• Mamma till viljestark dotter

Kan inte koka makaroner...

Alltså, koka kan jag men aldrig i rätt mängd... Det blir alltid ENORMA mängder av både makaroner och spaghetti. Köper storpack så jag har aldrig nån dosering. Hur mycket makaroner behövs till 4 portioner? Och likadant med spaghetti.

Kryp in genom fönstret när ödet har stängt en dörr!
  • Svar på tråden Kan inte koka makaroner...
  • Legolina

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-02-11 16:53:40 följande:

Alltså, koka kan jag men aldrig i rätt mängd... Det blir alltid ENORMA mängder av både makaroner och spaghetti. Köper storpack så jag har aldrig nån dosering. Hur mycket makaroner behövs till 4 portioner? Och likadant med spaghetti.
    Jag har EXAKT samma problem Fast spagetti tar jag alltid för lite av - man kanske ska köpa en såndär måttstock med hål...
  • Miew

Jag är likadan så jag kan inte svara på det. Det äts rätt mycket mackaronilåda pga det...

Viggo & Grys mamma
  • mian7373

Jag är inte säker på vad jag brukar ta men räkna med ett par deciliter okokt pasta per vuxen och en deciliter per barn. Det borde inte ge helt fel mängd i alla fall.

• Trolla75

4 pers, om det är två vuxna o två barn så brukar jag koka upp ca 6-7½ dl makaroner, det beror kanske lite på hur mycket barnen äter...
    Men på makaroniförpackningen står det 10 dl till 4 pers.

♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna ♥ღ ¸.?°´¯)♫
  • Älskarbebisar

De beror väll på hur mkt man vill ha. Vi brukar typ ta 2 dl per person. Spelar ju ingen roll om de blir lite kvar..Bättre att de blir lite för mkt än för lite.

• Mamma till viljestark dotter

Jaha, va bra. Det är alltså inte bara jag som kokar för ett helt kompani Tips för att mäta spaghetti då?

Kryp in genom fönstret när ödet har stängt en dörr!
  • isisisis

Jag brukar beräkna ungefär 2 dl okokt till en vuxen,lite mindre till barnen.

• fimp

vi äter 1 och en halv deciliter var ( 2 vuxna , fullkornsmakaroner)

BF 27 maj 2008
Svar på tråden Kan inte koka makaroner...