• Sofias bebbe

Föräldrar i Luxemburg!!!

Hej! Jag, min man och vår lille son Elliot (född 080108) är på väg och ska flytta ner till Luxemburg i april. Anledningen är att min man ska börja jobba där. Själv kommer jag att vara mammaledig från min tjänst i Sverige tillsvidare. Det vore kul att komma i kontakt med andra föräldrar som bor i Luxemburg. Känns som att man har en miljon frågor... Hör gärna av er!!

• Svar på tråden Föräldrar i Luxemburg!!!
  • Hëllef

Hej! Jag bor i Luxemburg sedan november 2006 och har en dotter som är 6 månader. Jag flyttade hit av samma anledning som du men fick jobb efter bara tre veckor och hann jobba några månader innan dottern kom till världen. Om du har några frågor är det bara att höra av dig! Tror tyvärr inte det finns så många andra Luxare här på FL.

• Guldfisken

Hej, jag e ocksa pa väg till Luxemburg, kommer flytta dit i slutet av mars. Min pojkvän har redan börjat jobba där men jag flyttar efter senare pga mitt jobb... Väntar mitt första barn i juni sa jag kommer vara mammaledig till en början. Kul o hitta fler mammor i Luxemburg!!!

• Guldfisken

Petrusse: vet du hur det funkar me barnbidrag i Lux? Har man rätt till det även om man inte jobbat i Lux eller bott där innan?

• Hëllef

Guldfisken: Jag tror inte att det ska vara några problem för er att få barnbidrag. Mer info om l'allocation familiale finns här: http://www.cnpf.lu

Jag tror att du även kommer att kunna ansöka om l'allocation de maternité och l'allocation d'education. Information om dessa finns också på ovan nämnda sida.

• Sofias bebbe

Petrusse: Belair låter ju som ett väldigt trevligt område! Vi har kikat en del på lägenheter via länken som du tipsade om. Er lägenhet låter ju väldigt fin men jag förstår att det måste vara jobbigt utan hiss! Johan var nere i Lux idag och hans blivande chef rekommenderade några områden som låg lite utanför centrum; Lendelaye, Esch sur alzette och Bertrange. Han tyckte att det var bra områden att bo i när man hade barn. Vet du nåt om det? Vi ska iallafall åka ner till Lux i mitten av mars och kika runt lite på lägenheter. Men först ska vi resa till dalarna imorgon för Johan ska åka vasaloppet på söndag. Lille Elliot blir en berest liten man! Börja känna mig lite smått stressad! Det känns som att det blir ett himla farande fram och tillbaka men som tur är så gillar han att åka bil!

• Hëllef

Sofias bebbe: Hmm, första området känner jag inte alls till. Esch ligger en bit söderut vid gränsen till Frankrike men jag har aldrig varit där. Bertrange däremot angränsar till Luxemburgs stad men är en egen kommun. Skulle helt klart satsa på att kolla om det finns något där, det är jättefint, lugna kvarter med mycket villor och det är många barnfamiljer som bor där. Samtidigt är det nära in till Luxemburg och det är bra bussförbindelser. Om ni kan tänka er att bo lite utanför stan kan jag även rekommendera Walfverdange, Helmsange och Dommeldange. Oj, Vasaloppet, inte dåligt! Blir andfådd bara jag tänker på det

• Eme

Hej!

Här har ni en Luxemburg-förälder till. Har bott här i 9 år men flyttar till Sverige i slutet av mars, åtminstone för en tid.

Håller med Petrusse om att Bertrange är trevligt, skulle dock säga att var ni ska titta efter bostad beror mycket på var din man ska jobba och hur han tänkt ta sig till jobbet - trafiken i morgonrusning är inte att leka med i vissa delar av stan...

• Hëllef

Eme: Jo, det är sant. Har aldrig behövt tänka på trafiken själv eftersom både jag och min man har nära till våra respektive jobb Men bussnätet är ju bra så om man vill undvika bilköer kan man alltid ta bussen (om det fungerar med tider och så vill säga).

• Sofias bebbe

Hej igen! Och tack för tipsen! Nu är vi tillbaka i Malmö igen efter en vecka i Dalarna. vad härligt med lite snö och sol. Det var inte direkt några vintertemperaturer utan uppemot 8 grader varmt. Riktig vårvärme och inte helt fel att sitta och sola i snön! Och vasaloppet gick bra det också! Elliot var ett praktexempel i bilen och sov sig igen hemresan idag. Duktig kille! Och väl hemma igen har jag upptäckt att han nu kommer i sina kläder i strl 62. Han växer så det knakar! Imorgon ska vi boka flygresa ner till Lux om två veckor ungefär för att titta på omgivningen. Ska bli spännande för jag har ju som sagt inte ens varit där...Jag tror nog ändå att jag är mest sugen på att bo centralt. Har ni fått någon vårvärme hos er?

• Hëllef

Sofias bebbe: Vad kul att ni snart kommer hit! Ska bli spännande att höra vad ni tycker sedan. Nja, vårvärme vet jag inte om vi har fått direkt. Visst, vissa dagar har det varit lite varmare och solsken men idag har det varit grått och regnigt igen. Det är väl nackdelen med Luxemburg - att vintern bara är en enda lång grå regnig dimma. Men snart tror jag nog att det blir vår, framåt mars börjar det hända grejer. I april förra året hade vi riktigt sommarväder

• danny

Jag har bor ocksa i Luxembourg och har gjort det i snart atta ar, sa om du har fragor bor jag ha koll pa det mesta kan man tycka. Sjalv har jag en son pa 11 manader och vantar barn igen i maj. Det finns gott om nyblivna mammor eller gravida har och ett fantastiskt natverk med svenska mammor som umgas. Manga ar som du mer eller mindre nya. Tror att du kommer trivas jattebra och det ar latt att komma in i gemenskapen, hor bara av dig. Bla umgas jag med Petrusse, som jag just upptackte var ute i forumet!

• Sofias bebbe

det låter som den skånska vintern...så vi är vana...Fast idag skiner faktiskt solen även om det är halv storm ute.

danny: ja, då har du ju bott ett bra tag i Luxembourg. Jag antar att du trivs bra då! Vad kul att det finns gott om mammor att umgås med! Allt vi hört om Lux hittills har varit otroligt positivt så vi ser verkligen framemot flytten. Idag har vi bokat flygbiljetter för att åka ner och titta på lägenheter. Jag hoppas att det ska lösas sig bra.

• Sofias bebbe

Är det någon av er som har gått på babysim i Lux? Vi skulle verkligen vilja gå på det så om det är någon av er som har några tips om var vi kan hitta det så skulle vi bli jätteglada!

• danny
    Svar på #15
    Vi har inte varit sjalva, men det finns och jag vet sanna som gatt. www.piscine.lu, kolla under: centre aquatique, cours, och sen langst ner, bebe-nageurs. Jag hade planer att sjalv ga, men det blev aldrig av, sen blev jag gravid och hade ingen lust. Om du ringer och kollar pratar de sakert engelska, vet inte hur det ar med din franska.
  • Sofias bebbe

Tack så mycket! Nä min franska är tyvärr ingen höjdare...men det där ska jag verkligen kolla upp.

Svar på tråden Föräldrar i Luxemburg!!!