• Eva X

Rökande grannar - hur farligt när bäbisen är född?

Hej,

är gravid i vecka 33 och börjar oroa mig för hur det ska bli när bäbisen är född. Det är nämligen så att våra grannar röker utomhus på innergården och att det läcker in i vår lägenhet via våra fönster. Vi har pratat med dem tidigare om det här problemet, men de flyttar inte på sig tillräckligt ändå. Vill absolut inte har rök i lägenheten när bäbisen har kommit. De blir bättre om vi stänger (även om det inte heller då är hundra procent rökfritt), men samtidigt måste ju små barn få frisk luft och vi måste ju vädra ibland. Funkar luftrenare för sånt här? Är så himla orolig för plötslig spädbarnsdöd och sånt som är relaterat till rökning. Hur farligt är det, tror ni, när det emellanåt läcker in lite rök in i vår lägenhet? Tilläggas bör att grannarna röker ganska ofta, natt som dag.

Vi försöker flytta, men har inte hittat något än.

• Svar på tråden Rökande grannar - hur farligt när bäbisen är född?
  • jannike85

Men röker de så de kommer in i bebisen rum?
    Hur mycket kommer det egentligen in?

Prata med grannarna igen och be dom röka längre bort för bebisen skull!

Klart det inte är kul med röklukt i lägenheten!

• Me o Mike

Tänk på alla dom som röker själva.. På 70-talet röktes det som satan under graviditet och i bilen när man körde och innomhus i hemmet.. psd var OVANLIG då me!
    Det är nog INGEN som helst fara för din bebis!!!

• jannike85
    MulleNuh skrev 2008-02-11 17:13:28 följande:
    Tänk på alla dom som röker själva.. På 70-talet röktes det som satan under graviditet och i bilen när man körde och innomhus i hemmet.. psd var OVANLIG då me!Det är nog INGEN som helst fara för din bebis!!!
    jag tänkte också på dom banorna, man får nog i sig värre gifter, som avgaser osv MEN
    jag skulle ändå var skit sur om jag fick grannens röklukt i MIN lägenhet.
  • Me o Mike

Jo jag me.. Inge kul att det luktar äckel i ens hem...

jannike85 skrev 2008-02-11 17:16:40 följande:
    jag tänkte också på dom banorna, man får nog i sig värre gifter, som avgaser osv MENjag skulle ändå var skit sur om jag fick grannens röklukt i MIN lägenhet.
  • buffybus

usch..det är så äckligt med rök inne i sitt hem...hade jag aldrig accepterat.. antingen får du ju be dem snällt att dem hittar ett annat ställe eller nått så ni inte får in det i lägenheten..eller så får du säga till hyresvärden om dem totalt vägrar...

men själva röken annars tror jag inte är så farlig...så som du beskriver det... eftersom det finns dem mammor som rökar med barnet i famnen och innomhus och inne i bilen o allt va dem gör...

Längtar efter dig bebis
  • tessmoe

Nä jag tror inte att du ska hänga upp dig på det heller, visst det är pytonäckligt men tänk på alla föräldrar som röker inomhus med sina barn och tyvärr även under graviditeten..+ om du tänker så kan du inte gå ut..alla avgaser o gifter som finns i luften o inte minst i våra kroppar..lite oren luft behövs nog för att vi inte ska bli kliniskt uppbyggda..de säger ju att de är vår extrema renlighet o undvikande av olika saker som framkallar våra allergier..nä jag tror du kan va lugn..din bebis kommer må bra..men som sagt de tar ju inte bort hur äckligt det är o störande att lukta på någon annans rlk när man inte själv röker..bläää

• Eva X

Tack för era lugnande ord! Huvudsaken är ju att det inte blir farligt för bäbis, även om det är äckligt och inte känns bra.

Jannike85: Ja, det kommer in i alla våra rum. Vi har bara fönster åt ett enda håll, och det är där utanför de hänger. Har ju försökt prata med dom men får väl fortsätta tjata. Om inte annat så kanske de fattar lite bättre när bäbisen väl är här. Det kommer in puffar med färsk rök ganska ofta, eftersom de är två stycken som röker varannan timme ungefär (även på natten, fattar inte när dom sover...).

Tror ni en luftrenare för några tusenlappar skulle funka?

• Anna i Hult

Tror nog tyvärr inte att luftrenare funkar . Igen fara för er bebis alls, men trist med lukten!
    ps. De vaknar nog och går upp mitt i natten för att röka. INTE nyttigt alls, de blir nog inte långlivade! Ds

• KnittedKharpern

I read that second hand smoke reacts the same to the baby as if the mother smoked the cigarette, so it is dangerous and you should be careful.

• Fredrika2007

Eva X skrev 2008-02-12 11:34:01 följande:

Tack för era lugnande ord! Huvudsaken är ju att det inte blir farligt för bäbis, även om det är äckligt och inte känns bra.Jannike85: Ja, det kommer in i alla våra rum. Vi har bara fönster åt ett enda håll, och det är där utanför de hänger. Har ju försökt prata med dom men får väl fortsätta tjata. Om inte annat så kanske de fattar lite bättre när bäbisen väl är här. Det kommer in puffar med färsk rök ganska ofta, eftersom de är två stycken som röker varannan timme ungefär (även på natten, fattar inte när dom sover...).Tror ni en luftrenare för några tusenlappar skulle funka?
    Men allvarligt..inte ska ni behöva köpa en luftrenare för att era grannar är idioter som inte respekterar er önskan och kan flytta sig lite längre ifrån ert fönster??! Säg till dem på skarpen, det är inte fräscht att få in rök hemma. Prata med hyresvärden annars.

Vad gäller er bebis så kan man inte skydda dem från allt, även om man gärna vill. Nej, röken som kommer in hos er är knappast nån fara för erat barns liv. oroa dig inte så mycket.
  • oOrosamarängerOo

Jadu, kan ju inte hindra folk från att röka utomhus på en innegård men kan ju kanske be dem lite trevligt om de inte kan stå lite längre bort än under erat fönster? Antar att de är utanför ert fönster de står ioch med att det kommer in i er lägenhet?
    Annars får du väl dra igen när de står och röker och vädra när de gått in.

♥ ♥ ♥ liten tjej i magen ♥ ♥ ♥
Svar på tråden Rökande grannar - hur farligt när bäbisen är född?