• joi

när kan man lära barnet att sova på fasta tider?

hur tidigt kan man lära ett barn att sova på fasta tider?
    Min lilla tjej är nu 3 månader och jag tycker att hon sover olika varje dag trots att vi försöker med lite samma tid för att varava ner varje dag.

• Svar på tråden när kan man lära barnet att sova på fasta tider?
  • clinan

vi började lägga Thea samma tid varje kväll när hon va cirka 5 månader.

• Soldyrkaren

Min son har precis blivit sju månader och vi (eller rättare sagt jag) började lägga honom ca samma tid för ett par veckor sedan. Har också infört fasta kvällsrutiner nu, och det är väldigt skönt när de funkar.

• Soldyrkaren

Nu fick du ju inget svar på frågan, men du kan ju alltid försöka införa fasta tider nu. Jag tycker det är lättare att hålla en fast tid för nattningen än på dagen, då får han sova och vakna som han vill.

• trolltjejen

Vår tjej är 5 månader och har så smått börjat få lite fasta tider var gäller natten. Det är jätteskönt. Men vi har inte gjort något för att styra in henne på det, hon har skött det helt själv. Jag tycker inte det gör så mycket om tiderna varierar från dag till dag. Däremot är jag tacksam över att få så många timmars sömn på natten i ett sträck som jag numera får. Men som sagt, det har gått helt av sig själv.

Det enda jag har gjort är att jag varit lite mindre aktiv på natten när jag matat henne. Med mindre aktiv menar jag att jag inte pratar så mycket med henne utan bara ger henne mat i lugn och ro och att jag sedan håller om henne tills hon somnar. Är det på dagtid så har jag ju pratat mer upppigande med henne. Jag vet inte alls om detta haft betydelse, men det har ju också automatiskt blivit så eftersom jag själv är tröttare på natten av naturliga skäl.

• Malhin

Thindra har fatsa sovtider.....lägger henne vid 21.00 o vaknar 08.00 - 09.00....äter ingen mat under natten....
    På dagen sover hon bara två timmar.... Hon är 3 månader

• kam

Min dotter är två månader och inför natten fösöker vi aktivt söva henne vid åttatiden genom att klappa henne i sängen och sjunga för henne. Oftast funkar det då hon är naturligt trött vid den tiden. Ibland vaknar hon till, men somnar om om man stoppar in nappen och klappar lite till. Hon sover dock bara i tre timmar och vaknar ytterligare ett par gånger under natten för att äta, men det är skönt att ha ett par timmar för sig själv på kvällen.

• Gunzan

Fastare tider har vi försökt från början. Första månaden så var det mest äta och sova sedan när andra månaden kom så var det dags att ta informationen som vi hade fått från vår lilla krabat om när han ville sova den längsta luren på dagen och om han var morgonpigg eller kvällspigg. Sedan satte vi ihop ett schema som bestod utav när vi tyckte det var ok att gå upp och när det var lämpligt att lägga samt hur länge han ville var uppe mellan sovpassen.

Visst kan man inte planera in allt med så små men försöka få lite struktur i livet. Jag skrev upp alla tider och vad han gjorde och hur länge och det var intressant. Såg tex att jag hade en maraton amning på 6 timmar mellan 21-03 en natt. Då är det svårt att starta dagen med ett leende klockan 06 .

Försök att så mycket som möjligt få till ett schema. När Leo var 3 månader så var dagarna så gott som utan avvikelser från varandra. Alla i familjen viste vilka tider som gällde och livet flöt på. Vid 4 månaders ålder så var nätterna hela 11 timmar. Visst kom det bakslag då och då men då klarade man av dem lättare när man var utvilad och man visste hur man skulle göra för att komma tillbaka till det livet som man hade innan bakslaget.

Att ha det så här med rutiner har varit en stor hjälp för oss alla men jag tror faktiskt att min 3-åring har fått mer tid och det är därför som vi har haft så bra syskonrelation mellan barnen. Vi alla visste när det var dags för lillebror att sova och då var det lättare för henne att lugna ner sig för hon visste att när han sover så är det hennes tid att få mycket uppmärksamhet.

Det har även varit bra för mig med schema då jag har haft egentid mitt på dagen då jag kan pusta ut och tänka vuxentankar och bara vara mig själv för ett tag för att senare bli mamma igen med glädje.

Det har inte varit lätt och ibland har jag ängnat hela min egentid till att få lillkillen att somna och somna om men det har lönat sig för när allt funkar så har vi siesta på dagen och barnen sover och jag vilar eller gör något som jag vill göra utan barn, tex surfa på nätet eller läsa en tidning eller titta på tv.

Detta blev långt men jag vill bara berätta hur livet med rutiner kan se ut detta är då Leo var 4 månader och är ihopsatt utefrån hans personlighet och vårt liv som inte bara kretsar kring honom utan hans stora syster också:

6.30 Äta + blöjbyte
    7.00 Lek + Social
    8.00 Äta
    8.30 Sova 1,5 timme
    10.00 Vakna
    10.30 Äta + blöjbyte
    12.30 Sova 2-2,5 timmar
    15.00 Äta + blöjbyte
    16.00 Ut och Titta
    17.00 Sova 45 minuter
    18.00 Äta gröt
    18.15 Bada
    18.30 Leka
    19.00 Lägga sig
    19.30 Sova

Sovtid = 15,5-16 timmar

Vi lever efter Anna Wahlgrens filosofi med mycket social delaktighet och utetid. Barnen får i sig mycket mat på dagen och behöver därför inte äta på nätterna och sover bra. Visst har vi haft nätter då det inte funkat tex vid sjukdom eller annat som har stört men man kommer tillbaka till det man hade innan strulet rätt bra om man är konsekvent och har självförtroende och attityd.

/Gun

• Champagne

Min BVC-sköterska sa att från och med det att barnet är 4 mån så kan man försöka köra in dem på fasta tider. Det var visst en lagom ålder.

• malinda1970

Det kom automatiskt för oss med Milton då han var strax över 4 månader...Då började han bli trött ognällig runt 8tiden o det håller i sig fortfarande...Vi badar runt halvåtta sedan äts det gröt o sist i säng med tutten...Han somnar på studs! Jätteskönt.....:)

• puh fantast

Fösöker föbrilt få in lite rutiner på livet. Kvälls sovningen har alltid varit mellan 20 och 21 ända sedan han var ca. 3 mån. Och han har sovit hela nätter utan mat sedan han var 7 veckor. Vill även få in rutiner på sovningen på dagen. Har nu börjat göra rutin angående mattider, lunch och middag samma tid. Tänkte börja med det och sen försöka med sovtiderna.
    Sonen är 6 månader imorgon, så det är dags för lite rutiner.

Svar på tråden när kan man lära barnet att sova på fasta tider?