• ponkan

nån mer som är gravid och har ledgångsreumatism??

hej

jag undrar om det finns nån mer som har ledgångreumatism och är gravid??

skulle vara både kul och skönt att kunna ventilera lite om hur det kan vara i vår situation..

jag ganska nyligen fått diagnosen och är jätterädd för vad som väntar mej....

• Svar på tråden nån mer som är gravid och har ledgångsreumatism??
  • Svea73

Hej,

Låter precis som mig. Fick diagnosen (troliga diagnosen) augusti 2007, har ätit medicin Plaqenil och cortison mer eller mindre sedan dess och är nu nyligen gravid i vecka 6. Har jätte oro över vad som kommer hända och har senaste dagarna börjat få ont i händerna igen, har i och för sig också minskat kortisonet som jag håller på att trappa ned. Hur känner du dig?

• ponkan
    Svar på #1
    hej

jag är också i vecka 6..=) men jätte rädd och orolig för vad som väntar...jag har fått en ny medicin som heter methotrexate som jag har tagit sen början av december och sen nåt som heter orudis...dessutom kan de ge rikigt hemska missbildningar...så psykiskt mår man kanske inte så bra...

jag har också jätte ont i händerna....men också i resten av kroppen för att inte nämna mina stackars fötter..

men annars känner jag inte av själva graviditeten..

hur är det själv då???

har du pratat med nån läkare eller barnmorska??
  • russinkaka
    Svar på #2
    Hej!
    Jag har Bechterew (reumatism i ryggraden, sedan 2001 och diagnos i januari 2006) och är i vecka 7. Vissa med bechterew blir tydligen bättre under graviditeten men vet inte hur det är med RA. Men vad har din läkare sagt om att äta methotrexate under graviditeten? Jag frågade min läkare för ett år sedan när vi började prata om att skaffa barn men hon var inte särkskillt villig att diskutera medicinering hon sa bara att man ska vara utan. Nu har jag bytt från reumatologen i mölndal till sahlgrenska och hoppas jag kan få bra hjälp där.

Jag har lite ömma bröst och mensvärk liknande smärtor annars mår jag fint förutom det reumatiska som kommer och går hur det vill.
  • ponkan
    russinkaka skrev 2008-02-12 20:12:26 följande:
    Svar på #2Hej!Jag har Bechterew (reumatism i ryggraden, sedan 2001 och diagnos i januari 2006) och är i vecka 7. Vissa med bechterew blir tydligen bättre under graviditeten men vet inte hur det är med RA. Men vad har din läkare sagt om att äta methotrexate under graviditeten? Jag frågade min läkare för ett år sedan när vi började prata om att skaffa barn men hon var inte särkskillt villig att diskutera medicinering hon sa bara att man ska vara utan. Nu har jag bytt från reumatologen i mölndal till sahlgrenska och hoppas jag kan få bra hjälp där.Jag har lite ömma bröst och mensvärk liknande smärtor annars mår jag fint förutom det reumatiska som kommer och går hur det vill.
    min läkare har juh sagt man inte ska ta dessa mediciner som jag har...och planerade man barn så skulle man säga till i för väg...men det här var vääääldigt oplanerat...fick en liten chock när grav testet visade positivt..jag trodde jag hade urinvägsinfektion..så vi får se vad läkaren har att säga..
    annars har jag bara lite ont "bebis"magen och så..

så du har reumatism i ryggen...hur yttrade det sig??? hur känns det?? vår sjukdom är en hel djungel...det finns så många sorter av den så det är inte klokt...reumatologerna på de större sjukhusen är väldigt bra det dom gör..och är väldigt kunniga om själva sjukdomen så du kommer säkert att få det jätte bra på sahlgrenska
  • russinkaka
    Svar på #5
    Hej Ponkan!

Är det inte planerat är det ju inte så lätt nä... Men kanske inte är nån fara direkt i början av grav. Har du tid hos läkare snart?

Jag har bara ätit NSAID (diklofenak, orudis, salazopyrin, naproxen...) och trodde att man behövde sluta med dom långt innan man försökte oxå vilket jag förstod senare att det inte var nödvändigt... Blev ju inte bättre av att gå utan så länge. Min syster har en son på 1år o för henne tog det 3år att bli gravid, som tur var blev jag gravid på en gång när vi försökte! Ibland går det vägen!

Bechterew börjar oftast i bäckenlederna och ryggraden men kan börja i andra stora leder oxå o sprida sig till mindre leder. Men RA sitter ju ofta i mindre leder som händer och fötter men kan även komma i höfter, axlar, knän osv. Så är lite omvänt på nått sätt.

För mig började det 2002 med att jag fick ont på höger sida i bäckenet i leden där det ledar i hop med korsbenet. Varje steg jag tog gjorde det ont och sen har det blivit värre, hoppar från vänster till höger sida och har spridit sig till bröstkorg och skuldra m.m.

Hoppas på att hormonerna lindrar smärtan, så vi är mammor som bara mår prima under hela graviditeten! :)
  • LittleMissN

Hej tjejer, jag har inte direkt samma som er, men jag har psoriasis på kroppen och i lederna, så jag vet hur ont det gör! :S

Mitt har varit vilande ett tag tills för några veckor sedan... Har haft väldigt ont i fingrarna och armbågarna... Svårt att klä mig och så...
    Hoppas verkligen det inte blir värre under graviditetens gång.. Vi får peppa varandra helt enkelt för det är inte alltid så lätt...

Känner mig också titt som tätt mörbultad i kroppen och därmed väldigt trött. Och graviditets tröttheten gör inte det hela lättare heller!

Men glädjs ändå ofantligt mycket åt det lilla pyret i magen!
    Grattis till er! Och Kram :)

• Svea73

Hej Alla,

Då är vi några stycken som är i liknande sits. Ponkan, du bör ta kontakt med läkare så snart som möjligt. Jag fick inte starta med Metax....just därför att vi ville försöka få ett barn till inom 1 år, jag förstod det som om just den medicinen är riktigt olämplig och de kompisar jag har som äter de, fick sluta i god tid innan de började försöka. Ta kontakt direkt!

Förstår att du har ont, jag fick ta värktabletter Voltaren, Diflonek etc varenda dag under en längre period för att orka röra mig. Sedan började Plaquenil att hjälpa (tror jag) och sedan hade jag bara problem med en handled där jag fick kortisonspruta och så äter jag kortisontabletter sedan november förra året. Är nu nera på log dos, men det känns lite i fingrarna.

Ha en bra dag allihop. Nu är det dax att jobba!

• ponkan

oj trodde aldrig att det skulle komma så många svar...

jag har läkartid nästa vecka...så vi få se vad dom har att säga....men jag hoppas att det ska gå bra...

känner ni andra också av väderskillnader???

• LittleMissN

Ooooja! Det är skit när det är väderomslag, känner av det med en gång, blir tung och öm i hela kroppen! :(

Inatt slår det om från plus till minus hos oss på västkusten.... Det känns redan kan jag ju säga + att jag inte kan sova.... :(

Lycka till tjejer, hoppas ni får en bra morgondag! :)

Kram

• Svea73

Väderomslag så klart, det är därför jag har haft så ont de senaste dagarna. Minus fyra på morgonen och plus 4 på kvällen i Stockholm också. Sover också urdåligt just nu. Men blev väckt av min underbare man som hade pallrat sig up 5.00 för att gå ner och göra frukost på sängen och kom upp med levande ljus, kort och en söt liten nalle som vår son valt ut på. En väldigt bra start, sedan glömde jag i och för sig allt annat, typ båda mobiltelefonerna, vigselringarna...tror jag har alla kläder på i vart fall.

Ha en bra dag alla,

Svar på tråden nån mer som är gravid och har ledgångsreumatism??