Fastare tider har vi försökt från början. Första månaden så var det mest äta och sova sedan när andra månaden kom så var det dags att ta informationen som vi hade fått från vår lilla krabat om när han ville sova den längsta luren på dagen och om han var morgonpigg eller kvällspigg. Sedan satte vi ihop ett schema som bestod utav när vi tyckte det var ok att gå upp och när det var lämpligt att lägga samt hur länge han ville var uppe mellan sovpassen.
Visst kan man inte planera in allt med så små men försöka få lite struktur i livet. Jag skrev upp alla tider och vad han gjorde och hur länge och det var intressant. Såg tex att jag hade en maraton amning på 6 timmar mellan 21-03 en natt. Då är det svårt att starta dagen med ett leende klockan 06
.
Försök att så mycket som möjligt få till ett schema. När Leo var 3 månader så var dagarna så gott som utan avvikelser från varandra. Alla i familjen viste vilka tider som gällde och livet flöt på. Vid 4 månaders ålder så var nätterna hela 11 timmar. Visst kom det bakslag då och då men då klarade man av dem lättare när man var utvilad och man visste hur man skulle göra för att komma tillbaka till det livet som man hade innan bakslaget.
Att ha det så här med rutiner har varit en stor hjälp för oss alla men jag tror faktiskt att min 3-åring har fått mer tid och det är därför som vi har haft så bra syskonrelation mellan barnen. Vi alla visste när det var dags för lillebror att sova och då var det lättare för henne att lugna ner sig för hon visste att när han sover så är det hennes tid att få mycket uppmärksamhet.
Det har även varit bra för mig med schema då jag har haft egentid mitt på dagen då jag kan pusta ut och tänka vuxentankar och bara vara mig själv för ett tag för att senare bli mamma igen med glädje.
Det har inte varit lätt och ibland har jag ängnat hela min egentid till att få lillkillen att somna och somna om men det har lönat sig för när allt funkar så har vi siesta på dagen och barnen sover och jag vilar eller gör något som jag vill göra utan barn, tex surfa på nätet eller läsa en tidning eller titta på tv.
Detta blev långt men jag vill bara berätta hur livet med rutiner kan se ut detta är då Leo var 4 månader och är ihopsatt utefrån hans personlighet och vårt liv som inte bara kretsar kring honom utan hans stora syster också:
6.30 Äta + blöjbyte
7.00 Lek + Social
8.00 Äta
8.30 Sova 1,5 timme
10.00 Vakna
10.30 Äta + blöjbyte
12.30 Sova 2-2,5 timmar
15.00 Äta + blöjbyte
16.00 Ut och Titta
17.00 Sova 45 minuter
18.00 Äta gröt
18.15 Bada
18.30 Leka
19.00 Lägga sig
19.30 Sova
Sovtid = 15,5-16 timmar
Vi lever efter Anna Wahlgrens filosofi med mycket social delaktighet och utetid. Barnen får i sig mycket mat på dagen och behöver därför inte äta på nätterna och sover bra. Visst har vi haft nätter då det inte funkat tex vid sjukdom eller annat som har stört men man kommer tillbaka till det man hade innan strulet rätt bra om man är konsekvent och har självförtroende och attityd.
/Gun