• FruMadde4barnTätt

bilbarnstol, babyskydd, ska det sitta fast mot handsfacket där framme?

bilbarnstol, babyskydd, ska det sitta fast mot handsfacket där framme? om bebisen ska sitta fram i bilen?

vi har tappat bort instuktionsboken, det är en graco babyskydd. som det är nu så går bältet precis om stolen och därför kan inte stolen luta mot handsfacket.

• Svar på tråden bilbarnstol, babyskydd, ska det sitta fast mot handsfacket där framme?
  • LyNxQ

Babyskydd ska ha så långt avstånd som möjligt till sätet framför/instrumentbrädan. helst 20 cm eller mer!

Det står inte speciellt tydligt i alla instruktionsböcker nuförtiden, men de "experter" jag har frågat säger att den regeln fortfarande gäller!
    Om man däremot har en bas behöver det inte vara något mellanrum alls nästan..

Bilbarnstolar ska däremot luta emot instrumentbrädan, så hårt tryckt emot som möjligt!

• Smulan1979

Babyskyddet ska inte luta mot handsfacket eller stolen framför om man har den bak eftersom babyskyddet ska kunna slå runt och hamna mot stolsryggen och bli som ett skyddande skal. (detta gäller dock inte om man har ett babyskydd som har en fast del monterad i bilen).

• FruMadde4barnTätt

tack för svaren
    vi ska se om vi får rätt på det.

men då ska alltså babyskyddet luta mot handsfacket, eftersom vi har stolen där framme.

• Maria222

Nej babyskyddet ska inte luta mot handsfacket.
    Bilbarnstol däremot ska vara lutad mot handskfacket alternativt ha ett stödben.

madde o oliver skrev 2008-02-11 18:58:33 följande:

tack för svarenvi ska se om vi får rätt på det.men då ska alltså babyskyddet luta mot handsfacket, eftersom vi har stolen där framme.
  • Smulan1979

Nej, jag kanske skrev lite otydligt. Oavsett om stolen är därframme eller bak så ska den inte luta mot något framför eftersom babyskyddet annars inte kan slå runt (om du förstår hur jag menar).

Du kan själv testa när du sätter in stolen och testa och vända stolen mot ryggstödet - den ska då inte ta emot handsfacket.

• LyNxQ

Enligt NTF ska det vara minst 20 cm mellan babyskyddet och det som finns framför!
    Om man däremot har en bas behöver det inte vara något mellanrum (kanske bara nån centimeter)

Däremot ska bilbarnstolar vara fastspända emot säte/instrumentbräda

• FruMadde4barnTätt

men på denna sidan står det att babyskyddet ska vara lutat mot instrumentpanelen, handsfacket där fram i bilen och stödben ska inte användas då?
    att babyskyddet monteras olika fram och bak i bilen. www.akta.se/o.o.i.s/8

• FruMadde4barnTätt

ja det var på en stol från 5 månader, så jag såg fel.
    nu hittade jag rätt stol som vi har från 0 månader, och där står faktiskt inte om den ska vara monterad mot intrumentpanelen (handsfacket) eller sätet och jag tycker det står att stödben ska användas?

det är den första bruksanvisningen autobaby

• FruMadde4barnTätt

har nu ringt och hört med graco kundtjänst och den ska inte vara mot handsfacket, helst 20 cm mellanrum däremellan.
    och stödben ska alltid användas.

• LyNxQ

På babyskyddet vi hade till dottern (för 3 år sedan) stod det klart och tydligt att det skulle vara så stort mellanrum som möjligt mellan babyskydd och säte/instrumentpanel, men de jag har kollat på nu senare står det ingenting... Är inte det konstigt?

Svar på tråden bilbarnstol, babyskydd, ska det sitta fast mot handsfacket där framme?