ha ett mellannamn och ett efternamn. Det är det namnet som står sist som räknas som efternamn det som står först är mellannamn. Du kan alltså heta Anna Sofia Ellionor Maria Johansson Berglund för att ta ett exempel. Ett av "förnamnen" räknas då som tilltalsnamn, alltså det som används till vardags och Berglund räknas som efternamn medan Johansson är mellannamnet. I sammanhan där man ska fylla i blanketter, skriva in sig i tex skolor osv skriver man både mellannamnet och efternamnet, men till vardags presenterar man sig ju i regel med bara efternamnet.

• spiritsinlove
    Loopington skrev 2008-02-11 17:00:36 följande:
    Men VARFÖR vill man att ens barn ska ha två "efternamn"?? Det blir ju onödigt långt och, enligt min åsikt, jättelarvigt.Och ja, man får bara ha ett efternamn.
    Nu har jag visserligen inga barn än men OM jag någonsin gifter mig vill jag gärna behålla mitt efternamn. Får vi sedan barn, kanske det inte är så konstigt att vi vill att de ska heta bådas namn..Eller om vi inte gifter oss, kommer jag nog vilja att mina framtida barn även bär mitt namn.
    Hur är det "jättelarvigt"?
  • Helsingborg

Hej!

Min dotter har båda efternanamnen..Vare sif min sambos efter namn står som mellannamn och mitt som efternamn. Då Emilia,Jacquline Sjöberg/Lindell :)

• 79Ninni

Det är väldigt vanligt att den ena parten behåller sitt efternamn som mellannamn när man gifter sig, men det är då just ett mellannamn inte ett efternamn.

• spiritsinlove
    Helsingborg skrev 2008-02-11 17:05:35 följande:
    Hej!Min dotter har båda efternanamnen..Vare sif min sambos efter namn står som mellannamn och mitt som efternamn. Då Emilia,Jacquline Sjöberg/Lindell :)
    Fast hon har väl officiellt enbart ett efternamn då?
  • miss chilli

Våra barn har bådas namn. Båda namnen står på post och annat men det är bara det ena av dem som är efternamnet, det andra är mellannamnet. 2 Efternamn får man inte ha längre.

• Centurion

Jag tillhör dom som har två efternamn sen födseln. När vi nu gifte oss så fick jag veta att jag inte fick använda ett av mina efternamn som mellannamn utan då skulle det blivit både, dvs dubbelt mellannamn samt mitt nya efternamn.

Svar på tråden Om en bebis ska bära båda föräldrarnas efternamn, räknas bara ett som officiellt efternamn nuförtiden?