Svar på #5
Hej Ponkan!
Är det inte planerat är det ju inte så lätt nä... Men kanske inte är nån fara direkt i början av grav. Har du tid hos läkare snart?
Jag har bara ätit NSAID (diklofenak, orudis, salazopyrin, naproxen...) och trodde att man behövde sluta med dom långt innan man försökte oxå vilket jag förstod senare att det inte var nödvändigt... Blev ju inte bättre av att gå utan så länge. Min syster har en son på 1år o för henne tog det 3år att bli gravid, som tur var blev jag gravid på en gång när vi försökte! Ibland går det vägen!
Bechterew börjar oftast i bäckenlederna och ryggraden men kan börja i andra stora leder oxå o sprida sig till mindre leder. Men RA sitter ju ofta i mindre leder som händer och fötter men kan även komma i höfter, axlar, knän osv. Så är lite omvänt på nått sätt.
För mig började det 2002 med att jag fick ont på höger sida i bäckenet i leden där det ledar i hop med korsbenet. Varje steg jag tog gjorde det ont och sen har det blivit värre, hoppar från vänster till höger sida och har spridit sig till bröstkorg och skuldra m.m.
Hoppas på att hormonerna lindrar smärtan, så vi är mammor som bara mår prima under hela graviditeten! :)