• Ell

Vart föder du helst? SÖS eller Huddinge Karolinska?

Vi födde vår son på Huddinge feb-06 och väntar nu barn igen men är lite osäkra på om vi ska välja dem igen då vi inte var sådär jättenöjda varken med förlossningsavdelningen eller bb och funderar på att kanske välja sös istället. Om du fött på något av dem - vad tyckte du? Specifiera gärna ditt svar!

Tack!

Wilmer 060206
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-11 19:13
    Det som gjorde att vi inte gillade förlossningspersonalen (just det skiftet kan ju tilläggas) var att varken vår bm eller uska var speciellt trevliga och omhändertagande. De ville att jag skulle ligga till sängs hela tiden (för att det skulle ju ta såååån tid för mig då jag var förstföderska) och när jag vid ett tillfälle (vågade inte fler...) klagade och jämrade mig över att det gjorde så ont påpekade kallt "ja det gör ont att föda barn"! Inte precis det svaret man vill ha.... Sen pratade de massor över huvudet på både mig och min man. Näe. Inte bra alls!!! Sen kanske man har supertur nästa gång och får en jättebra bm men det vet man ju aldrig i förväg.

Gällande bb-tiden så hamnade vi på K77 där det inte finns familjerum så jag delade men en tjej som haft kejsarsnitt och hade jätteont så det var en massa spring på rummet varje natt och då jag låg ytterst i rummet blev jag jättestörd. Sen hade de ingen koll där heller, man kunde be om nåt och de svarade att de skulle fixa det sen glömdes det bort osv sen var alla så himla jobbiga med amningen, alla skulle visa på just SITT sätt och fördömde alla andras förslag man fått nån timme innan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart föder du helst? SÖS eller Huddinge Karolinska?
  • Tant Green

Jag har bara fött på SÖS så jag har inget att jämföra med, men jag var helt nöjd med det. Jag blev akutsnittad och var bara inne på förlossningen ett par timmar så jag vet inte så mycket om hur det var där, men de jag hann träffa var trevliga. På BB var vi 4 dygn och det var inga problem, vi fick eget rum och min man var kvar hela tiden. Enda nackdelen var att jag inte fick ha med dottern upp på uppvaket, men ibland kan man visst få det också, det beror visst på hur mycket patienter de har där för tillfället.

• pulmones

Jag har fött på båda ställena! Jag kan inte rösta för jag vet inte vilket ställe som var bäst då förlossningarna inte går att jämföra!

Sös hade jag en normal förlossning. Inga bristningar, sov på sal och mådde som en prinsessa. Såg typ aldrig någon personal men de var säkert toppen!. Jag var bara totalnöjd med allt!

Huddinge, jag gjorde ett urakut snitt (kändes som ett överfall). Sen hamnade jag på IVA pga magblödning, sonen hamnade på neo pga andningsproblem....ALLT var kaos men personalen räddade livet på oss flera gånger och var så otroligt proffsiga! Så erfarenheten från huddinge var inte kul MEN utan personalens snabba ingrepp och lyhördhet hade ingen av oss levt så därför måste jag säga att HUddinge var fantastiskt. Där såg vi personal må ni tro fixade vätska, eget rum, fick låna TV gratis! blev bortskämd alltså

Kan säga att jag tror man får den hjälp man behöver oavsätt sjukhus...hoppas det iaf!

Sös kändes dock mer lyxigt, inte orange och brunt överallt som på huddinge

• Cdot

Jag födde på SÖS för 4 måander sedan och både min sambo och jag är väldigt nöjda. Vår BM var grym. Alltså hon vi hade under förlossningen. Övrig personal var också helt underbara.

• CeeJay

Jag har fött barn två gånger på Huddinge och kan ju inte jämföra direkt - men jag är jättenöjd med båda mina förlossningar.

Känslan är att möte med personalen är det absolut viktigaste och att man blir respekterad. Inredning osv är sekundärt för mig och jag kan aldrig tänka mig att något sjukhus skulle få mig att känna mig 100% hemma

• lex

Jag har fött på bada sjukhusen några gånger, har 5 barn.
    Jag tyckte om båda men på sös sista gången så var det tur att jag hade vana för dom va få som jobbade och många mammor med barn så man kom lite åt sidan.

• fia sthlm

Jag har bara fött på hs och var jättenöjd har nog tänkt föda där nästa gång oxå.
    Men skulle lika gärna kunna valt sös, men det är lite längre att åka typ 10 min.
    Men man kanske skulle pröva sös nästa gång så man har testat båda

Tror det är lika bra, men alla kan ju få en misslyckad sjukhusvistelse oavsett vart man hamnar tror det är mer tillfällighet?
    Jag var jättenöjd med personalen både på förlossningen, bb och neontalen.

ts
    Vad var det du inte var nöjd med på hs?

• Chanteuse

Jag fött mina 4 barn på KI i Huddinge o kommer även att föda vårt 5:e där om det finns plats. Jag kan ju säga att jag var precis som du efter första förlossningen. I o för sig nöjd med personalen på förlossningen men BB avskydde jag. Men jag kan säga att efter det så har jag bara positiva erfarenheten av HS

• Isaksmor

Har bara fött på SÖS. Alla där var fantastiskt trevliga och proffsiga!

• Fyrabarnsmor

Tre av mina barn är födda på SÖS (varav ett snitt) och jag är jättenöjd! Skulle åka dit igen om det blev aktuellt!

• sophiie

Jag födde min son på SÖS, -99. Aldrig igen, blev nonchalant behandlad. De trodde inte på mig, sa till flera gånger under morgonkvisten att jag hade ont, och att jag inte kunde bajsa. "Gå o lägg dig" fick jag till svars. Efter någon timme kom de på en rondering, "oj da, vilket hårigt huvud", och sen blev det snabbt upp till förlossningen. Hann inte få några smärtstillande. Min dåvarande kunde inte närvara under förlossningen, pga olika orsaker, så det var bestämt att min kusin skulle vara med. Hon blev hemskickade kvällen innan. Och av ren tur stötte vi på varandra i korridoren när de tog mig upp till förlossningsavdelningen. Hade hon kommit 30 min senare hade jag fått föda själv utan stöd...

Så darför kommer jag välja Karolinska Universitetetsjukhuset Huddinge.. (som jag känner idagsläget, men å andra sidan är jag inte gravid ännu)

• Mums

Jag skulle helst föda på Södra BB igen, som ligger i SÖS-huset men är en egen klinik där man går redan under mödravården. MEN ettan är född på Huddinge, och vi var SUPERnöjda där också.

• Shaymin

Jag har fött på både SöS och Huddinge (SöS 1991 och 2002, Huddinge 2004) och var jättenöjd med båda två. Skulle jag föda igen (vilket jag INTE ska) så hade jag valt SöS, men bara för att det ligger närmare.

• savannahsss

Födde på Sös södra BB barn nr 5. Mkt nöjd. STora mysiga rum, tända ljus. All utrustning gömd bakom paneler. Stort fint badrum...Bm på rummet hela tiden.Vi blev dock lite bortglömda efter förlossningen men kanske är det så för omföderskor. Dom väntar också med att väga och mäta och klä på barnet. Bm var jättebra. Kände mig trygg. Man har bara en bm under förlossningen, ingen uska. Man får styra själv vilket är en fördel om man vet hur man vill ha det.Man kan föda där om man har en normal grav samt är under 40 år om man är förstföderska.

• spook

Har bara fött ett barn, i juni -07, på Huddinge. Vi fick det bästa bemötande jag någonsin kunnat föreställa mig, en underbar barnmorska och en lika fantastisk sköterska - och dessutom turen att tjejen föddes efter bara 4 timmar i förlossningssalen, under ett och samma personalskift. Samma team tog också väldigt bra hand om mig efteråt, när det var en del blödningsproblem och lite stygn. Jag ser ingen anledning att inte föda där igen (om det skulle bli aktuellt), det enda negativa var att lokalerna delvis var lite slitna, men det var rent och välordnat för övrigt. Fast vi har närmare till Sös, i och för sig...

Svar på tråden Vart föder du helst? SÖS eller Huddinge Karolinska?